Delhaize Groep


Delhaize Groep overtreft vooruitzichten 2009 met 4,6% groei bedrijfswinst*

Financiële kerncijfers 2009 (aan ongewijzigde wisselkoersen) » Opbrengstengroei met 2,6% zonder 53ste week in 2008 » Vergelijkbare omzetevolutie met -0,4% in de V.S. en 2,7% in België » Aangepaste groei van de bedrijfswinst met 4,6%*, meer dan onze vooruitzichten van 1% tot 4% » EUR 100 miljoen verbeteringen in de kostenstructuur en EUR 50 miljoen in het bedrijfskapitaal bereikt » Uitstekende cashflow voor het boekjaar van EUR 511 miljoen

Financiële kerncijfers vierde kwartaal 2009 (aan ongewijzigde wisselkoersen) » Opbrengstengroei met 1,5% (zonder 53ste week in 2008) » Vergelijkbare omzetevolutie met -2,8% in de V.S. en 2,6% in België, met betere volumetendensen tegenover vorig jaar in een uiterst deflatoire omgeving in de V.S.

» Solide onderliggende bedrijfsmarge van 5,4%*

Andere kerncijfers
» Voorstel om nettodividend te verhogen met 8,1% tot EUR 1,2 per aandeel » Drempel van 90% van de aandelen aangehouden in Alfa Beta bereikt » Vooruitzichten 2010: verwachte groei in bedrijfswinst tussen 7% en 10%

» Reactie van de Afgevaardigd Bestuurder
Pierre-Olivier Beckers, Voorzitter van het Executief Comité en Afgevaardigd Bestuurder van Delhaize Groep, verklaarde: "In 2009 gaf Delhaize Groep opnieuw blijk van slagkracht in een zeer uitdagend economisch klimaat. Wij hebben onze volumetendensen verbeterd, onze verhoogde financiële vooruitzichten overtroffen en onze doelstelling om EUR 100 miljoen verbeteringen in de kostenstructuur en EUR 50 miljoen verbeteringen in het bedrijfskapitaal bereikt."

"In de V.S. hebben onze operationele ondernemingen een duidelijke verbetering gezien in de volumetendensen door gerichte prijsinvesteringen en aangepaste assortimenten, gedeeltelijk gefinancierd door beter inventarisbeheer en een gunstigere productsamenstelling. Delhaize België kende een zeer sterk jaar met een solide groei van het marktaandeel in combinatie met een uitstekende uitvoering en een beter voorraadbeheer."

"Sinds begin 2010 zijn wij gestart met de uitvoering van ons "New Game Plan", ons strategisch plan gericht op versnelde groei, verhoogde doeltreffendheid en een sterkere integratie binnen de Groep. De nieuwe organisatorische structuur in de V.S., aangekondigd op 14 januari 2010, is van kracht vanaf begin februari. Al onze operationele ondernemingen zijn gestart met het verfijnen van hun prijsstrategieën om lokaal value leadership te leveren. Daarnaast ontwikkelen we talrijke andere projecten zoals het bereiken van EUR 300 miljoen operationele kostenbesparingen per jaar tegen 2012. Wij zijn klaar voor de uitdagingen van 2010."


* Aan ongewijzigde wisselkoersen, inclusief 53ste week in 2008 en zonder herstructurering, kosten van winkelsluitingen en waardeverminderingsverliezen in het 4de kwartaal 2009.

» Financiële kerncijfers (zoals gerapporteerd)


4de KW 2009 (1)


2009 (1)

Actuele resultaten

Aan actuele wissel-koersen

Aan ongewijzigde wisselkoersen

In miljoenen EUR, behalve winst per aandeel (in EUR)

Actuele resultaten

Aan actuele wissel-koersen

Aan ongewijzigde wisselkoersen


4 873


-10.1%


-3.3%

Opbrengsten


19 938


+4.8%


+1.2%


223


-22.9%


-15.7%

Bedrijfswinst


942


+4.2%


+0.0%

4.6%


-


-

Bedrijfsmarge

4.7%


-


-


172


-26.5%


-19.3%

Resultaat vóór belastingen en beëindigde activiteiten


740


+5.3%


+1.0%


136


-17.1%


-11.3%

Nettoresultaat van voortgezette activiteiten


512


+5.5%


+1.4%


134


-9.6%


-3.3%

Nettoresultaat (deel van de Groep)


514


+10.1%


+5.9%


1.35


-10.1%


-3.8%

Gewone winst per aandeel (deel van de Groep in het nettoresultaat)


5.16


+9.6%


+5.4%

(1) De gemiddelde wisselkoers van de U.S. dollar tegenover de euro daalde in het vierde kwartaal van 2009 met 10,8% (1 EUR = 1,4779 USD) tegenover het vierde kwartaal van 2008. De gemiddelde wisselkoers van de U.S. dollar tegenover de euro steeg met 5,4% in 2009 (1 EUR = 1,3948 USD) tegenover 2008.

