Medewerkerbetrokkenheid wereldwijd laag, talentontwikkeling cruciaal

08/03/2010 07:30

StepStone Solutions


-Talentontwikkeling met respect voor generatieverschillen cruciaal voor herstel organisaties wereldwijd


-Rapport StepStone Solutions agendeert actie voor hernieuwd vertrouwen op de werkvloer

Leiden/Londen - 8 maart 2010 - Organisaties moeten in de nasleep van de economische crisis de ontwikkeling van hun medewerkers, jong en oud, voorop stellen om te voorkomen dat er grote gaten ontstaan en dat zij onherstelbare achterstand oplopen. Hiervoor waarschuwt StepStone Solutions in een nieuw rapport Companies at the Crossroads, www.stepstonesolutions.com/eiu na wereldwijd onderzoek onder 400 topmanagers, uitgevoerd en opgesteld door the Economist Intelligence Unit.

Het onderzoek wijst uit dat na twee jaar van bezuinigingen het vertrouwen op de werkvloer sterk is ondermijnd. Dit verlaagt de betrokkenheid van medewerkers terwijl dat een essentiële graadmeter is voor het toekomstige succes van organisaties. Het onderzoek laat zien dat zonder de juiste talentstrategie organisaties grote risico's lopen kennis en kunde te verliezen in een periode dat gemotiveerde medewerkers cruciaal zijn voor economisch herstel. Daarbij groeit de behoefte aan toptalent terwijl het aantal plekken voor hoogopgeleide starters keldert.

Sander Kerkhoffs, Country Manager Nederland van StepStone Solutions: 'Bedrijven staan op een kruispunt. Zonder aandacht voor talentontwikkeling brokkelt hun talentbasis vanaf nu gaandeweg af. Dat leidt uiteindelijk tot slechtere bedrijfsresultaten. Het valt op dat Nederlandse managers pessimistischer zijn over het herstel dan internationale collega's. Vergrijzing, generatieverschillen en de bijbehorende leeftijdsafhankelijke drijfveren zijn een extra uitdaging waar zij rekening mee moeten houden. De helft van jongere medewerkers vindt carrièreontwikkeling het belangrijkst terwijl maar 1% van de 50-plussers dat vindt. Bijna 40% van de oudere medewerkers hecht vooral aan secundaire arbeidsvoorwaarden, tegen 2% van de 20 tot 30-jarigen.'

Conclusies uit Companies at the Crossroads:


- Bijna een derde (29%) van de managers geeft aan dat medewerkerloyaliteit laag is en verwacht belangrijke mensen kwijt te zullen raken terwijl de vraag naar talent stijgt.


- Startfuncties voor hoogopgeleiden nemen dramatisch af: slechts 6% van de managers ziet het werven van hoogopgeleide starters in 2010 als prioriteit. Dat was 50% in 2009.


- Talent stijgt snel op de directieagenda. De beschikbaarheid van talent wordt als derde groeifactor aangemerkt (volgens 46%), vlak achter economisch herstel en toegang tot krediet.

Andere details uit het rapport weerspiegelen de visie van managers in post-crisistijd:


- 41% ervaart een tekort aan talent in de organisatie


- 44% vindt het moeilijker talent te werven


- 50% gaat meer werven in 2010; 18% heeft nog maar een personeelsstop


- Slechts 16% van het lijnmanagement ervaart de toewijding van medewerkers als goed, in tegenstelling tot CEOs waarvan 38% vindt dat het medewerkervertrouwen hoog is


- De drie prioriteiten op het gebied van talent in 2010 zijn:

o Performance management (46%)

o Leiderschapssontwikkeling (41%)

o Training en ontwikkeling (36%)

Kerkhoffs: 'Het onderzoek laat zien dat managers beseffen dat aandacht voor talent belangrijk is maar dat meer actie nodig is om toekomstbestendige talentstrategieën te ontwikkelen. Het lage vertrouwen van medewerkers gaat gepaard met weinig startfuncties voor hoger opgeleiden en een groeiende vraag naar senior managers. Er ontstaan op de langere termijn serieuze problemen als in tijden van herstel de beste medewerkers vertrekken en er geen nieuw talent in huis wordt gehaald. Hiervoor is met spoed aandacht nodig.'


1 Rapport beschikbaar op www.stepstonesolutions.com/eiu

The Economist Intelligence Unit ondervroeg in december 2009 410 senior managers uit Azië (31%), West-Europa (26%), Noord-Amerika (31%) en Oost-Europa, Latijns Amerika en MEA (12%). Van hen was 87% directielid, CEO of vergelijkbaar, senior vice-president, business unit - of afdelingshoofd. In het onderzoek waren alle grote bedrijfssectoren vertegenwoordigd waaronder de financiële dienstverlening (23%), zakelijke dienstverlening (13%), IT en technologie (12%), productie (7%), zorg (7%) en consumentengoederen (6%). 26% van de organisaties heeft een omzet tussen de $500 en $10 miljard, en 20% meer dan $10 miljard. Het team van The Economist Intelligence Unit verrichtte het online onderzoek, de interviews en de redactie van het rapport.

Over StepStone Solutions

StepStone Solutions helpt organisaties het beste uit hun medewerkers te halen en wereldwijd talent pools te ontwikkelen. Daarnaast ondersteunt Stepstone Solutions mensen bij het vinden van nieuwe banen en uitdagingen die bij hun talenten aansluiten. Wereldwijd vertrouwen meer dan duizend organisaties dagelijks op Stepstone om hun business performance en talentstrategieën te ontwikkelen en te verbeteren. Ook vertrouwen miljoenen mensen op StepStone om hun carrières te verbeteren. Stepstone levert technologie en diensten van wereldniveau voor het vinden, werven, behouden en organiseren van mensen en ondersteunt hen bij de ontwikkeling van hun talent.

StepStone Solutions biedt een compleet pakket van Total Talent Management oplossingen. De on-demand software (SaaS) en diensten van Stepstone stellen organisaties in staat om efficiente processen in te richten voor onder meer werving en selectie, talent management, performance management, compensation management, skills en competentiemanagement, carrière- en opvolgingsplanning, training en ontwikkelingsmanagement.

StepStone Solutions is een volledige dochteronderneming van het Duitse uitgevers- en mediabedrijf Axel Springer AG. Per eind 2009 maakte meer dan 1.400 organisaties, waaronder een groot aantal toonaangevende bedrijven wereldwijd, gebruik van de software en diensten van StepStone. Met vestigingen in 17 landen en circa 450 medewerkers biedt StepStone software en diensten aan organisaties wereldwijd zoals Aviva, BASF, Deloitte, Deutsche Telekom, Lufthansa, Kruger Products, PUMA en Virgin Atlantic.

Voor meer informatie bezoek: www.stepstonesolutions.com

Lees onze blog: http://www.stepstonesolutions.com/communitypost

Doe de Talent Strategy Assessment: www.talentstrategyassessment.com

Over the Economist Intelligence Unit (Engels)

The Economist Intelligence Unit is the business information arm of The Economist Group, publisher of The Economist. Through our global network of 700 analysts, we continuously assess and forecast political, economic and business conditions in more than 200 countries. As the world's leading provider of country intelligence, we help executives make better business decisions by providing timely, reliable and impartial analysis on worldwide market trends and business strategies.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.stepstonesolutions.com/eiu