Persbericht

CIBER implementeert SAP SRM bij Albert Schweitzer ziekenhuis ~ Ziekenhuis maakt inkoopproces goedkoper en efficiënter ~

Eindhoven, 8 maart 2010 - Het Albert Schweitzer ziekenhuis heeft SAP SRM in gebruik genomen om het inkoopproces te verbeteren. De implementatie is uitgevoerd door CIBER Nederland.

Het Albert Schweitzer ziekenhuis (ASz) levert zorg aan inwoners van de regio Zuid-Holland-Zuid. Ruim 200 medisch specialisten en bijna 4.000 medewerkers bedienen patiënten vanuit de locaties Amstelwijck, Dordrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht.

Uit een landelijk vergelijkingsonderzoek kwam naar voren dat de inkoopprocessen bij het ziekenhuis beter konden worden beschreven en vastgelegd. Met name in de orderstroom was veel te winnen: deze bestond hoofdzakelijk uit handgeschreven bonnetjes en handmatige autorisatie.

Het ASz gebruikte SAP al voor veel verschillende processen, waaronder medische, logistieke en financiële processen. Daarmee was de keuze voor SAP SRM logisch; de keuze voor CIBER om de implementatie te begeleiden, werd met name ingegeven door de kennis en ervaring die de consultants in huis hebben. Dat geldt niet alleen voor de oplossing SAP SRM, maar ook voor de onderliggende processen.

De handgeschreven bonnetjes zijn ingeruild voor een volledig geautomatiseerd proces, waarin bestellingen automatisch worden gekoppeld aan de afgesloten contracten. Medewerkers van het ziekenhuis kunnen met SAP SRM producten reserveren uit het magazijn, maar ook standaard inkoopartikelen en overige aanvragen eenvoudig bestellen. Inkooporders worden automatisch gegroepeerd en digitaal verzonden, waardoor het aantal inkooporders binnen het ziekenhuis wordt teruggedrongen.

Jan Mikolajczak, strategisch inkoper van het Albert Schweitzer ziekenhuis: "Door de implementatie van SAP SRM willen we binnen de inkoopafdeling overgaan van operationeel inkopen naar professioneel inkopen. We hebben goede stappen gemaakt in efficiency en kostenbesparing. SAP SRM maakt zichtbaar hoe je kunt besparen én wat je bespaart."

"Voor de implementatie hebben we gekozen voor de aanpak 'Denk groot, begin klein en groei gecontroleerd'", aldus Wim van Tilt, projectmanager bij CIBER. "Dat houdt in dat het project is opgeknipt in verschillende fases, om het draagvlak binnen de organisatie zo groot mogelijk te maken. Hierdoor heeft het ziekenhuis het inkoopproces veel efficiënter, eenvoudiger en professioneler kunnen maken."