» Onderliggende bedrijfsmarge

De volgende tabel omvat de bedrijfswinst en de bedrijfsmarge voor 2008 en 2009 aan ongewijzigde wisselkoersen, gecorrigeerd voor de volgende elementen:


- Zonder 53ste week in 2008 (USD 44 miljoen)

- Zonder de kost voor winkelsluitingen en waardeverminderingsverliezen bij Sweetbay in 2008 (USD 45 miljoen)

- Zonder de herstructurering en de kost voor winkelsluitingen en waardeverminderingsverliezen in de V.S. in het vierde kwartaal van 2009 (USD 61 miljoen)


2009

Onderliggende bedrijfsmarge

Onderliggende bedrijfswinst


2009


2008


2009
(in miljoenen)


2008
(in miljoenen)


2009
/2008

Delhaize V.S. USD


5,7%


5,6%


1078


1061


1,6%

DELHAIZE GROEP EUR


4,9%


4,8%


945


905


4,5%


4de KW 2009

Onderliggende bedrijfsmarge

Onderliggende bedrijfswinst


4de KW 2009


4de KW 2008


4de KW 2009
(in miljoenen)


4de KW 2008
(in miljoenen)


2009
/2008

Delhaize V.S. USD


6,2%


6,5%


291


312


-6,9%

DELHAIZE GROEP EUR


5,4%


5,6%


285


289


-1,4%

» Resultaten boekjaar 2009

Opbrengsten
In 2009 bedroegen de opbrengsten van Delhaize Groep EUR 19,9 miljard, een stijging met 1,2% aan ongewijzigde wisselkoersen, hetzij 4,8% aan actuele wisselkoersen, ten gevolge van de versterking van de U.S. dollar met 5,4% tegenover de euro in vergelijking met 2008. Zonder de 53ste week in de V.S. in 2008 groeiden de opbrengsten met 2,6% aan ongewijzigde wisselkoersen en met 6,2% aan actuele wisselkoersen. De organische groei van de opbrengsten bedroeg 2,4%.

In 2009 is de opbrengstengroei van de Groep een weerspiegeling van:
* Een daling met 1,3% van de Amerikaanse opbrengsten aan ongewijzigde wisselkoersen omwille van de 53ste week in 2008 (USD 379 miljoen negatieve impact op de opbrengsten) en een vergelijkbare omzetevolutie van -0,4%, beïnvloed door een beperkte 0,5% inflatie. Zonder de 53ste week in 2008 stegen de Amerikaanse opbrengsten met 0,7% (in lokale munteenheid).
* Een sterke opbrengstengroei met 4,7% bij Delhaize België, ondersteund door een vergelijkbare omzetgroei met 2,7%;
* De aanhoudend sterke prestaties van Alfa Beta in Griekenland met een opbrengstengroei van 10,2% in 2009, resulterend in het vierde opeenvolgende jaar van groei met 2 cijfers; en
* De aanhoudend sterke opbrengstengroei in Roemenië en Indonesië met 15,5%.

Delhaize Groep beëindigde 2009 met een verkoopnetwerk van 2 732 winkels. Dit betekent een toename met 59 winkels tegenover 2008, waaronder 3 overgenomen Prodas (Roemenië) en 10 Koryfi winkels (Griekenland).

Brutomarge
De brutomarge steeg tot 25,7% van de opbrengsten (25,3% in 2008) voornamelijk ten gevolge van de betere inventarisresultaten, verbeterde leveranciersvoorwaarden in België en in Griekenland, de voortdurende ondersteuning van de opbrengsten van huismerken en lagere transportkosten door de daling van de brandstofprijzen, gedeeltelijk tenietgedaan door prijsinvesteringen.

Andere bedrijfsopbrengsten
De andere bedrijfsopbrengsten daalden met 18,7% tot EUR 78 miljoen voornamelijk wegens minder opbrengsten uit recyclage door de lagere prijzen voor papier, een meerwaarde van EUR 5 miljoen bij Alfa Beta in 2008 en minder inkomsten in verband met de verkoop van Cash Fresh winkels in België.

Verkoop-, algemene en administratieve kosten
De verkoop-, algemene en administratieve kosten bedroegen 21,0% van de opbrengsten, een stijging met 20 basispunten aan actuele wisselkoersen. Aan ongewijzigde wisselkoersen en zonder de 53ste week in 2008 bleven de verkoop-, algemene en administratieve kosten vrij stabiel als percentage van de opbrengsten aangezien de EUR 100 miljoen kostenbesparingsinitiatieven worden gecompenseerd door de verminderde verkopen, de hogere gezondheidskosten alsook tegen de stijging van de minimumlonen in de V.S., de impact op jaarbasis van de loonindexaties op personeelskosten van vorig jaar en de hogere reclamekosten in België.

Andere bedrijfskosten
De andere bedrijfskosten bedroegen EUR 69 miljoen in 2009 tegenover EUR 50 miljoen vorig jaar. Dit is voornamelijk toe te schrijven aan de Amerikaanse herstructureringskosten van EUR 21 miljoen (USD 29 miljoen) en de kosten voor winkelsluitingen en waardeverminderingsverliezen van EUR 23 miljoen (USD 32 miljoen) geboekt in het vierde kwartaal van 2009 in the V.S., een wijziging van de discontovoet die gebruikt wordt voor de berekening van de voorzieningen voor winkelsluitingen in de V.S. en andere waardeverminderingsverliezen in 2009, tegenover een last van EUR 31 miljoen (USD 45 miljoen) voor winkelsluitingen en waardeverminderingsverliezen bij Sweetbay in 2008.

Bedrijfswinst
De bedrijfsmarge daalde met 3 basispunten van 4,8% vorig jaar tot 4,7%. Zonder de 53ste week in de V.S. in 2008 (die een positieve impact had van EUR 30 miljoen op de bedrijfswinst in 2008) en de kosten voor herstructurering, winkelsluitingen en waardeverminderingsverliezen in 2008 en 2009, steeg de bedrijfswinst met 12 basispunten. De bedrijfswinst steeg met 4,2% aan actuele wisselkoersen tot EUR 942 miljoen. Zonder de last in het 4de kwartaal van 2009 van EUR 44 miljoen voor de Amerikaanse herstructurering, winkelsluitingen en waardeverminderingsverliezen, steeg de bedrijfswinst van Delhaize Groep met 4,6% aan ongewijzigde wisselkoersen, en overtreft het onze vooruitzichten van 1 tot 4%.

Netto financiële kosten
De netto financiële kosten bedroegen EUR 202 miljoen en waren stabiel tegenover vorig jaar aan actuele wisselkoersen. Aan ongewijzigde wisselkoersen daalden de netto financiële kosten met EUR 8 miljoen, voornamelijk wegens de lagere rentevoeten op de USD variabele interestschulden.

Effectieve belastingvoet
De effectieve belastingvoet was vrij stabiel aan 30,8% (30,9% in 2008) aangezien de gunstige invloed van de Amerikaanse organisatorische herstructurering en de gunstige afwikkeling van Amerikaanse en Belgische belastingkwesties in 2009 werden gecompenseerd door de gunstige invloed van andere federale belastingkwesties in de V.S. in 2008.

Nettowinst van voortgezette activiteiten
De nettowinst van voortgezette activiteiten steeg met 5,5% (+1,4% aan ongewijzigde wisselkoersen) en bedroeg EUR 512 miljoen tegenover EUR 485 miljoen in 2008, hetzij EUR 5,07 per gewoon aandeel (EUR 4,76 in 2008).

Resultaat van beëindigde activiteiten, na belastingen Het resultaat van beëindigde activiteiten, na belastingen, bedroeg EUR 8 miljoen, voornamelijk als gevolg van de winst op de verkoop van onze Duitse activiteiten tijdens het derde kwartaal.

Nettowinst
Het deel van de Groep in de nettowinst bedroeg EUR 514 miljoen, een stijging met 10,1% aan actuele wisselkoersen (+5,9% aan ongewijzigde wisselkoersen) tegenover 2008. Zonder de kosten voor herstructurering, winkelsluitingen en waardeverminderingsverliezen in het 4de kwartaal van 2009, steeg het deel van de Groep in de nettowinst met 11.1% aan ongewijzigde wisselkoersen. De gewone winst per aandeel bedroeg EUR 5,16 (EUR 4,70 in 2008) en de verwaterde winst per aandeel EUR 5,08 (EUR 4,59 in 2008).

De Raad van Bestuur van Delhaize Groep zal op de Gewone Algemene Vergadering van 27 mei 2010 de betaling van een brutodividend van EUR 1,6 per aandeel voorstellen. Dit is een stijging met 8,1% tegenover vorig jaar. Na afhouding van 25% Belgische roerende voorheffing bedraagt het voorgestelde nettodividend EUR 1,2. Het nettodividend van EUR 1,2 zal betaalbaar worden gesteld aan de eigenaars van gewone aandelen tegen afgifte van coupon nr. 48. Het Delhaize Groep aandeel zal vanaf 31 mei 2010 (beursopening) ex-coupon verhandeld worden. De record date (de dag waarop de aandeelhouders recht hebben op het dividend) is 2 juni 2010 (beurssluiting) en de betaaldatum is 3 juni 2010.

» Resultaten vierde kwartaal 2009

Opbrengsten
In het vierde kwartaal van 2009 daalden de opbrengsten van Delhaize Groep met 3,3% aan ongewijzigde wisselkoersen en met 10,1% aan actuele wisselkoersen. Vergeleken met de euro verzwakte de U.S. dollar met 10,8% in het vierde kwartaal van 2009. Zonder de 53ste week in de V.S. in 2008 groeiden de opbrengsten met 1,5% aan ongewijzigde wisselkoersen en daalden ze met 5,6% aan actuele wisselkoersen.

De organische opbrengstengroei bedroeg 1,5%, ondersteund door een sterke vergelijkbare omzetgroei met 2,6% in België en een aanhoudend sterke opbrengstengroei met 7,8% in Griekenland terwijl het segment Rest van de Wereld (Roemenië en Indonesië) opnieuw een stevige opbrengstengroei kende met 18,7% aan ongewijzigde wisselkoersen.

