ChristenUnie
'Huizinga toonde passie voor de binnenvaart'
zaterdag 27 maart 2010 13:17 Tineke Huizinga, demissionair minister
van VROM en voorheen staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, is
,,bij uitstek iemand die gepassioneerd kan raken door haar werk (of
geloof).'' In haar ijver voor de binnenvaart ,,had zij soms meer weg
van een branchevertegenwoordiger dan van een bewindspersoon.'' Dat
vindt C.J. de Vries, directeur van Koninklijke Schuttevaer en
secretaris van het Bureau Voorlichting Binnenvaart.
In een column op de website van Schuttevaer steekt De Vries de
loftrompet over Huizinga, die de afgelopen drie jaar staatssecretaris
van Verkeer en Waterstaat was: 'Tineke Huizinga behoort na drie jaar
staatssecretarisschap op Verkeer en Waterstaat tot de club van
ambassadeurs die een zekere passie hebben voor deze bedrijfstak.'
De Vries: 'De binnenvaart vormde samen met het vraagstuk van de
veiligheid van Nederland tegen het wassende water waarschijnlijk de
leukere onderdelen van haar portefeuille, althans totdat het mis ging
door de crisis. Maar ook daarna steunde zij de binnenvaart door dik en
dun en ging regelmatig wat verder dan haar ambtenaren adviseerden. De
passie van Tineke Huizinga voor de binnenvaart kwam het best voor het
voetlicht op die momenten in de Tweede Kamer, waarbij de
bewindsvrouwe, uitgedaagd door de oppositie, het opnam voor de
binnenvaart. Op die momenten werd een beschermingswal rond de
budgetten voor binnenvaart gebouwd.'
'Ik heb zelfs meegemaakt dat Huizinga in onderdelen van haar pleidooi
meer weg had van een branchevertegenwoordiger, dan van een
bewindspersoon. Anderen zullen dit opvatten als een teken van zwakte
en onvoldoende afstand tot de zaak houden. Maar wat is er mis met
passie als je dat inzet voor een goede zaak? Binnen de ChristenUnie
wordt zoiets juist zeer gewaardeerd.'
'Concreet bracht Huizinga geld voor de binnenvaart in het laatje. Zij
regelde dat het achterstallig onderhoud bij vaarwegen twee jaar eerder
zou worden ingelopen (2016). Via Kamerleden van de ChristenUnie werden
tussen neus en lippen, toen er ineens wat geld overschoot, de ombouw
van de keersluis Zwartsluis tot schutsluis en het baggeren van de
vaargeul naar Harlingen (Boontjes) geregeld. Er kwam een niet
verplichte rijksbijdrage aan de nieuwbouw van de Wilhelminasluis in
Zaandam, de nieuwbouw van de Beatrixsluis in Nieuwegein kreeg een duw,
er kwam extra geld voor investeringen in binnenhavens en voor
ladingwerving.'
'En in het kader van de crisis werden de brancheorganisaties
ruimhartig ondersteund. Ik kan het mis hebben, maar ik denk niet dat
de binnenvaart bij minister Eurlings dezelfde aandacht zou hebben
gekregen. Ook dat zullen we spoedig weten.'