D66

maandag 8 maart 2010

D66 wint de verkiezingen op sociale media

Bij verkiezingen zijn sociale media al tijden hot. Niet alleen tijdens de Amerikaanse verkiezingen, maar zelfs tijdens de ietwat drogere Europese Verkiezingen werd er volop getwitterd. Bij de strijd tussen Obama en McCain startte ik met een eerste sociale mediapeiling, bij de Europese Verkiezingen herhaalde ik de methode. Ook voor de Gemeenteraadsverkiezingen probeer ik aan de hand van resultaten in sociale media een peiling te maken.

De aanpak

De peiling is gemaakt op basis van twee grote steden: Den Haag en Amsterdam. Den Haag omdat hier de PVV meedoet. En ook omdat in deze twee grote steden de activiteiten het grootste zijn, de ondersteuning vanuit de landelijke organisatie flink is en de budgetten hoger zijn (gezien aantallen zetels). Ook zijn deze steden gekozen, omdat Fispr hier een voorspelling voor heeft gedaan en ik mijn resultaten daar tegenaf kan zetten. Verder is ook gekeken naar de landelijke resultaten, omdat lokale verkiezingen toch nog steeds erg bepaald worden door de landelijke trend.

In de sociale mediapeiling heb ik gekeken naar onder andere: YouTube (o.a. aantal views totaal), Twitter (vriendjes en updates), Hyves (vriendjes), Facebook (fans), Linkedin groep (members), Alexa (linkpopulariteit), buzz (blogresultaten).

de analyse zijn de resultaten van de partij opgenomen, niet die van de lijsttrekkers. Zo heeft Trots op Nederland op haar site in haar sociale-media-hoekje met name verwijzingen naar Rita Verdonk. Ook het grote aantal vriendjes van Jan-Peter op Hyves en Maxime op Twitter zijn dus niet meegenomen. Als vanzelfsprekend spelen die een rol bij de resultaten, maar zijn voor deze analyse achterwege gehouden. Ook bij de landelijke resultaten is niet gekeken naar de lijsttrekkers, maar naar de groepen. Bij afwezigheid in een sociaal medium, is de score nul.

Volgens de tabel heeft D66 de grootste dekkingsgraad in socialmedialand. Ga voor het hele artikel inclusief tabel naar http://www.bright.nl/d66-wint-de-verkiezingen-op-sociale-media

van bright.nl door Karlijn van den Berg , 02-03-2010