De opbrengstengroei werd met -2,8% negatief beïnvloed door de hoge deflatie (in de V.S. bedroeg de inflatie 6,5% in het vierde kwartaal van 2008 tegenover een deflatie van 2,1% in hetzelfde kwartaal in 2009), de 53ste week in de V.S. in 2008 (EUR 258 miljoen, hetzij USD 379 miljoen additionele opbrengsten) en de verzwakking van de U.S. dollar tegenover de euro met 10,8%.

Brutomarge
De brutomarge daalde met 16 basispunten tot 25,7% aan actuele wisselkoersen en bleef stabiel aan ongewijzigde wisselkoersen. De betere leveranciersvoorwaarden bij Delhaize België en in Griekenland en verbeterd investarisbeheer, voornamelijk bij Delhaize België en Sweetbay, werden gedeeltelijk gecompenseerd door geplande prijsinvesteringen bij Hannaford en Food Lion.

Andere bedrijfsopbrengsten
De andere bedrijfsopbrengsten bedroegen EUR 23 miljoen, een daling met EUR 5 miljoen tegenover vorig jaar als gevolg van lagere opbrengsten op de verkoop van vaste activa bij Food Lion.

Verkoop-, algemene en administratieve kosten
De verkoop-, algemene en administratieve kosten stegen met 33 basispunten tot 20,7% van de opbrengsten. Aan ongewijzigde wisselkoersen en zonder de 53ste week in 2008 stegen de verkoop-, algemene en administratieve kosten met 20 basispunten tegenover vorig jaar, voornamelijk ten gevolge van verminderde verkopen, hogere afschrijvingskosten bij Food Lion en Delhaize België door nieuwe winkelopeningen en -vernieuwingen en hogere reclamekosten bij Delhaize België, gedeeltelijk gecompenseerd door kostenbesparingsinitiatieven.

Andere bedrijfskosten
De andere bedrijfskosten bedroegen EUR 46 miljoen, een stijging met EUR 7 miljoen tegenover vorig jaar wegens de Amerikaanse herstructureringslast van EUR 21 miljoen (USD 29 miljoen) en de last van EUR 23 miljoen (USD 32 miljoen) in de V.S. voor winkelsluitingen en waardeverminderingsverliezen in 2009, tegenover een last van EUR 31 miljoen (USD 45 miljoen) voor winkelsluitingen en waardeverminderingsverliezen bij Sweetbay in 2008.

Bedrijfswinst
De bedrijfsmarge bedroeg 4,6% tegenover 5,3% in het vierde kwartaal van 2008. Aan ongewijzigde wisselkoersen, zonder de 53ste week in 2008 (die een positieve invloed van EUR 30 miljoen had op de bedrijfswinst in 2008) en zonder de kosten voor herstructurering, winkelsluitingen en waardeverminderingsverliezen, zowel in 2008 als in 2009, daalde de bedrijfsmarge met 16 basispunten tegenover vorig jaar. De bedrijfswinst bedroeg EUR 223 miljoen, een daling met 22,9% aan actuele wisselkoersen. Aan ongewijzigde wisselkoersen, zonder de 53ste week in 2008 en zonder de kosten voor herstructurering, winkelsluitingen en waardeverminderingsverliezen, zowel in 2008 als in 2009, daalde de bedrijfswinst met 1,4%, voornamelijk wegens een lichte stijging van de verkoop-, algemene en administratieve kosten als percentage van de opbrengsten.

Netto financiële kosten
De netto financiële kosten daalden van EUR 55 miljoen tot EUR 51 miljoen aan actuele wisselkoersen, en bleven stabiel aan ongewijzigde wisselkoersen.

Effectieve belastingvoet
De effectieve belastingvoet daalde van 30,0% tot 21,0% in het vierde kwartaal van 2009, voornamelijk als gevolg van de organisatorische herstructurering in de V.S. en de gunstige afwikkeling van belastingkwesties in België.

Nettowinst van voortgezette activiteiten
De nettowinst van voortgezette activiteiten daalde met 17,1% (-11,3% aan ongewijzigde wisselkoersen) tot EUR 136 miljoen, hetzij EUR 1,34 per gewoon aandeel (EUR 1,59 in 2008). Zonder de 53ste week in de V.S. in 2008 en zonder de kosten voor herstructurering, winkelsluitingen en waardeverminderings-verliezen, zowel in 2008 als in 2009, steeg de nettowinst van voortgezette activiteiten met 3,0% aan ongewijzigde wisselkoersen.

Resultaat van beëindigde activiteiten, na belastingen In het vierde kwartaal van 2008 bedroeg het resultaat van beëindigde activiteiten, na belastingen, EUR -9 miljoen en omvatte een waardeverminderingsverlies in verband met de verkoop van onze Duitse activiteiten.

Nettowinst
Het deel van de Groep in de nettowinst bedroeg EUR 134 miljoen, een daling met 9,6% tegenover EUR 149 miljoen in het vierde kwartaal van 2008. Aan ongewijzigde wisselkoersen daalde de nettowinst met 3,3%. De gewone winst per aandeel bedroeg EUR 1,35 (EUR 1,50 in het vierde kwartaal van 2008) en de verwaterde winst per aandeel EUR 1,34 (EUR 1,46 in het vierde kwartaal van 2008).

» Kasstroomoverzicht en balans boekjaar 2009

Vermeerdering van de thesaurie voortvloeiend uit bedrijfsactiviteiten In 2009 bedroeg de thesaurie voortvloeiend uit bedrijfsactiviteiten EUR 1 176 miljoen, een stijging met 26,8% aan actuele wisselkoersen (24,5% aan ongewijzigde wisselkoersen) tegenover 2008, voornamelijk door de hogere winst en de belangrijke verbeteringen in het werkkapitaal, namelijk het overtreffen van de doelstelling van EUR 50 miljoen verbetering in het werkkapitaal voor het jaar. Dit werd gedeeltelijk tenietgedaan door hogere belastingen in de V.S., terwijl we in 2008 beschikten over een belastingvoordeel in het kader van de 2008 U.S. Stimulus Act.

Investeringen
De investeringen daalden met 27,1% aan actuele wisselkoersen (29,2% aan ongewijzigde wisselkoersen) tot EUR 520 miljoen, voornamelijk wegens minder winkelvernieuwingen in de V.S., in overeenstemming met de geplande beperking en timing van de investeringen.

De bedrijfsovernames en desinvesteringen bedroegen EUR 147 miljoen en omvatten EUR 108 miljoen voor de verwerving van aandelen van Alfa Beta in het kader van het overnamebod dat in mei 2009 werd uitgebracht en EUR 47 miljoen voor de overname van twee aangesloten winkels in het Groothertogdom Luxemburg door Delhaize België, twee winkels door Hannaford, de overname van Prodas winkels in Roemenië en de overname van Koryfi in Griekenland, gecompenseerd door de verkoop van Delhaize Duitsland (EUR 8 miljoen). In 2008 omvatten de bedrijfsovernames en desinvesteringen de overnames van Plus Hellas in Griekenland en La Fourmi in Roemenië.

Vrije cashflow
Delhaize Groep genereerde een vrije cashflow van EUR 511 miljoen (aan ongewijzigde wisselkoersen) tegenover EUR 150 miljoen vorig jaar, voornamelijk omwille van een hogere thesaurie voortvloeiend uit bedrijfsactiviteiten en de lagere investeringen. Dit is het hoogste niveau van vrije cashflow dat de laatste 10 jaar is gegenereerd.

Nettoschuld
De ratio nettoschuld tegenover eigen vermogen bleef verbeteren en daalde tot 46,8% tegenover 57,3% eind 2008. De nettoschuld van Delhaize Groep bedroeg EUR 2,1 miljard eind 2009, een daling met EUR 339 miljoen tegenover EUR 2,4 miljard eind december 2008, voornamelijk door het realiseren van een sterke vrije cashflow, gedeeltelijk tenietgedaan door de uitbetaling van het dividend. In 2009 deed Delhaize Groep een succesvolle schulduitgifte van USD 300 miljoen en betaalde de resterende EUR 170 miljoen van de converteerbare obligatie af alsook de EUR 150 miljoen uitstaande Eurobond, die beiden in het tweede kwartaal van 2009 vervielen. In december 2009 vernieuwde Delhaize America haar kredietlijn van USD 500 miljoen.

» Segmentrapportering


2009

Opbrengsten

Bedrijfsmarge

Bedrijfswinst/(Verlies)

(in miljoenen)


2009


2008


2009
/2008


2009


2008


2009


2008


2009
/2008

Verenigde Staten USD


18 994


19 239


-1,3%


5,4%


5,5%


1 016


1 060


-4,1%

Verenigde Staten EUR


13 618


13 081


4,1%


5,4%


5,5%


729


720


1,1%

België EUR


4 616


4 407


4,7%


4,0%


3,8%


185


166


11,3%

Griekenland EUR


1 471


1 335


10,2%


4,0%


3,4%


59


46


28,0%

Rest van de Wereld(1) EUR


233


201


15,5%

(0,3%)


1,5%

(1)


3


-122,7%

Corporate EUR


-


-

N/A

N/A

N/A

(30)

(31)


5,4%

TOTAAL EUR


19 938


19 024


4,8%


4,7%


4,8%


942


904


4,2%

(1) Het segment "Rest van de Wereld" omvat Mega Image (Roemenië) en 51% van Super Indo (Indonesië).


4de KW 2009

Opbrengsten

Bedrijfsmarge

Bedrijfswinst/(Verlies)

(in miljoenen)


4de KW 2009


4de KW 2008


2009
/2008


4de KW 2009


4de KW 2008


4de KW 2009


4de kW 2008


2009
/2008

Verenigde Staten USD


4 716


5 152


-8,5%


4,8%


6,0%


229


312


-26,4%

Verenigde Staten EUR


3 170


3 824


-17,1%


4,8%


6,0%


154


228


-33,2%

België EUR


1 231


1 159


6,3%


4,2%


3,9%


52


46


13,2%

Griekenland EUR


408


379


7,8%


6,7%


4,9%


27


19


46,4%

Rest van de Wereld(1) EUR


64


56


11,5%

(0,3%)


2,2%

(1)


1


-118,0%

Corporate EUR


-


-

N/A

N/A

N/A

(9)

(5)


-58,7%

TOTAAL EUR


4 873


5 418


-10,1%


4,6%


5,3%


223


289


-22,9%

(1) Het segment "Rest van de Wereld" omvat Mega Image (Roemenië) en 51% van Super Indo (Indonesië).

