Erasmiaans Gymnasium uit Rotterdam wint Intergymnasiaal Debattoernooi

27/03/2010 19:01

Nederlands Debat Instituut Holding B.V.

LEIDEN- Het Erasmiaans Gymnasium uit Rotterdam heeft op zaterdag 27 maart 2010 op de Universiteit Leiden het Intergymnasiaal Debattoernooi 2010 gewonnen. Eenentwintig gymnasia uit het hele land streden onder toeziend oog van vele supporters en een deskundige jury om de titel Intergymnasiaal Debatkampioen 2010. Na zes eerdere succesvolle edities in vorige jaren organiseerde het Nederlands Debat Instituut het toernooi dit jaar opnieuw om het debat als educatieve methode binnen het onderwijs te stimuleren.

Het Intergymnasiaal Debattoernooi was het hoogtepunt van een seizoen met debattrainingen waaraan meer dan 500 leerlingen hebben deelgenomen. Scholen kregen vooraf van het Nederlands Debat Instituut een intensieve training debatvaardigheden. Door de docenten werden uit de klas de beste debaters gekozen. Elke school leverde minimaal één debatteam bestaande uit vijf debaters en een jurylid.

In het overall klassement behaalde het Erasmiaans Gymnasium uit Rotterdam de hoogste score. Op het onderdeel Trias-debat won het team van Gymnasium Camphusianum uit Gorinchem, op het onderdeel Tegenspraak won Peter Paul van Voorst van het Gymnasium Beekvliet uit Sint-Michielsgestel, op het onderdeel Redevoering won Alexander Hulsbergen van het Marnix College uit Ede.

Uniek aan het Intergymnasiaal Debattoernooi was dat er gedebatteerd werd aan de hand van een drietal debatvormen. Met deze vormen bekwaamden de leerlingen zich zowel in het debatteren als in het jureren en motiveren van een vonnis. De competitie deed een appel op analytisch denken, improvisatievermogen en een kritische grondhouding.

Het Nederlands Debat Instituut heeft het Intergymnasiaal Debattoernooi in 2004 ontwikkeld met het doel om het debat als educatieve methode binnen het onderwijs te stimuleren. Debatteren leert jongeren onder andere om een standpunt op een overtuigende manier te presenteren, te luisteren naar de standpunten van een ander en misschien nog het meest moeilijke: los van de eigen mening een helder en onderbouwd standpunt in te nemen. Je wordt in een debat immers ingedeeld als voor- of tegenstander, ongeacht je eigen mening.

Ieder jaar kiest de organisatie in samenspraak met de toernooipartners een maatschappelijk relevant en actueel thema. Dit jaar was dat 'Voeding en Maatschappij'. Het toernooi werd mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, het Ministerie van Jeugd en Gezin, het RIVM, het Voedingscentrum, Convenant Gezond Gewicht, Universiteit Leiden, Gemeente Leiden en Eigenwijzer.

http://www.debatinstituut.nl/intergymnasiaal