D66
maandag 8 maart 2010
D66 wint de verkiezingen op sociale media
Bij verkiezingen zijn sociale media al tijden hot. Niet alleen tijdens
de Amerikaanse verkiezingen, maar zelfs tijdens de ietwat drogere
Europese Verkiezingen werd er volop getwitterd. Bij de strijd tussen
Obama en McCain startte ik met een eerste sociale mediapeiling, bij de
Europese Verkiezingen herhaalde ik de methode. Ook voor de
Gemeenteraadsverkiezingen probeer ik aan de hand van resultaten in
sociale media een peiling te maken.
De aanpak
De peiling is gemaakt op basis van twee grote steden: Den Haag en
Amsterdam. Den Haag omdat hier de PVV meedoet. En ook omdat in deze
twee grote steden de activiteiten het grootste zijn, de ondersteuning
vanuit de landelijke organisatie flink is en de budgetten hoger zijn
(gezien aantallen zetels). Ook zijn deze steden gekozen, omdat Fispr
hier een voorspelling voor heeft gedaan en ik mijn resultaten daar
tegenaf kan zetten. Verder is ook gekeken naar de landelijke
resultaten, omdat lokale verkiezingen toch nog steeds erg bepaald
worden door de landelijke trend.
In de sociale mediapeiling heb ik gekeken naar onder andere: YouTube
(o.a. aantal views totaal), Twitter (vriendjes en updates), Hyves
(vriendjes), Facebook (fans), Linkedin groep (members), Alexa
(linkpopulariteit), buzz (blogresultaten).
de analyse zijn de resultaten van de partij opgenomen, niet die van de
lijsttrekkers. Zo heeft Trots op Nederland op haar site in haar
sociale-media-hoekje met name verwijzingen naar Rita Verdonk. Ook het
grote aantal vriendjes van Jan-Peter op Hyves en Maxime op Twitter
zijn dus niet meegenomen. Als vanzelfsprekend spelen die een rol bij
de resultaten, maar zijn voor deze analyse achterwege gehouden. Ook
bij de landelijke resultaten is niet gekeken naar de lijsttrekkers,
maar naar de groepen. Bij afwezigheid in een sociaal medium, is de
score nul.
Volgens de tabel heeft D66 de grootste dekkingsgraad in
socialmedialand. Ga voor het hele artikel inclusief tabel naar
http://www.bright.nl/d66-wint-de-verkiezingen-op-sociale-media
van bright.nl door Karlijn van den Berg , 02-03-2010