Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

Zwitserse overheid ziet mogelijkheden voor betere
samenwerking corridor Rotterdam - Genua

Amsterdam, 8 maart 2010 - De hele corridor Rotterdam - Genua moet samenwerken om het goederenvervoer per spoor op deze route echt aantrekkelijk te maken. Zwitserland, dat bouwt aan 's werelds langste spoorwegtunnel, zal zijn deel bijdragen, maar kan het niet alleen. Dit is de uitkomst van een rondetafelbijeenkomst die onlangs plaatsvond in Rotterdam. Een delegatie van het Zwitserse Bundesamt für Verkehr, onder leiding van directeur Max Friedli, ontmoette daar belangrijke spelers in de corridor Rotterdam - Genua.

Goede treinverbindingen naar het zuiden van Europa dragen bij aan extra transportcapaciteit voor de haven. Die zal hard nodig zijn als de tweede Maasvlakteterminal opent in 2013. Het verkorten van de werkelijke doorlooptijd blijft een prioriteit, maar klanten van spoorvervoerbedrijven willen vooral verbetering zien in de planning van treinpaden. IT-oplossingen kunnen helpen. De Zwitsers dringen daarom aan op gezamenlijke actie van nationale overheden en de EU. 'Het is teleurstellend om te zien dat de vooruitgang op dit gebied nog steeds traag is', aldus Friedli.

Het NEAT project zal de reistijd voor goederentreinen door Zwitserland terugdringen van 2,5 tot slechts 1 uur. Het meest ambitieuze deelproject, de Gotthard-basistunnel, wordt de langste en een van de snelste spoorwegtunnels in de wereld, met snelheden tot 250 km per uur.

Over het Bundesamt für Verkehr
Het Bundesamt für Verkehr (BAV) is de organisatie van de Zwitserse bondsstaat die zich bezighoudt met het thema vervoer. Een van de projecten is de Neue Eisenbahn Alpentransversale (NEAT). Grote deelprojecten zijn de Lötschbergtunnel (34,6 km, geopend 9 december 2007) en de Gotthard-basistunnel (opening in 2017). De totale kosten voor het NEAT-project worden geraamd op 11 miljard Euro.

Noot voor redactie,