Ministerie van Verkeer en Waterstaat

2010Z01823

Datum 8 maart 2010

- Onderwerp Vragen van het lid Van Gent (GroenLinks) aan de ministers van Verkeer en Waterstaat en van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit over een mogelijke vierde verdieping van de Westerschelde.

Geachte voorzitter,

Hiermee beantwoord ik, mede namens de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, de vragen die het lid Van Gent (GroenLinks) heeft gesteld over een mogelijke vierde verdieping van de Westerschelde.


1. Bent u bekend met het verslag van de 635ste vergadering van de Permanente Commissie van Toezicht op de Scheldevaart?


1. Ja, ik ben bekend met dit verslag.


2. Wie is de opdrachtgever van het onderzoek naar een mogelijke partiele verruiming van de Westerschelde?


2. De Permanente Commissie van Toezicht op de Scheldevaart (PC), waarin de Vlaamse en Nederlandse overheid op verdragsrechtelijke basis samenwerken, laat een nautisch-technisch onderzoek verrichten naar verbetering van de vaarmogelijkheden van de zeeschepen in de monding van de Westerschelde (de Wielingen) naar en van de Sloehaven en de overige Nederlandse en Vlaamse Scheldehavens.


3. Heeft u de Kamer geïnformeerd over dit voornemen? Zo ja, bij welke gelegenheid? Zo nee, waarom niet?

3. Er was voor mij geen aanleiding om de Kamer te informeren omdat er nog slechts sprake is van een nautisch-technisch onderzoek. Een aanbeveling uit het onderzoek kan zijn dat de drempel in de Wielingen moet worden aangepast om veilige en vlotte doorvaart voor schepen met een grotere diepgang in de Wielingen mogelijk te maken. Pas na uitbrengen van het onderzoek zal een beslissing worden genomen over te treffen maatregelen en te volgen procedures.
Ik zal u over de uitkomsten van het onderzoek informeren.

a
agina 1 van 2 P






4. Wat is uw standpunt over een verdere verruiming van de Westerschelde na Datum de derde verruiming?

Ons kenmerk 4. Een verdere (vierde) verdieping van de Westerschelde is niet aan de orde. VENW/DGLM-2010/457


5. Wat zijn de gevolgen voor de Natura 2000 gebieden van een eventuele verdieping van de Westerschelde?

5. Voor zover het een mogelijke aanpassing van de vaarweg in de Wielingen betreft zullen de eventuele gevolgen voor Natura 2000 in de te volgen procedures worden onderzocht.


6. Is het u bekend dat er in Zeeland discussie is over de gevolgen van steeds grotere en moeilijker manoeuvreerbare schepen en de gevolgen daarvan voor de veiligheid?

6. Ja, ik ben bekend met de in Zeeland gevoerde maatschappelijke discussie over dit onderwerp. Ik ben mij volledig bewust van mijn verantwoordelijkheid voor de veiligheid van de scheepvaart. Door de PC wordt veel aandacht besteed aan de veiligheid en wordt een intensieve relatie onderhouden tussen de leden van de PC en de vertegenwoordigers van de provincie en de Veiligheidsregio Zeeland. Zo gaf de PC pas toestemming voor grotere schepen na uitgebreide evaluatie van proefvaarten.


7. Bent u bekend met het feit dat Provinciale Staten zich in een motie hebben uitgesproken tegen een vierde verdieping van de Westerschelde?

7. Ja, ik ben bekend met de door u bedoelde motie.


8. Hoe verwacht u dat Vlaanderen zal reageren als de zuidelijke vaargeul bij de monding van de Westerschelde (de Wielingen) verruimd wordt om de Nederlandse scheepvaart te bevorderen?

8. Het Vlaamse Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken maakt deel uit van de PC en is betrokken bij het onderzoek. Overeenkomstig het verdrag Gemeenschappelijk Nautisch Beheer voert de PC een havenneutraal beleid, waarbij gestreefd wordt naar het optimaliseren van de toegankelijkheid van zowel de Vlaamse als de Nederlandse Scheldehavens. Voorafgaand aan een eventuele aanpassing van de vaargeul zal met vertegenwoordigers van de Vlaamse overheid in de PC en de Vlaams Nederlandse Schelde Commissie (VNSC) worden besproken welke internationale afspraken nodig zijn om de maatregel te kunnen uitvoeren.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

ir. Camiel Eurlings

agina 2 van 2 P