Verenigde Staten
In 2009 genereerden de Amerikaanse activiteiten van Delhaize Groep USD 19,0 miljard (EUR 13,6 miljard) aan opbrengsten, een daling met 1,3% tegenover 2008 in lokale munteenheid. Zonder de 53ste week in 2008 lagen de opbrengsten in lokale munteenheid 0,7% boven het voorgaande jaar. De vergelijkbare omzet daalde met 0,4%. De opbrengstengroei werd beïnvloed door de dalende inflatie (de inflatie bedroeg 0,5% in 2009 tegenover 5,3% in 2008), voorzichtige klantenbestedingen en een zeer promotiegericht concurrentieel klimaat. Onze Amerikaanse operationele ondernemingen slaagden erin door een uitstekende uitvoering en gerichte promotionele campagnes en prijsinvesteringen, de tendensen van het aantal transacties en aantal artikelen per transactie voor heel het jaar te verbeteren.

Delhaize Groep beëindigde het jaar 2009 met 1 607 supermarkten in de V.S. In 2009 openden wij 30 nieuwe winkels en sloten eveneens 7 winkels die geherlokaliseerd werden en 17 andere winkels. Dit resulteerde in een netto toename met 13 winkels.

Daarnaast heropende Delhaize Groep 53 supermarkten in 2009 in de V.S. na vernieuwings- of uitbreidingswerken, waarvan 35 Food Lion in Columbia, South Carolina en 5 in Daytona Beach, Florida. Bovendien waren er 4 bijkomende winkelvernieuwingen bij Food Lion en 9 bij Hannaford.

In 2009 steeg onze Amerikaanse brutomarge met 18 basispunten tot 27,9% (+15 basispunten zonder de 53ste week in 2008) als gevolg van verbeterde inventarisresultaten bij onze drie operationale ondernemingen, lagere brandstofprijzen en een verbeterde productiviteit in de distributiecentra bij Food Lion, gedeeltelijk tenietgedaan door prijsinvesteringen en promoties.

De verkoop- , algemene en administratieve kosten als percentage van de opbrengsten stegen met 17 basispunten tot 22,4% maar bleven stabiel zonder de 53ste week in 2008 omdat belangrijke kostenbesparingen het toelieten om de hogere personeelskosten - voornamelijk voortvloeiend uit de stijging van de minimumlonen - en de toenemende gezondheidskosten, te compenseren.

In 2009 daalde de bedrijfsmarge van onze Amerikaanse activiteiten met 16 basispunten tot 5,4%. Zonder de 53ste week in 2008, de kosten voor winkelsluitingen en waardeverminderingsverliezen bij Sweetbay in 2008 en zonder de kosten voor herstructurering, winkelsluitingen en waardeverminderingsverliezen in 2009, steeg onze Amerikaanse brutomarge met 5 basispunten tot 5,7% door een hogere brutomarge en stabiele verkoop- , algemene en administratieve kosten. De bedrijfswinst van onze Amerikaanse activiteiten daalde met 4,1% tot USD 1,0 miljard (EUR 729 miljoen). Zonder de 53ste week in 2008, de kosten voor winkelsluitingen en waardeverminderingsverliezen bij Sweetbay in 2008 en zonder de kosten voor herstructurering, winkelsluitingen en waardeverminderingsverliezen in december 2009, steeg de Amerikaanse bedrijfswinst met 1,6% aan ongewijzigde wisselkoersen.

In het vierde kwartaal van 2009 bedroeg de bijdrage van Delhaize U.S. tot de opbrengsten USD 4,7 miljard (EUR 3,2 miljard), een daling met 8,5% tegenover 2008. Zonder de 53ste week in 2008 lagen de opbrengsten in lokale munteenheid 1,2% lager dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. De vergelijkbare omzet daalde met 2,8%, voornamelijk door de deflatie.

In het vierde kwartaal van 2008 bedroeg de inflatie 6,5% tegenover een deflatie van 2,1% in hetzelfde kwartaal in 2009. Onze handelsprijzen daalden met 92 basispunten meer dan onze kostprijzen, een bewijs van onze prijsinvesteringen en promotionele activiteiten. De verbeterde trend in het aantal artikelen per transactie hield stand in het vierde kwartaal en werd voor de eerste keer in twee jaar weer positief. De reële nettovolume-evolutie bedroeg -0,7% in vergelijking met -3,6% in dezelfde periode vorig jaar, het bewijs van het succes van onze commerciële initiatieven.

