Ingezonden persbericht


Omzet jongerenuitzendbureau StudentenWerk stijgt tot 51 miljoen

Ondanks algehele omzetdaling uitzendbranche van 22% blijft StudentenWerk groeien

StudentenWerk, intermediair voor stages, bijbanen, vakantiebanen en startersfuncties, heeft 2009 met een omzetgroei kunnen afsluiten. In 2009 bedroeg de omzet 51 miljoen euro, wat een groei van 1% betekent. "De uitzendbranche heeft harde klappen van de recessie ondervonden en is in zijn geheel met 22% gekrompen. In het eerste kwartaal boekten we nog een groei van 30%, maar helaas moesten ook wij vanaf het tweede kwartaal ingrijpen", aldus Rogier Thewessen, medeoprichter en directeur van StudentenWerk B.V. "Door de economische situatie staan onze marges onder druk. Kostenbesparingen, verscherping van de focus en het voeren van een actief acquisitiebeleid heeft uiteindelijk geleid tot een omzetgroei. Ook de toenemende populariteit van werken met jongeren heeft bijgedragen aan dit succes."

Jeugd is in trek
Jongeren en studenten zijn niet voor niets steeds populairder: ze zijn flexibel, parttime in te zetten en kosten relatief weinig geld door de jonge leeftijd. StudentenWerk verwacht voor het komende jaar wederom een toename voor deze doelgroep, door de landelijke invoering van de "Kleine banen regeling". Voor werkgevers betekent de regeling een enorme lastenverlichting in de loonkosten. De overheid heeft deze regeling vanaf januari 2010 ingevoerd om bedrijven te stimuleren meer met jongeren te werken en ervaring te laten opdoen.

Regeren is vooruitzien
Ook de verlegging van focus binnen het bedrijf heeft een belangrijke bijdrage aan de groei geleverd: minder werving en selectie, maar puur het uitzenden en detacheren van studenten. StudentenWerk voorzag een lastig jaar en heeft daarom de bekende SMART-formule gehanteerd. "Voor ons een echte eye-opener", zegt Thewessen. "We hebben samen met onze medewerkers hele specifieke, maar haalbare doelstellingen geformuleerd en zijn bovenop de commercie gaan zitten. Actieve acquisitie was in 2008 nauwelijks aan de orde, waar het in 2009 een belangrijke pijler werd. Het was een intensief proces, maar na twee maanden constateerden we al verbetering in de resultaten. Dat is, naast de enorme inzet van ons personeel en onze trouwe klanten, de reden dat we ondanks de malaise in onze branche een relatief goed jaar hebben gedraaid."

StudentenWerk: feiten en cijfers

* In 2009 zag het nieuwe StudentJob, onderdeel van StudentenWerk, het licht in België en Duitsland
* Sinds de oprichting in 1999 groeit het bedrijf ieder jaar
* Meer dan de helft van studerend Nederland (625.000 kandidaten) staat bij StudentenWerk ingeschreven
* Met 17 vestigingen heeft StudentenWerk een landelijke dekking in Nederland
* Winnaar van de landelijke High Growth Award 2009, voor de best -en snelstgroeiende onderneming

Over StudentenWerk
De drie eigenaren van StudentenWerk, Hugo de Koning (29), Bram Bosveld (28) en Rogier Thewessen (32) zijn in 1999 begonnen met het uitzenden van studenten. Ze waren één van de eerste organisaties waar men online kon solliciteren. Kandidaten schrijven zich online in, maken zelf een webprofiel aan en ondergaan een uitvoerige telefonische screening. Een persoonlijk gesprek op het uitzendbureau is vervolgens de laatste stap op weg naar een bijbaan, stage of vakantiebaan. StudentenWerk is een online community waar ook bedrijven zich bij aan kunnen sluiten. Het gaat nog steeds hard met de groei van StudentenWerk. StudentenWerk maakt onderdeel uit van The Kingfield Group B.V. Ook CareerNetwork en Peoples Media maken deel uit van deze holding. www.studentenwerk.nl


Noot voor redacties


----------