2010Z01823
Datum 8 maart 2010
-
Onderwerp Vragen van het lid Van Gent (GroenLinks) aan de ministers van
Verkeer en Waterstaat en van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
over een mogelijke vierde verdieping van de Westerschelde.
Geachte voorzitter,
Hiermee beantwoord ik, mede namens de minister van Landbouw, Natuur en
Voedselkwaliteit, de vragen die het lid Van Gent (GroenLinks) heeft gesteld over
een mogelijke vierde verdieping van de Westerschelde.
1. Bent u bekend met het verslag van de 635ste vergadering van de Permanente
Commissie van Toezicht op de Scheldevaart?
1. Ja, ik ben bekend met dit verslag.
2. Wie is de opdrachtgever van het onderzoek naar een mogelijke partiele
verruiming van de Westerschelde?
2. De Permanente Commissie van Toezicht op de Scheldevaart (PC), waarin de
Vlaamse en Nederlandse overheid op verdragsrechtelijke basis
samenwerken, laat een nautisch-technisch onderzoek verrichten naar
verbetering van de vaarmogelijkheden van de zeeschepen in de monding van
de Westerschelde (de Wielingen) naar en van de Sloehaven en de overige
Nederlandse en Vlaamse Scheldehavens.
3. Heeft u de Kamer geïnformeerd over dit voornemen? Zo ja, bij welke
gelegenheid? Zo nee, waarom niet?
3. Er was voor mij geen aanleiding om de Kamer te informeren omdat er nog
slechts sprake is van een nautisch-technisch onderzoek. Een aanbeveling uit
het onderzoek kan zijn dat de drempel in de Wielingen moet worden
aangepast om veilige en vlotte doorvaart voor schepen met een grotere
diepgang in de Wielingen mogelijk te maken. Pas na uitbrengen van het
onderzoek zal een beslissing worden genomen over te treffen maatregelen
en te volgen procedures.
Ik zal u over de uitkomsten van het onderzoek informeren.
a
agina 1 van 2
P
4. Wat is uw standpunt over een verdere verruiming van de Westerschelde na
Datum
de derde verruiming?
Ons kenmerk
4. Een verdere (vierde) verdieping van de Westerschelde is niet aan de orde. VENW/DGLM-2010/457
5. Wat zijn de gevolgen voor de Natura 2000 gebieden van een eventuele
verdieping van de Westerschelde?
5. Voor zover het een mogelijke aanpassing van de vaarweg in de Wielingen
betreft zullen de eventuele gevolgen voor Natura 2000 in de te volgen
procedures worden onderzocht.
6. Is het u bekend dat er in Zeeland discussie is over de gevolgen van steeds
grotere en moeilijker manoeuvreerbare schepen en de gevolgen daarvan
voor de veiligheid?
6. Ja, ik ben bekend met de in Zeeland gevoerde maatschappelijke discussie
over dit onderwerp. Ik ben mij volledig bewust van mijn
verantwoordelijkheid voor de veiligheid van de scheepvaart. Door de PC
wordt veel aandacht besteed aan de veiligheid en wordt een intensieve
relatie onderhouden tussen de leden van de PC en de vertegenwoordigers
van de provincie en de Veiligheidsregio Zeeland. Zo gaf de PC pas
toestemming voor grotere schepen na uitgebreide evaluatie van
proefvaarten.
7. Bent u bekend met het feit dat Provinciale Staten zich in een motie hebben
uitgesproken tegen een vierde verdieping van de Westerschelde?
7. Ja, ik ben bekend met de door u bedoelde motie.
8. Hoe verwacht u dat Vlaanderen zal reageren als de zuidelijke vaargeul bij de
monding van de Westerschelde (de Wielingen) verruimd wordt om de
Nederlandse scheepvaart te bevorderen?
8. Het Vlaamse Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken maakt deel uit
van de PC en is betrokken bij het onderzoek. Overeenkomstig het verdrag
Gemeenschappelijk Nautisch Beheer voert de PC een havenneutraal beleid,
waarbij gestreefd wordt naar het optimaliseren van de toegankelijkheid van
zowel de Vlaamse als de Nederlandse Scheldehavens.
Voorafgaand aan een eventuele aanpassing van de vaargeul zal met
vertegenwoordigers van de Vlaamse overheid in de PC en de Vlaams
Nederlandse Schelde Commissie (VNSC) worden besproken welke
internationale afspraken nodig zijn om de maatregel te kunnen uitvoeren.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
agina 2 van 2
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat