Groenlinks Den Haag
"Meer en betere fietsenstallingen, daar kun je me aan houden."
De afgelopen weken heeft GroenLinks Den Haag onderzocht waarom veel
treinreizigers hun fiets wild parkeren op het plein voor Den Haag CS.
Er staat een grote fietsenflat aan de zuidkant van het station, waar
fietsen gratis geparkeerd kunnen worden. Waarom wordt die niet vaker
gebruikt?
Van de wildstallers weet ongeveer 75 % van het bestaan van de gratis
fietsenflat. Dat ze de fiets daar toch niet inzetten komt doordat ze
vinden dat dit hen te veel tijd extra kost. Hun schattingen lopen
uiteen van 2 tot 10 minuten. De flat ligt namelijk voor bijna niemand
op de aanrijroute naar het station. Anderen vinden het omhoog brengen
van de fiets te zwaar. Deze stallers verwachten dan ook dat de
fietsenflat meer gebruikt zal worden als die op een andere plek zou
staan en wanneer die gemakkelijker toegankelijk zou zijn. Wat de
toekomstige ondergrondse fietsenstalling beftreft, vinden zij het in
de eerste plaats belangrijk dat die gemakkelijk toegankelijk is. Ook
nog behoorlijk hoog scoren wensen als: de stalling moet gratis zijn en
moet voldoende capaciteit hebben.
Ook aan de fietsers die wél in de flat stallen zijn vragen gesteld. Ze
beoordelen gemiddeld de flat als `goed'. De veiligheid wordt
gewaardeerd en het feit dat de fiets daar droog staat. Wel is er bij
de meeste gebruikers grote ontevredenheid over de aanrijroute, ze
moeten door grote aantallen voetgangers laveren en ervaren de vier
tramsporen als gevaarlijk.
Ongeveer een derde van de gebruikers heeft moeite met de lange trap of
klaagt over gladheid na sneeuwval. Een nieuwe stalling zou vooral
aantrekkelijk worden als die aan de andere kant van het station zou
liggen.
En wat van de fietsenflatgebruikers snel mag verbeteren, is een
doorgang vanuit de fietsenflat rechtstreeks naar het perron. Nu moeten
ze weer helemaal terug naar het beginpunt van de trap en taxi's en
bouwwerkzaamheden trotseren om op het station te komen.
Heleen Weening (GroenLinks): "Veertig procent van de treinreizigers
komt tegenwoordig met de fiets naar het station, dit betekent een
groei van bijna 30% in 10 jaar. Dat is een uitstekende ontwikkeling,
waar we snel op in moeten spelen. We zijn blij met de fietsflat, maar
het kan beter. GroenLinks wil dat de aanrijroute beter wordt en dat de
mensen er aan de ene kant makkelijk in kunnen met de fiets en aan de
andere kant zonder problemen het station binnen kunnen lopen. Zo maken
we het de fietsers een stuk comfortabeler en dat is wat de gebruikers
van het meest duurzame en gezonde vervoermiddel verdienen."