Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Obvion BudgetPlanner werpt vruchten af
Hypotheekverstrekker ontwikkelt filmpje om nog meer klanten te informeren over service Heerlen, 8 maart 2010 - Banken en andere hypotheekverstrekkers verwachten dat betalingsachterstanden bij hypotheekverplichtingen dit jaar snel toenemen. Eind dit jaar zullen de achterstanden zijn verdubbeld ten opzichte van 2008*. Obvion voorzag dit probleem en introduceerde daarom in september 2009 de Obvion BudgetPlanner om klanten met financiële problemen te kunnen ondersteunen. Om nog meer klanten te informeren over deze succesvolle service, heeft Obvion nu bijgaande film ontwikkeld. Sinds de introductie van de BudgetPlanner heeft Obvion namelijk in circa 70 procent van de gevallen waarbij een budgetplanner is ingeschakeld, afspraken kunnen maken met klanten. Dit houdt in dat samen met de klant een passende oplossing wordt gevonden voor de gehele financiële situatie. Hierdoor kan de klant uit de financiële problemen komen en de hypotheek achterstand binnen afzienbare termijn inlopen. Recentelijk is de Obvion BudgetPlanner meerdere malen genomineerd voor een award.

De Obvion BudgetPlanner is een persoonlijke service voor klanten van Obvion met financiële problemen of voor wie een financiële probleemsituatie dreigt. De film is ontwikkeld om klanten te informeren over de steun die Obvion biedt en om hen te stimuleren (tijdig) hulp te zoeken. De film werd opgenomen naar aanleiding van een werkelijke case die eind 2009 speelde. De klant in de film zegt, "We hadden geen enkel perspectief op verbetering en ik wist dat ik er in mijn eentje nooit uit zou komen. De budgetplanner hield ons een spiegel voor en liet zien wat onze inkomsten, uitgaven en schulden waren. Uiteindelijk zijn we tot een oplossing gekomen. Gelukkig hebben we ons huis nog waardoor we de toekomst weer zien zitten. De angst en paniek is weg. En nog belangrijker, het geloof is weer terug." De BudgetPlanner kan door Obvion of op verzoek van een tussenpersoon in overleg met de klant (vroegtijdig) worden ingeschakeld. De service is gratis voor Obvion-klanten.

Eigen woning behouden
Obvion heeft als missie haar klanten financieel onbezorgd te laten wonen. Hiertoe hanteert zij een selectieve distributie via deskundige tussenpersonen. Obvion kent een verantwoord acceptatiebeleid ter voorkoming van financiële problemen, maar wil ook graag steun bieden voor klanten, die ondanks dat, toch in de problemen zijn gekomen. Klanten in financiële problemen worden geholpen door middel van een persoonlijk gesprek met een opgeleide budgetplanner. Hierin wordt gekeken naar de inkomsten, uitgaven en schulden van de klant. De klant krijgt tips waarmee hij extra inkomen kan genereren of juist besparingen kan realiseren èn hij leert zijn budgetruimte beter te beheren. De budgetplanner maakt een rapport van de gehele financiële situatie van de klant. Dit rapport wordt vervolgens met de klant en Obvion besproken. Obvion maakt op basis van de financiële mogelijkheden en (tijdelijke) beperkingen van de klant een passend voorstel, om uit financiële nood te geraken en betalingsachterstanden in te lopen dan wel te voorkomen. Belangrijkste doel is dat de klant zijn eigen woning niet hoeft kwijt te raken. De klant kan het rapport van de BudgetPlanner ook gebruiken om te proberen met eventuele andere schuldeisers tot een betalingsregeling te komen. Voor de BudgetPlanner werkt Obvion samen met het onafhankelijke sociaal financieel opleidingsinstituut Learncare.


* Uit rapport 'Stilte voor de Storm' door IG&H Consulting

Over Obvion
Obvion (www.obvion.nl) is een hypotheekbedrijf dat als doel heeft de consument financieel onbezorgd te laten wonen tijdens de gehele looptijd van de hypotheek. Vanuit het belang van consument en maatschappij staan hierbij drie beloftes centraal: betrouwbaar advies, helderheid en ontzorgende dienstverlening. Obvion werkt daarom uitsluitend met deskundige tussenpersonen. Obvion opereert vanuit Heerlen met 350 betrokken medewerkers. De hypotheekverstrekker is in 2002 voortgekomen uit een samenwerkingsverband van Rabobank en ABP.

NOOT VOOR DE REDACTIE EN