Ingezonden persbericht
Nationale Slaapdag
27 maart 2010
Nederlandse Vereniging voor Slaap/Waak Onderzoek (NSWO)
Geen toename verkeersongelukken bij overgang naar zomertijd
Leiden, 22 maart 2010. De wisseling van winter- naar zomertijd levert geen extra gevaar op voor de
veiligheid van het verkeer. Dit heeft de Nederlandse vereniging voor Slaap- /Waak Onderzoek
(NSWO) vastgesteld na onderzoek van het aantal geregistreerde verkeersongevallen in de periode
1998 - 2008. Eerder was gesuggereerd dat de overgang naar de zomertijd tot meer
verkeersongevallen zou kunnen leiden in de dagen na de klokverschuiving. De NSWO heeft dit
onderzoek uitgevoerd om de aandacht vestigen op verkeersveiligheidsproblemen door
slaapstoornissen en slaaptekort tijdens de vijfde Nationale Slaapdag op 27 maart a.s. Slaperigheid
vormt namelijk een belangrijke oorzaak van verkeersongevallen.
Verkeersongelukken door slaperigheid
Uit eerder onderzoek is gebleken dat ongeveer twintig procent van de bevolking over slaaptekort en
overmatige vermoeidheid overdag klaagt. Oorzaken van slaperigheid in het verkeer zijn slaapstoornissen en
slaapmiddelengebruik. Ook mensen die na een nachtdienst of met een jetlag in de auto stappen hebben ook
een vergroot risico op het krijgen van een verkeersongeval. Uit vele internationale studies blijkt dat personen
met een aantoonbaar verstoorde slaap of slaapgebrek een 1,2 tot 2 maal grotere kans hebben op het krijgen
van een verkeersongeval, in vergelijking met gezonde personen. Uit Amerikaanse studies blijkt dat
persoonlijk letsel, overlijden en materiële schade door ongevallen veroorzaakt door slaperigheid in de
miljarden loopt.
Grootste verkeersonveiligheid door slaapapneu en narcolepsie
De slaapaandoeningen die het hoogst scoren op de lijst van verkeersonveiligheid zijn slaapapneu
en narcolepsie. Voor slaapapneu en narcolepsie zijn er daarom wettelijke bepalingen die het
besturen van motorvoertuigen verbieden totdat deze slaapstoornissen goed behandeld zijn. Men schat dat
1-4% van de bevolking lijdt aan slaapapneu en 1 per 2000 (0,05%) aan narcolepsie. Schattingen wijzen uit
dat ca. 40% van hen nog niet is gediagnosticeerd. Overigens houden de meeste patiënten met slaapapneu
zich niet aan de wettelijke voorschriften voor deelname aan gemotoriseerd verkeer.
Ongevallen beroepschauffeurs vaak door slaperigheid
Ongevallen met vrachtwagens worden vaak door slaperigheid veroorzaakt. Veel beroepschauffeurs lijden
aan overgewicht. Slaapapneu komt vooral voor bij lijders aan obesitas en bij mensen waar slaapapneu in de
familie zit. Het is daarom verbazingwekkend dat deze beroepsgroep niet veel stringenter op apneu wordt
gescreend.
Slaapmiddelen in het verkeer
In Nederland gebruiken ca 1,5 miljoen mensen af en toe een slaaptablet en zijn ca 750.000 hieraan
verslaafd. Uit onderzoek met jong volwassenen blijkt er een twee maal grotere kans is op een
verkeersongeval na het nemen van slechts 1 slaaptablet. Uit recent Nederlands onderzoek komt naar voren
dat de meeste slaapmiddelen, dus ook de zogenaamd kortwerkende inslaappillen, een vergrote kans geven
op een verkeersongeval. Tot vijftien uur na inname van een kortwerkende slaappil is een negatieve invloed
op het rijgedrag meetbaar.
===
Ingezonden persbericht