In het vierde kwartaal van 2009 werd een éénmalige last vóór belastingen van EUR 21 miljoen (USD 29 miljoen) geboekt in verband met de eerder aangekondigde herstructurering. In combinatie met de Amerikaanse herstructurering startte Delhaize Groep het proces om 16 minder goed presterende winkels te sluiten in 2010 en boekte waardeverminderingen op andere Amerikaanse winkels, hetgeen resulteerde in een bijkomende last voor winkelsluitingen en waardeverminderingsverliezen op winkels van EUR 23 miljoen (USD 32 miljoen) vóór belastingen, maar zal resulteren in een verbetering van de bedrijfswinst met ongeveer EUR 6 miljoen (USD 9 miljoen) op jaarbasis.

In het vierde kwartaal van 2009 daalde de bedrijfswinst met 26,4% tot USD 229 miljoen. Zonder de 53ste week in 2008 en zonder de kosten voor herstructurering, winkelsluitingen en waardeverminderings-verliezen, zowel in 2008 als in 2009, daalde de Amerikaanse bedrijfswinst met 6,9% in lokale munteenheid in het vierde kwartaal van 2009 en bedroeg de bedrijfsmarge 6,2% in lokale munteenheid (6,5% in het vierde kwartaal van 2008). De daling van de bedrijfsmarge is het gevolg van hogere personeelskosten en prijsinvesteringen die gedeeltelijk gecompenseerd zijn door betere inventarisresultaten.

In 2010 verwacht Delhaize Groep 50 tot 55 nieuwe supermarkten in de V.S. te openen waaronder een aanzienlijke toename van het aantal Bottom Dollar Food-winkels in 2010. Bovendien besloot de Groep in 2009 om 16 minder goed presterende winkels te sluiten in 2010 in combinatie met de Amerikaanse herstructurering. Deze sluitingen omvatten 15 minder goed presterende Food Lion winkels en één minder goed presterende Bloom winkel. De winkelsluitingen werden in februari 2010 afgerond. Dit zal resulteren in een netto toename met ongeveer 33 tot 38 winkels tot een totaal van 1 640 tot 1 645 winkels tegen eind 2010.

In 2010 plant Delhaize Groep de vernieuwing van ongeveer 50 winkels in de V.S., waaronder 30 winkels in het kader van de markt- en winkelvernieuwingsprogramma's van Food Lion. In 2010 plant Food Lion de vernieuwing van de markten van Greenville, North Carolina en Roanoke, Virginia.

België
Delhaize België boekte EUR 4,6 miljard aan opbrengsten in 2009, een stijging met 4,7% tegenover 2008. De vergelijkbare omzet steeg met 2,7%, een verbetering tegenover de 2,2% in 2008. Doorheen het jaar plukte Delhaize België de vruchten van opeenvolgende golven van prijsinvesteringen die begin 2008 van start gingen en het begin van een prijsherpositioneringscampagne inluidden. Het aantal transacties is in de loop van het jaar gestegen en Delhaize België kende een wekelijkse toename van het marktaandeel in 2009 en eindigde het jaar met een marktaandeel van 25,7% (bron: AC Nielsen), een stijging met 58 basispunten tegenover 2008.

In 2009 werd het verkoopnetwerk van Delhaize België met 17 winkels uitgebreid van 775 winkels (waarvan 4 in Duitsland) eind 2008 tot 792 winkels eind 2009. Deze evolutie was voornamelijk het gevolg van de toename met 24 aangesloten winkels, 2 Red Market winkels - een nieuw winkelconcept dat in 2009 werd gelanceerd - en de desinvestering van 4 winkels in Duitsland, 1 Cash Fresh winkel en 4 City winkels (waarvan er 3 werden heropend als aangesloten winkels) in België.

In 2009 steeg de brutomarge van Delhaize België met 78 basispunten tot 20,0% van de opbrengsten als gevolg van betere leveranciersvoorwaarden en verbeterde inventarisresultaten. De verkoop-, algemene en administratieve kosten stegen met 33 basispunten tot 16,7% van de opbrengsten wegens hogere personeelskosten, verhoogde reclamekosten en hogere huurlasten en afschrijvingen door nieuwe winkelopeningen, gedeeltelijk gecompenseerd door kostenbesparingsinitiatieven zoals opgenomen in het "Excel 2008-2010" plan. Bijgevolg steeg de bedrijfsmarge van Delhaize België met 24 basispunten tot 4,0% van de opbrengsten en steeg de bedrijfswinst met 11,3% tot EUR 185 miljoen (EUR 166 miljoen in 2008).

In het vierde kwartaal van 2009 bedroegen de opbrengsten in Belgium EUR 1,2 miljard, een stijging met 6,3% tegenover 2008. De vergelijkbare omzet groeide met 2,6%. De eindejaarsverkopen waren zeer sterk en plukten de vruchten van voortgezette prijsinvesteringen, succesvolle direct-mailingcampagnes en een uitstekende uitvoering van de bevoorrading.

In het vierde kwartaal van 2009 bedroeg de bedrijfsmarge van Delhaize België 4,2%, tegenover 3,9% in het vierde kwartaal van 2008, voornamelijk als gevolg van de groei van de brutomarge (verbeterde inventarisresultaten in de supermarkten en betere leveranciersvoorwaarden). De bedrijfswinst steeg met 13,2% tot EUR 52 miljoen.

