Regeldruk hindert MKB'er in buitenland

22/03/2010 07:00

Businesscompleet.nl

ABCOUDE/AMERSFOORT - Maar liefst een op de twee Nederlandse ondernemers doet zaken met het buitenland. Dit blijkt uit een representatief onderzoek van DHL en BusinessCompleet.nl onder 740 MKB'ers. Een derde van de ondernemers ziet de regelgeving binnen Europa als belemmering om internationaal te ondernemen. De MKB'er laat zich echter niet afschrikken en is, ondanks de economische crisis, het afgelopen jaar internationaal actiever geworden.

Regelgeving binnen Europa blijft probleem

Maar liefst 37 procent van de ondernemers in het midden- en kleinbedrijf is internationaal actief binnen de Europese Unie. Dat betekent dat deze regio het belangrijkste handelsgebied is van deze groep Nederlandse ondernemers. Meer dan 30 procent van hen geeft aan de regelgeving in de Europese Unie als probleem te ervaren. In andere regio's is dat 24 procent. Deze uitkomst zou door de Europese Unie en de lidstaten als een aansporing moeten worden opgevat om vaart te zetten achter de vermindering, vereenvoudiging en harmonisering van de regelgeving.

Internationale kansen MKB

Opvallend is dat ondanks de economische crisis meer dan de helft van de MKB-ondernemers aangeeft in het afgelopen jaar internationaal actiever te zijn geworden dan het jaar ervoor. Zij benadrukken dat de buitenlandse activiteiten erg belangrijk zijn voor hun bedrijf.

West-Europa blijft het belangrijkste handelsgebied voor Nederlandse ondernemers met 37 procent. Het belang van Azië neemt toe. Ruim acht procent van de bedrijven handelt nu in die regio. Dat is ongeveer evenveel als het aantal bedrijven dat in Oost-Europa actief is. Noord-Amerika trekt met 7 procent net iets minder ondernemers dan Azië.

Exportgericht

Het grootste deel van de ondervraagden houdt zijn productie in Nederland. Wel maken zij veel gebruik van buitenlandse toeleveranciers. Het verplaatsen van productie naar het buitenland lijkt hiermee vooral weggelegd voor multinationals.

Bijna een op de drie respondenten exporteert zijn diensten of producten. Daarvan realiseert 40 procent zelfs de helft of meer van zijn omzet in het buitenland. Veel MKB'ers blijken dus exportgericht.

Ruim de helft MKB heeft internationale ambities

13 Procent van de bedrijven die alleen binnen Nederland zaken doen, geeft aan op dit moment internationale activiteiten te overwegen. 44 Procent sluit een stap naar het buitenland niet uit, maar denkt er nu niet actief over na. Daarmee geeft ruim de helft van de MKB'ers aan internationale ambities te hebben. Een op de vijf geeft aan dat hij met (financiële) steun van de overheid, de stap over de grens eerder durft te nemen.

Wetgeving, kosten en douane: internationale belemmeringen MKB

Als belangrijkste boodschap geven ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf aan dat de regelgeving in andere landen het grootste probleem is bij hun buitenlandse activiteiten. Op de tweede plaats noemen zij de (logistieke) kosten voor de import en export als barrière. In dit kader wordt ook nadrukkelijk aangegeven dat douanezaken hen een doorn in het oog zijn.

Uit deze uitkomsten blijkt andermaal de noodzaak voor overheden om de regelgeving te verminderen en te vereenvoudigen en dat geldt ook nog steeds binnen de Europese Unie.

Samenwerking DHL en BusinessCompleet.nl

Sinds maart 2010 werken DHL, wereldwijd marktleider in logistiek, en MKB-portal BusinessCompleet.nl intensief samen. DHL is als logistiek dienstverlener kennispartner van de uitgever geworden en zal zijn specifieke kennis gebruiken om de abonnees van BusinessCompleet.nl te ondersteunen. Dit grootschalige MKB-onderzoek is het eerste in een serie. Elk kwartaal zal er een onderzoek plaatsvinden naar relevante trends in het MKB.

DHL

DHL is de wereldwijde marktleider in logistiek en "Het logistieke bedrijf voor de hele wereld". DHL biedt klanten expertise in internationale expres-, lucht- en zeevracht, transport via de weg en het spoor, contractlogistiek en internationale postdiensten. Het wereldwijde netwerk omspant meer dan 220 landen met 300.000 medewerkers. Kwaliteit, service, en kennis van de lokale markt zijn gericht op het voorzien in behoeften in de gehele distributieketen. DHL neemt zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid door zich in te zetten voor klimaatbeheer, rampenbestrijding en onderwijs.

DHL maakt deel uit van Deutsche Post DHL. De groep boekte in 2009 een omzet van meer dan 46 miljard euro.

BusinessCompleet.nl

Uitgever www.BusinessCompleet.nl is een van de grootste portals voor het MKB en heeft ruim 123.000 abonnees. De portal geeft concrete informatie en adviezen over een breed spectrum aan MKB issues, zoals marketing, management, personeel, logistiek, juridische zaken en financiën. Speerpunten van Businesscompleet.nl zijn relevante MKB actualiteiten en in het bijzonder onderzoek naar wat de ondernemer vindt en beweegt.






Noot voor de redactie: