Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Nederlanders: apotheker moet meer aandacht besteden aan medische voorlichting

Amstelveen, 10 maart 2010 - Voor de meeste Nederlanders is hun apotheker vooral iemand die medicijnen klaarmaakt en daarover advies geeft. Ze weten niet dat ze ook bij de apotheek terechtkunnen voor advies over hun gezondheid in het algemeen. Tegelijkertijd is bijna de helft van de Nederlanders wel van mening dat apothekers meer aandacht moeten besteden aan medische voorlichting. En de helft vindt dat apothekers een bijdrage moeten leveren aan de verbetering van de gezondheidszorg. Dat blijkt uit de HealthTracker© van communicatie-adviesbureau Porter Novelli en De Vos & Jansen Healthcare, een continu onderzoek onder ruim 600 Nederlanders.

De meeste Nederlanders zijn tevreden over hun eigen apotheek. Ruim driekwart vindt dat zijn apotheker de verwachte service levert. Een even groot deel is blij met de dienstverlening. Toch heeft slechts een derde het gevoel dat de apotheker begaan is met zijn gezondheid. En slechts 39% verwacht dat de apotheker op de hoogte is van zijn gezondheidstoestand.

Kwaliteit niet belangrijk bij keuze apotheek
Gemiddeld bezoeken Nederlanders vijf keer per jaar een apotheek. Daarbij zijn ze trouw: ze wisselen weinig van apotheek. De keuze voor een apotheek wordt vooral bepaald door de afstand: twee derde kiest voor een apotheek omdat deze dicht bij huis is. De kwaliteit van de dienstverlening lijkt geen grote rol te spelen bij de keuze. Wie frequenter een apotheek bezoekt, hecht daar wel meer waarde aan, vooral aan klantvriendelijkheid en aan extra diensten, zoals thuisbezorging van medicijnen en voorlichting. Wie niet zo vaak langs de apotheek gaat, is minder vaak bekend met deze diensten.

Kansen voor apothekers
"Deze HealthTracker laat zien dat de apotheker op het punt van medische voorlichting veel laat liggen", aldus Frank Peters van Porter Novelli. "Terwijl hij juist daar zijn toegevoegde waarde zou kunnen en moeten laten zien richting de consument. En zich daarmee kan onderscheiden ten opzichte van andere zorgverleners. Want er bestaat wel degelijk behoefte aan meer algemene medische voorlichting van de apotheker."

Over de HealthTracker
Communicatie-adviesbureau Porter Novelli en onderzoeksbureau De Vos & Jansen Healthcare voeren samen continu onderzoek uit om ontwikkelingen in Nederland op het gebied van zorg en welzijn in kaart te brengen. Dat gebeurt via een online-consumentenpanel dat representatief is voor de Nederlandse bevolking. Porter Novelli en De Vos & Jansen Healthcare doen regelmatig verslag van deze HealthTracker.

Porter Novelli is een fullservice-communicatie-adviesbureau met een gespecialiseerde healthcare-practice en is onderdeel van het internationale Porter Novelli-netwerk. De Vos & Jansen Healthcare is de tak van fullservice-marktonderzoeksbureau De Vos & Jansen die zich specifiek richt op onderzoeksvraagstukken in de gezondheidssector.