Tom Coronel

8 Maart 2010
Tom Coronel laat potentieel SEAT zien

Een achtste plaats en een pole-position. Dat was het resultaat voor Tom Coronel in het eerste raceweekeinde van het FIA WK Toerwagens (WTCC) op het circuit in het Braziliaanse Curitiba, waar hij voor het eerst met de SEAT Leon TDI racete. Helaas kon de Nederlandse coureur zijn pole-position in de tweede race niet verzilveren. Hij werd in de eerste ronde aangetikt en moest met een afgebroken linker achterwiel de strijd staken. Natuurlijk was Coronel teleurgesteld over zijn voortijdige uitval. Er had een podiumplaats ingezeten. Niettemin reist hij met een tevreden gevoel vanuit Brazilië naar huis. De SEAT Leon TDI heeft heel wat potentieel, dat is vandaag wel weer gebleken.

Foto: Frits van Eldik

Ik ben altijd graag in Curitiba, zegt Tom Coronel. Het is fijn om iedereen na de winter weer te zien en om te horen waarmee iedereen de afgelopen maanden bezig is geweest. Daarnaast is de sfeer in Curitiba goed en het is er meestal lekker weer, hoewel we dit keer wel vrij veel regen hadden. Typisch voor Brazilië is ook de culinaire cultuur in de zogeheten churrascarias, de steakhouses waar vlees in de meest verschillende soorten gegrild wordt. Het is jammer dat restaurant Grimpa, dat de afgelopen jaren in Curitiba ons favoriete steakhouse geworden is, dit jaar vanwege verbouwing gesloten was, aldus Coronel. Maar gelukkig hebben we wel een goed alternatief gevonden in de vorm van Tropilha Grill. Qua inrichting niet helemaal zo goed als Grimpa, maar het smaakte er ook heel goed. Datzelfde gold voor het Japanse restaurant, waar we net als de afgelopen jaren op zaterdag gingen eten. Zulke dingen zijn ook belangrijk als je in een ander werelddeel bent. Ja, en er werd ook de één of andere caipirinha gedronken.

Maar uiteraard lag de nadruk op het racen tijdens het eerste WTCC-weekeinde van het seizoen. Van tevoren had ik wel wat twijfels over hoe het team zou omgaan met zeven autos, maar Joan Orus heeft het allemaal prima geregeld en de organisatie zit goed in elkaar, zo stelde Coronel vast. Het weekeinde begon voor hem met de handtekeningsessie in het centrum van Curitiba op donderdag, gevolgd door een officiële ontvangst door de burgemeester van de stad. Tussendoor op het circuit moest er nog van alles worden geregeld: stickers op maat maken en op de auto plakken in de bekende kleuren van McGregor en TW Steel, fotos maken, interviews en de afstelling van het stuur, de stoel en de pedalen in de auto zoals ik die precies wil. De gebruikelijke dingen voor de eerste race van het seizoen.

Foto: Frits van Eldik

Op vrijdag werd er voor het eerst gereden. Coronel sloot de 30 minuten durende test als achtste af. Dit is echt leuk speelgoed, lachte hij na afloop. Ik heb niet op nieuwe banden gereden, maar ik krijg steeds meer plezier in de auto. Op zaterdag volgden de twee vrije trainingen, waarin Coronel respectievelijk als tiende en als zevende eindigde. Het gevoel wordt steeds beter, berichtte hij. Nu heb ik wel op nieuwe banden gereden en ook dat is een kwestie van ervaring opdoen. Het is wel zo dat ik moet wennen aan de andere karakteristiek van de diesel in vergelijking met de benzineversie. Met deze auto moet je optimaal profiteren van de betere trekkracht bij het uitkomen van de bochten en dat betekent dat je er behoedzamer moet insturen. Dat is een kwestie van ervaring opdoen.

In de kwalificatietraining speelde het zogeheten slipstreamen, het achter elkaar aan rijden van teamgenoten om zodoende samen tot een snellere rondetijd te komen, als altijd een belangrijke rol. Van tevoren hadden we geloot om de volgorde te bepalen wie wanneer voorop zou rijden, vertelde Coronel. Ik was al blij toen ik het hoogste nummer trok, maar toen vertelden de anderen me, dat dat betekende dat ik als eerste getrokken zou worden, en dan de anderen moest helpen. Zo had ik geen nieuwe banden meer aan het eind van de sessie, toen de tijden sneller werden. Uiteindelijk was Coronel nog net tiende in de eerste heat, waarmee hij ook aan de beslissende tweede manche voor de snelste tien mocht deelnemen. Daarin reed hij de negende trainingstijd. Ik ben een beetje teleurgesteld, omdat ik ook vijfde, zesde of zevende had kunnen zijn. Maar aan de andere kant: ik weet wat ik voor de anderen heb gedaan en dat krijg ik wel weer een keer terug. Ik kan nu gewoon zelfstandig in de top tien rijden, dat is al prachtig, want dan zit je er gewoon bij.

In de eerste race, die op een na regen kletsnatte baan achter de safety-car werd gestart, reed Coronel een bekeken wedstrijd. Hij reed zelfs een tijdlang op de zesde positie, maar kwam uiteindelijk als achtste over de eindstreep, waarmee hij zijn eerste vier WK-punten van het seizoen scoorde. Ik zag dat Gené achter me er snel aankwam en liet hem er maar voorbij, zodat hij de strijd met de BMWs kon aanbinden. Ik wilde zeker geen onnodige risicos nemen en wist dat ik met een achtste plaats in de tweede race vanaf de pole-position zou mogen starten. Over de omstandigheden zei Coronel: Het was na die regen in het begin heel voorzichtig rijden, want ik zag er met name in de eerste bocht telkens wel een paar autos afgaan. Naarmate de wedstrijd vorderde, werd de ideale lijn droog en was het een kwestie van banden sparen.

In de tweede race mocht Coronel vanaf pole vertrekken, maar in de eerste ronde was voor hem de wedstrijd feitelijk al ten einde, nadat hij van Chevrolet-rijder Rob Huff een tik op het linker achterwiel had gekregen. Dat wiel brak daarop af en Coronel schoot rechtdoor de grindbak in. Hij kon nog wel de pits bereiken, waar het team trachtte de schade te repareren, maar na nog één ronde was het wel duidelijk dat verder rijden geen zin meer had. Zo moest Coronel de strijd staken. Jammer, want ik had echt op het podium kunnen rijden, zei hij. Maar het potentieel is duidelijk, en ik doe steeds meer ervaring op. Ik kijk dan ook vooruit naar de volgende race in Marrakesh!