Frugi Venta (Groenten en Fruit Handelsplatform Nederland)


26-03-2010
It's Alive laat jongeren kennis maken met tuinbouwketen

Op donderdag 25 maart startte de Nederlandse tuinbouw de arbeidsmarktcampagne It's Alive. Doel is jongeren te laten zien dat de sector aantrekkelijk en uitdagend is om in te werken. De sector kampt met een tekort aan goed opgeleide jongeren, die het (groeiend) midden en hoger kader binnen de bedrijven moeten vormen

Tijdens de jaarvergadering van Frugi Venta in attractiepark de Efteling gaf Willem Baljeu het officiële startschot van de campagne voor de groenten- en fruithandel.

Eenzijdig
Het tuinbouwcluster, waarin teeltbedrijven, technische toeleveranciers, handelsbedrijven en zaadbedrijven betrokken zijn, heeft jaarlijks behoefte aan 10.000 arbeidskrachten, terwijl er amper interesse is voor een carrière in de sector. Recent onderzoek onder jongeren toont dit aan. Jongeren hebben een heel eenzijdig beeld. Ze zien de tuinbouw vooral als slechte werkgever met slechte werkomstandigheden en zwaar werk. Om het beeld aan te passen aan de werkelijkheid, investeert de tuinbouwsector via het Productschap Tuinbouw in de campagne, ondanks de huidige crisis.

Vertakkingen
De komende twee jaar verbeeldt een plantachtig wezen de tuinbouwwereld, die springlevend is en overal haar vertakkingen en invloed heeft. It's Alive is te vinden op de interactieve website http://nederlandse.tuinbouw.nl. Via de thema's duurzaamheid, logistiek, techniek, internationale handel, wetenschap, creatie en voeding leren jongeren de veelzijdigheid van de sector kennen.

TV
Vanaf 7 april is een commercial te zien op STER en RTL en begint een samenwerking met de MTV-groep. Deze trekt met de zenders TMF, MTV en Comedycentral veel kijkers onder de doelgroep van It's Alive. De hele maand april is Maand van de Tuinbouw op TMF, onder meer door het programma Wat te doen voor je Poen. In dit programma loopt presentator Sacha Visser mee met jonge medewerkers die een leuke functie in de tuinbouw hebben. Op internet is het plantachtige wezen aanwezig op de sites van MSN, TMF en op scholen- en studiesites. TMF herhaalt de Maand van de Tuinbouw in het najaar.