Uitgaven aan tuinartikelen stabiel op recordniveau

22/03/2010 10:26

Productschap Tuinbouw

Nederlanders gaven het afgelopen jaar evenveel geld uit aan tuinartikelen als in 2008. De omzet van de tuinbranche bleef vrijwel stabiel op het recordniveau van 4,2 miljard euro. Wel laten de bestedingen verschuivingen zien. Zo is minder geld aan decoraties besteed. Uitgaven aan eenjarige planten, gereedschap, tuinmeubelen en barbecues stegen het sterkst. Dit blijkt uit continu marktonderzoek onder 10.000 mensen.

In opdracht van Tuinbranche Nederland, Plant Publiciteit Holland en het Productschap Tuinbouw voert GfK Benelux sinds 2003 onderzoek uit naar de aankopen in ons land van tuinartikelen. Resultaten van 2009 geven weer dat de tuinbranche als geheel zich goed staande hield in het crisisjaar. Bijna 80% van alle huishoudens gaf geld uit aan de tuin. Hierbij steeg groot onderhoud licht qua omzet (+2% naar bijna 1,2 miljard euro), vooral door aankoopgroei bij tuinhout en tuinafscheidingen. Bij de kleinere bestedingen daalde de omzet licht (-1%).

Van de kopers van tuinartikelen, kocht 46 % bij tuincentra. Dit verkoopkanaal steeg licht in marktaandeel, ook omdat ze in tegenstelling tot andere speciaalzaken meer klanten wisten te trekken. Bouwmarkt, supermarkt en dierenspeciaalzaak wonnen eveneens aan marktaandeel, ten koste van (individuele) kwekers. Sterkst groeiende categorieën waren éénjarige planten (+6%) en gereedschap, tuinmeubelen en barbecues (samen +7%). Dierartikelen scoorden met 10 keer per jaar qua aankoopfrequentie het hoogst.

Niet-levende producten als potten, vazen en schalen (samen -23%), verlichting (-18%) en kerstartikelen (-8%) daalden qua omzet. Bij de levende producten steeg de omzet licht. Bij de meerjarige tuinplanten deden de vaste planten en de fruitbomen- en struiken het relatief goed. Vooral tweepersoonshuishoudens gaven relatief gezien het meest uit aan meerjarige tuinplanten.






Noot voor de redactie:


Noot voor de redactie: