Ingezonden persbericht


Persbericht

CNV Vakmensen

8 maart 2010, Utrecht

------

Dringend beroep op werkgevers beroepsgoederenvervoer

Open brief: blokkeer niet langer cao-overleg

In een open brief doen de bonden vandaag een dringend beroep op de werkgevers in het beroepsgoederenvervoer, om het vastgelopen cao-overleg zo snel mogelijk te hervatten. "Het broeit in de sector, er is grote onrust", zegt Anton Meijerman van CNV Vakmensen. "Werknemers én werkgevers hebben behoefte aan duidelijkheid. We roepen de werkgeversorganisaties op om zo snel mogelijk met ons een nieuwe cao af te sluiten."

De onderhandelingen over een nieuwe cao voor het beroepsgoederenvervoer (circa 140.000 werknemers) liepen op 21 januari vast. "De werkgevers hebben de stekker eruit getrokken. Daarna hebben we niets meer van ze vernomen", zegt Meijerman.

Onvrede en boosheid nemen toe

Intussen groeit de onvrede en boosheid onder de chauffeurs. Dat bleek onder meer tijdens een bijeenkomst op 27 februari in Nieuwegein, waar zo'n 1.200 chauffeurs veel meer dan verwacht op af kwamen. Volgens Meijerman hangt dat samen met de grote vraagtekens rond de invoering van de 48-urige werkweek voor chauffeurs, die op 23 maart ingaat. "Wij willen dat de invoering van de 48-urige werkweek op een goede manier wordt begeleid in de cao. Wat wij vooral belangrijk vinden, is dat chauffeurs zelf keuzes moeten kunnen maken. De een wil zijn huidige aantal uren blijven maken en kiest voor het op peil houden van zijn inkomen. De ander wil minder uren gaan werken en wil meer vastigheid over zijn arbeidstijden. Werknemers moeten meer zeggenschap krijgen over hun arbeidstijden, er moet iets te kiezen zijn."

CNV Vakmensen vindt het onbegrijpelijk en onverantwoord dat de werkgevers in het beroepsgoederenvervoer, juist in deze onzekere tijd, geen cao-afspraken willen maken over koopkrachtbehoud en behoud van werkgelegenheid. "Kijk naar de bouw en de metaal", zegt Meijerman. "Daar lukt het toch ook om goede afspraken te maken? Waarom duiken de werkgevers in het beroepsgoederenvervoer dan weg? Dit is een heel slecht signaal. We moeten er nu juist alles aan doen om banen te behouden. We hebben de afgelopen jaren zoveel geïnvesteerd in opleidingen; straks is het allemaal voor niks geweest."

Gevolgen voor veiligheid

Als de werkgevers niet snel op de dringende oproep reageren, verwacht Meijerman grote problemen in de sector. "In de afgelopen periode hebben al veel mensen hun baan verloren. De onzekerheid en onrust nemen alleen maar toe. Als we niet snel goede afspraken maken, kun je er gif op innemen dat de nieuwe arbeidstijdenregels straks massaal worden ontdoken. Dat zal zonder meer gevolgen hebben voor de verkeersveiligheid."


- - -




Ingezonden persbericht