Groen!

Opel: de kans om werk te maken van een groene economie.

door Meyrem Almaci (federaal parlementslid) op 11 maart 2010 in "Economie, fiscaliteit en werkgelegenheid"

In februari ondertekende Meyrem Almaci het manifest âDe strijd voor duurzame tewerkstelling begint bij Opel Antwerpenâ. Dit manifest ondertekend door 120 vertegenwoordigers uit de uit de syndicale, culturele, academische en politieke wereld, roept de overheid op om in te zetten op een ecologische autoproductie. Almaci: âHet nieuwe voorstel van de vakbonden om Opel te redden biedt kansen om onze economie te vernieuwen. Door autoâs te produceren die milieuvriendelijker zijn én tegelijk sociale waarborgen te voorzien, creëren we duurzame groene jobs. De Opel-plant kan een testcase worden waar het voortouw wordt genomen in de uitbouw van een groenere economie. Maar daarvoor is het wel noodzakelijk dat de federale regering eindelijk het nodige kader creëert. Tijd voor actie.â

Gisteren hebben de vakbonen een nieuw voorstel gelanceerd om Opel te redden. Als topman Nick Reilly het tegenvoorstel aanvaard kan er op zoek worden gegaan naar een investeerder voor deze belangrijke plant in Antwerpen. Vorige week heeft premier Leterme laten verstaan dat de regering in eerste instantie een ondersteunende rol wil spelen, maar ook dat hij ter beschikking blijft staan voor de uitwerking van een oplossing.

Gisterenavond was er een bijeenkomst van de Werkgroep Opel, waarin naast werkgevers en werknemers ook vertegenwoordigers uit de regionale en federale overheden zaten. Die werkgroep wil de druk op Europa hoog houden en vraagt voldoende productiegarantie tot 2011, om tijd te hebben voor het zoeken naar externe investeerders. Kris Peeters, vraagt ondertussen een snel antwoord van Reilly op het voorstel van de Opel-vakbonden. Als het antwoord positief is, zal de Vlaamse regering haar schouders mee onder het project zetten. De vakbonden verwachten echter ook vanuit federale hoek steun.

Na maanden van ongerustheid en onzekerheid is het noodzakelijk dat zowel de Vlaamse als de federale overheid realistische en concrete maatregelen nemen. Dat ze de werknemers steunen die op een verantwoorde manier de drieste plannen van de directie hebben trachten counteren en dit blijven volhouden op een constructieve manier. Het is belangrijk dat we deze mensen een duurzame toekomst bieden. En dat kan. Door in te zetten op het naar hier halen van schonere en groenere modellen zoals de elektrische Ampera, kan de plant een nieuwe toekomst tegemoet gaan. Tegelijkertijd biedt dit de federale regering een kans om werk te maken van een vergroening van onze economie, en in te spelen op de vraag van consumenten naar schonere en milieuvriendelijkere mobiliteit.

Het dossier Opel-Antwerpen moet dan ook een aanzet vormen om in te zetten op een ecologische autoproductie. Een manifest van de Eric Goeman van Attac Vlaanderen, Dirk Holemans van Oikos, Eddy Goovaerts van ABVV Metaal Antwerpen en hoogleraar arbeidsrecht Patrick Humblet roept hier dan ook met zoveel woorden voor op. Volgens de initiatiefnemers zouden al over twee jaar in de autofabriek verschillende modellen van elektrische wagens kunnen worden geassembleerd. In het manifest wordt gesteld dat de autosector wel degelijk een toekomst heeft, maar daarbij nood heeft aan een omschakeling. Opel-Antwerpen zou volgens de initiatiefnemers de plek kunnen worden waar het voortouw wordt genomen in de uitbouw van ecologische autoproductie, maar daarvoor is het wel noodzakelijk dat Yves Leterme en Kris Peeters de nodige initiatieven neemt en het kader creëert. Misschien eens de moeite om te lezen.....

Contact: Meyrem Almaci -
Deel Deel
Meyrem Almaci

Federaal Volksvertegenwoordiger