Ministerie van Verkeer en Waterstaat

2010Z03070

Datum 8 maart 2010

- Onderwerp Beantwoording kamervragen van het lid de heer Rouwe over onderhoud vaargeulen Waddenzee

Geachte voorzitter,

Hiermee beantwoord ik de vragen die het Kamerlid "De Rouwe" heeft gesteld over achterstallig onderhoud van vaargeulen in de Waddenzee.


1. Bent u bekend met het bericht "Vaarboot Schier vast in vaargeul"? 1) Leeuwarder Courant, 5 februari 2010.


1. Ja, ik ben hiermee bekend.


2. Waardoor is achterstallig onderhoud aan deze vaargeulen ontstaan en hoe lang is dit al bekend?


2. De belangrijkste oorzaak is, dat het baggercontract aan de nieuwe aannemer pas later kon worden vergund dan gepland, in verband met een beroepsprocedure. De gunning heeft door de beroepsprocedure eerst op 10 januari 2010 kunnen plaats vinden, in plaats van de oorspronkelijk geplande gunning op 25 oktober 2009. In de tussenliggende periode heeft een aantal baggerwerkzaamheden plaatsgevonden op basis van een tijdelijk contract.
De verondieping in de vaargeul de Glinder is op 19 januari geconstateerd. Rijkswaterstaat heeft vervolgens de nieuwe aannemer gewezen op de onderhoudssituatie en de geconstateerde verondieping. Deze heeft daarna een meting verricht om te kunnen bepalen welke hoeveelheid zand of bagger verwijderd moet worden. Door het slechte weer en ijsvorming bleek het zeer moeilijk de noodzakelijke baggerschepen ter plaatse te krijgen. Om de veiligheid te verhogen heeft Rijkswaterstaat op 4 februari de vaarwegmarkering in de vaargeul tijdelijk aangepast. a
agina 1 van 3 P





Datum
3. Zijn er meerdere vaargeulen in het waddengebied waar sprake is van

achterstallig onderhoud? Zo ja, kunt u aangeven welke vaargeulen dit Ons kenmerk betreft? RWS/SDG/NW2010/330/ 87620

3. De nieuwe aannemer heeft op 2 februari alle metingen van de vaarroutes naar de eilanden afgerond. Daarmee zijn ook alle locaties bekend die niet voldoen aan de streefdiepte. In de vaarweg van Harlingen naar Terschelling/Vlieland ter hoogte van de Blauwe Slenk bevindt zich een verondieping. De streefbreedte van 200 tot 220 meter wordt hier niet gehaald. De naastgelegen vaarweg is echter voldoende diep, zodat de verondieping niet zal leiden tot hinder voor de vaarweggebruiker. Daarnaast bevinden zich ook ter hoogte Slenk enkele verondiepingen.


4. Welke afspraken zijn er gemaakt over de diepte en breedte van de vaargeulen in het waddengebied en in hoeverre komt u deze na?

4. Rijkswaterstaat hanteert de streefdieptes en normering conform de afspraken uit de Nota Waddenzee (PKB). Deze streefdieptes zijn gebaseerd op normale waterstanden en windcondities. Dit betekent dat in geval van extreem lage waterstanden en bijzondere windcondities, de streefwaarden niet gehaald worden.
De aannemer aan wie het baggercontract vergund is, dient er voor te zorgen dat de vaargeulen voldoen aan de gestelde streefwaarden. Door de dynamiek van het (water)systeem zijn verondiepingen evenwel niet altijd te voorkomen. Geconstateerde verondiepingen dienen door de aannemer binnen 12 werkdagen te worden verwijderd. In overleg met de opdrachtgever i.c. Rijkswaterstaat, kan hiervan in bijzondere situaties of (weers)omstandigheden worden afgeweken.


5. Verwacht u dat er de komende tijd vaker sprake zal zijn vertraging op de vaarroutes door achterstallig onderhoud?

5. Nee. Met het wegwerken van het achterstallig onderhoud is inmiddels begonnen. Nadat de vaargeulen weer op de streefdieptes zijn gebracht, zal de aannemer het contact op reguliere wijze verder uitvoeren.


6. Hoe verhoudt het achterstallig onderhoud zich tot de taak van het Rijk om een goede verbinding te garanderen?

6. Rijkswaterstaat heeft de taak de geulen op de afgesproken streefdiepten te (laten) houden. Onverwachte omstandigheden, extreme weercondities en/of morfologische ontwikkelingen, kunnen tijdelijk voor verondieping zorgen. Zodra geconstateerd wordt dat de vaargeulen niet aan de afgesproken streefwaarden voldoen, vindt bijsturing door Rijkswaterstaat plaats.

agina 2 van 3 P





Datum
7. Op welke termijn denkt u het achterstallig onderhoud ingelopen te hebben?

Ons kenmerk 7. Het knelpunt in de vaargeul Glinder voldoet naar verwachting in de eerste RWS/SDG/NW2010/330/ week van maart weer aan de gestelde streefwaarden. De vaargeulen Blauwe 87620

Slenk en Slenk zullen, mede afhankelijk van de weersomstandigheden, in de tweede helft van april weer volledig voldoen aan de streefwaarden.


8. Welke mogelijkheden ziet u om onderhoud te versnellen?

8. De aannemer heeft de opdracht er alles aan te doen om de verondiepingen zo spoedig mogelijk te verwijderen en er voor te zorgen dat de vaargeulen aan de gestelde streefwaarden voldoen. Zodra alle verondiepingen zijn weggewerkt, volstaat het reguliere baggerproces om de vaargeulen op diepte te houden.

Hoogachtend,

DE MINSTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

ir. Camiel Eurlings

agina 3 van 3 P