VU medisch centrum
Kwaliteit in VUmc: Alles op één kaart
25 maart 2010
José Stolker (links) en Corry Mietus ontwikkelden een eenvoudig
visitekaartje Foto: Mark van den Brink Relevante informatie over de
24-uurs bereikbaarheid van de afdeling oncologie is nu te vinden op
het formaat van een creditcard. "Patiënten kunnen nu in één oogopslag
zien bij wie en met welke vraag ze terecht kunnen", zegt Corry Mietus.
De teamleider dagbehandeling
oncologie/hematologie/longziekten-oncologie spreekt van een
significante verbetering van de telefonische bereikbaarheid van de
afdeling. "Patiënten belden vaak voor bepaalde vragen niet het juiste
nummer", vertelt Mietus. Daarbij werden sommige nummers voor zowel
intern als extern gebruikt, waardoor de telefoonnummers extra werden
belast."
Welkom
Het probleem kwam ter sprake tijdens overleg met de teamleiders en het
hoofd zorgeenheid. "Daarbij kijken we ook waar we winst kunnen halen
in de service naar patiënten", aldus José Stolker, teamleider
administratie oncologie. "We willen zoveel mogelijk gastvrijheid
uitstralen, patiënten het gevoel geven dat ze welkom zijn en met
problemen of vragen snel terecht kunnen. Daar hoort ook bij dat je
telefonisch goed bereikbaar moet zijn."
De keuze viel op het idee om de interne en externe telefoonnummers uit
elkaar te trekken en de informatie op een kaartje ter grootte van een
creditcard samen te brengen. "Het past makkelijk in je portemonnee
maar ook in het plastic mapje van de afsprakenkaart." De oplossing
oogt simpel, maar patiënten zijn erg tevreden over het resultaat.
Per locatie van de afdeling medische oncologie staat een
telefoonnummer vermeld en voor welke vragen en op welke tijden je er
terecht kunt. Het dag- en nachtnummer voor buiten de kantooruren is in
het rood aangegeven. Mietus: "Als er calamiteiten zijn moet je immers
niet gaan zoeken welk nummer je moet hebben."
Ruud Pattiapon
bron: Tracer