Ingezonden persbericht


Europese verkoop drankenblikken blijft op peil

Meer dan 5 miljard blikjes verkocht in de Benelux volgens nieuwe marktcijfers BCME

Amsterdam, 8 maart 2010 - Uit de cijfers van de Beverage Can Makers Europe (BCME), een non-profit organisatie voor vertegenwoordiging van de producenten van drankenblikken, blijkt dat de Europese afzetmarkt voor drankenblikken vrijwel stabiel is gebleven in 2009. In totaal zijn er afgelopen jaar 51,5 miljard blikjes verkocht, een afname van 2,4% ten opzichte van 2008. Deze lichte daling kan worden verklaard door de onverwachte daling van 1 miljard blikjes (17,5%) in met name Rusland vanwege het lager besteedbare inkomen in deze regio.

De Benelux is met ca. 5 miljard blikjes de derde markt in Europa. Het Verenigd Koninkrijk blijft de grootste afnemer van blik maar wordt op korte afstand gevolgd door Spanje en de Benelux. West-Europa blijft stabiel met een afname van 0,3% vergeleken met 2008.

Binnen de Benelux is er op de Nederlandse markt een stijging waargenomen van 2%, gedreven door de bierbrouwerijen. België toonde een daling van 7% vanwege de afname in afvulling van bier- en frisdrankblikjes.

Matthijs Jansen, voorzitter van de BCME Benelux, ziet dat bier in blik een belangrijk segment blijft binnen de Benelux. "De Benelux heeft verschillende bekende bierbrouwerijen die hun merken wereldwijd exporteren. Daarnaast zijn er hier verschillende bedrijven gespecialiseerd in het afvullen van blikken voor derden, waaronder huismerken."

"Drankenblikken bieden verschillende voordelen binnen de supply chain zoals het lage gewicht; ze zijn onbreekbaar en compact. Blik is ook enorm duurzaam en het metaal kan altijd worden gerecycled en vernieuwd. Recyclingpercentages van blik in de Benelux zijn ook een van de hoogste in Europa met ruim 85% in Nederland en meer dan 90% in België. Het hoge recyclingpercentage draagt ook aantoonbaar bij aan de vermindering van de CO2 uitstoot in de gehele keten."

###