In 2010 plant Delhaize België de opening van 25 tot 30 nieuwe winkels (waarvan 4 nieuwe Red Market winkels), voor een totaal van 817 tot 822 winkels. Delhaize België plant de vernieuwing van ongeveer 20 winkels in 2010.

Griekenland
In 2009 stegen de opbrengsten in Griekenland met 10,2% en bereikten EUR 1,5 miljard. De prestatie van Alfa Beta bleef sterk dankzij haar uitstekende vergelijkbare omzetgroei en de voortdurende groei van haar netwerk. Het marktaandeel steeg met 200 basispunten tot 16,8% (bron: AC Nielsen).

In 2009 verhoogde Delhaize Groep het aantal uitgebate winkels in Griekenland met 15 (waarvan 10 overgenomen Koryfi winkels) en baatte 216 winkels uit op het einde van het jaar.

In 2009 steeg de brutomarge met 116 basispunten tot 23,8%, voornamelijk als gevolg van betere leveranciersvoorwaarden, verbeterde inventarisresultaten en een verhoogde huismerkpenetratie. De verkoop-, algemene en administratieve kosten, als percentage van de opbrengsten, stegen met 21 basispunten tot 20,2% tengevolge van hogere personeelskosten en afschrijvingen. De bedrijfsmarge van Alfa Beta steeg van 3,4% tot 4,0% en de bedrijfswinst steeg met een sterke 28,0% tot EUR 59 miljoen.

In het vierde kwartaal van 2009 groeiden de opbrengsten in Griekenland met 7,8% en bedroeg de bedrijfsmarge 6,7% (4,9% in 2008), met als resultaat een stijging van de bedrijfswinst met 46,4% tot EUR 27 miljoen (EUR 19 miljoen in 2008).

In 2010 zal het verkoopnetwerk van Alfa Beta naar verwachting met 13 tot 18 winkels uitgebreid worden.

Rest van de Wereld (Roemenië en Indonesië)
In 2009 bedroegen de opbrengsten van het segment 'Rest van de Wereld' (Roemenië en Indonesië) EUR 233 miljoen. Deze stijging met 27,3% tegenover het voorgaande jaar aan ongewijzigde wisselkoersen is voornamelijk het gevolg van de uitbreiding van het winkelnetwerk in beide landen (voornamelijk door de overname van La Fourmi in 2008 en Prodas in 2009, beiden in Roemenië) en de hoge inflatie. Het segment Rest van de Wereld boekte een bedrijfsverlies van EUR 1 miljoen tegenover een bedrijfswinst van EUR 3 miljoen in 2008, voornamelijk als gevolg van de economische crisis in Roemenië en hogere personeelskosten en afschrijvingen in Roemenië door nieuwe winkelopeningen en de vernieuwing van La Fourmi winkels.

In het vierde kwartaal van 2009 stegen de opbrengsten met 18,7% aan ongewijzigde wisselkoersen, ondersteund door een sterke vergelijkbare omzetgroei in Indonesië, nieuwe winkelopeningen en de overname van 4 Prodas winkels in Boekarest in juli 2009, terwijl de onderliggende verkooptrend in Roemenië leed onder een zeer zwakke economie. Een licht bedrijfsverlies werd geboekt als gevolg van hogere personeelskosten, huurlasten en afschrijvingen in Roemenië, terwijl de activiteiten in Indonesië sterk bleven presteren.

Het verkoopnetwerk van het segment 'Rest van de Wereld' van Delhaize Groep omvatte 117 supermarkten op het einde van 2009 (51 in Roemenië en 66 in Indonesië), 14 meer dan in 2008 door de 4 Prodas winkels overgenomen in Roemenië (waarvan 1 gesloten werd) en de voortdurende organische groei in beide landen. In 2010 verwacht Delhaize Groep de verdere expansie van haar verkoopnetwerk in het segment 'Rest van de Wereld' met 25 tot 35 winkels tot een totaal van 142 tot 152 winkels.

» Financiële vooruitzichten 2010

In 2010:

* verwacht Delhaize Groep een groei van de bedrijfwinst tussen 7% en 10% aan ongewijzigde wisselkoersen.
* verwacht Delhaize Groep het jaar te beëindigen met een verkoopnetwerk tussen 2 834 en
2 844 winkels, als resultaat van een nettotoename met 102 tot 112 winkels (tussen 120 en 130 vóór winkelsluitingen).
* voorziet Delhaize Groep investeringen (zonder financiële leases) van ongeveer EUR 800 miljoen aan ongewijzigde wisselkoersen.

» Status aandeelhoudersschap Alfa Beta

Op 18 mei 2009 lanceerde Delhaize Groep, via haar 100% Nederlandse dochteronderneming Delhaize "The Lion" Nederland B.V. (Delned), een vrijwillig overnamebod voor de verwerving van alle gewone geregistreerde aandelen van Delhaize Groep's Griekse dochteronderneming Alfa Beta Vassilopoulos S.A. (Alfa Beta), die nog niet door één van de ondernemingen van Delhaize Groep werden aangehouden. Op het einde van de acceptatieperiode, op 9 juli 2009, bezat Delned 89,56% van Alfa Beta. Delhaize Group beraadt zich momenteel over de volgende stappen in het proces.