8 Maart 2010
Tom Coronel laat potentieel SEAT zien
Een achtste plaats en een pole-position. Dat was het resultaat voor
Tom Coronel in het eerste raceweekeinde van het FIA WK Toerwagens
(WTCC) op het circuit in het Braziliaanse Curitiba, waar hij voor het
eerst met de SEAT Leon TDI racete. Helaas kon de Nederlandse coureur
zijn pole-position in de tweede race niet verzilveren. Hij werd in de
eerste ronde aangetikt en moest met een afgebroken linker achterwiel
de strijd staken. Natuurlijk was Coronel teleurgesteld over zijn
voortijdige uitval. Er had een podiumplaats ingezeten. Niettemin reist
hij met een tevreden gevoel vanuit Brazilië naar huis. De SEAT Leon
TDI heeft heel wat potentieel, dat is vandaag wel weer gebleken.
Foto: Frits van Eldik
Ik ben altijd graag in Curitiba, zegt Tom Coronel. Het is fijn om
iedereen na de winter weer te zien en om te horen waarmee iedereen de
afgelopen maanden bezig is geweest. Daarnaast is de sfeer in Curitiba
goed en het is er meestal lekker weer, hoewel we dit keer wel vrij
veel regen hadden. Typisch voor Brazilië is ook de culinaire cultuur
in de zogeheten churrascarias, de steakhouses waar vlees in de meest
verschillende soorten gegrild wordt. Het is jammer dat restaurant
Grimpa, dat de afgelopen jaren in Curitiba ons favoriete steakhouse
geworden is, dit jaar vanwege verbouwing gesloten was, aldus Coronel.
Maar gelukkig hebben we wel een goed alternatief gevonden in de vorm
van Tropilha Grill. Qua inrichting niet helemaal zo goed als Grimpa,
maar het smaakte er ook heel goed. Datzelfde gold voor het Japanse
restaurant, waar we net als de afgelopen jaren op zaterdag gingen
eten. Zulke dingen zijn ook belangrijk als je in een ander werelddeel
bent. Ja, en er werd ook de één of andere caipirinha gedronken.
Maar uiteraard lag de nadruk op het racen tijdens het eerste
WTCC-weekeinde van het seizoen. Van tevoren had ik wel wat twijfels
over hoe het team zou omgaan met zeven autos, maar Joan Orus heeft het
allemaal prima geregeld en de organisatie zit goed in elkaar, zo
stelde Coronel vast. Het weekeinde begon voor hem met de
handtekeningsessie in het centrum van Curitiba op donderdag, gevolgd
door een officiële ontvangst door de burgemeester van de stad.
Tussendoor op het circuit moest er nog van alles worden geregeld:
stickers op maat maken en op de auto plakken in de bekende kleuren van
McGregor en TW Steel, fotos maken, interviews en de afstelling van het
stuur, de stoel en de pedalen in de auto zoals ik die precies wil. De
gebruikelijke dingen voor de eerste race van het seizoen.
Foto: Frits van Eldik
Op vrijdag werd er voor het eerst gereden. Coronel sloot de 30 minuten
durende test als achtste af. Dit is echt leuk speelgoed, lachte hij na
afloop. Ik heb niet op nieuwe banden gereden, maar ik krijg steeds
meer plezier in de auto. Op zaterdag volgden de twee vrije trainingen,
waarin Coronel respectievelijk als tiende en als zevende eindigde. Het
gevoel wordt steeds beter, berichtte hij. Nu heb ik wel op nieuwe
banden gereden en ook dat is een kwestie van ervaring opdoen. Het is
wel zo dat ik moet wennen aan de andere karakteristiek van de diesel
in vergelijking met de benzineversie. Met deze auto moet je optimaal
profiteren van de betere trekkracht bij het uitkomen van de bochten en
dat betekent dat je er behoedzamer moet insturen. Dat is een kwestie
van ervaring opdoen.
In de kwalificatietraining speelde het zogeheten slipstreamen, het
achter elkaar aan rijden van teamgenoten om zodoende samen tot een
snellere rondetijd te komen, als altijd een belangrijke rol. Van
tevoren hadden we geloot om de volgorde te bepalen wie wanneer voorop
zou rijden, vertelde Coronel. Ik was al blij toen ik het hoogste
nummer trok, maar toen vertelden de anderen me, dat dat betekende dat
ik als eerste getrokken zou worden, en dan de anderen moest helpen. Zo
had ik geen nieuwe banden meer aan het eind van de sessie, toen de
tijden sneller werden. Uiteindelijk was Coronel nog net tiende in de
eerste heat, waarmee hij ook aan de beslissende tweede manche voor de
snelste tien mocht deelnemen. Daarin reed hij de negende
trainingstijd. Ik ben een beetje teleurgesteld, omdat ik ook vijfde,
zesde of zevende had kunnen zijn. Maar aan de andere kant: ik weet wat
ik voor de anderen heb gedaan en dat krijg ik wel weer een keer terug.
Ik kan nu gewoon zelfstandig in de top tien rijden, dat is al
prachtig, want dan zit je er gewoon bij.
In de eerste race, die op een na regen kletsnatte baan achter de
safety-car werd gestart, reed Coronel een bekeken wedstrijd. Hij reed
zelfs een tijdlang op de zesde positie, maar kwam uiteindelijk als
achtste over de eindstreep, waarmee hij zijn eerste vier WK-punten van
het seizoen scoorde. Ik zag dat Gené achter me er snel aankwam en liet
hem er maar voorbij, zodat hij de strijd met de BMWs kon aanbinden. Ik
wilde zeker geen onnodige risicos nemen en wist dat ik met een achtste
plaats in de tweede race vanaf de pole-position zou mogen starten.
Over de omstandigheden zei Coronel: Het was na die regen in het begin
heel voorzichtig rijden, want ik zag er met name in de eerste bocht
telkens wel een paar autos afgaan. Naarmate de wedstrijd vorderde,
werd de ideale lijn droog en was het een kwestie van banden sparen.
In de tweede race mocht Coronel vanaf pole vertrekken, maar in de
eerste ronde was voor hem de wedstrijd feitelijk al ten einde, nadat
hij van Chevrolet-rijder Rob Huff een tik op het linker achterwiel had
gekregen. Dat wiel brak daarop af en Coronel schoot rechtdoor de
grindbak in. Hij kon nog wel de pits bereiken, waar het team trachtte
de schade te repareren, maar na nog één ronde was het wel duidelijk
dat verder rijden geen zin meer had. Zo moest Coronel de strijd
staken. Jammer, want ik had echt op het podium kunnen rijden, zei hij.
Maar het potentieel is duidelijk, en ik doe steeds meer ervaring op.
Ik kijk dan ook vooruit naar de volgende race in Marrakesh!
Tom Coronel