VU medisch centrum

Kwaliteit in VUmc: Alles op één kaart

25 maart 2010

José Stolker (links) en Corry Mietus ontwikkelden een eenvoudig visitekaartje Foto: Mark van den Brink Relevante informatie over de 24-uurs bereikbaarheid van de afdeling oncologie is nu te vinden op het formaat van een creditcard. "Patiënten kunnen nu in één oogopslag zien bij wie en met welke vraag ze terecht kunnen", zegt Corry Mietus. De teamleider dagbehandeling
oncologie/hematologie/longziekten-oncologie spreekt van een significante verbetering van de telefonische bereikbaarheid van de afdeling. "Patiënten belden vaak voor bepaalde vragen niet het juiste nummer", vertelt Mietus. Daarbij werden sommige nummers voor zowel intern als extern gebruikt, waardoor de telefoonnummers extra werden belast."

Welkom
Het probleem kwam ter sprake tijdens overleg met de teamleiders en het hoofd zorgeenheid. "Daarbij kijken we ook waar we winst kunnen halen in de service naar patiënten", aldus José Stolker, teamleider administratie oncologie. "We willen zoveel mogelijk gastvrijheid uitstralen, patiënten het gevoel geven dat ze welkom zijn en met problemen of vragen snel terecht kunnen. Daar hoort ook bij dat je telefonisch goed bereikbaar moet zijn."

De keuze viel op het idee om de interne en externe telefoonnummers uit elkaar te trekken en de informatie op een kaartje ter grootte van een creditcard samen te brengen. "Het past makkelijk in je portemonnee maar ook in het plastic mapje van de afsprakenkaart." De oplossing oogt simpel, maar patiënten zijn erg tevreden over het resultaat.

Per locatie van de afdeling medische oncologie staat een telefoonnummer vermeld en voor welke vragen en op welke tijden je er terecht kunt. Het dag- en nachtnummer voor buiten de kantooruren is in het rood aangegeven. Mietus: "Als er calamiteiten zijn moet je immers niet gaan zoeken welk nummer je moet hebben."

Ruud Pattiapon
bron: Tracer