Ingezonden persbericht


Tele2 wint rechtszaak van UPC
Rechter dwingt UPC tot prijstransparantie in marketinguitingen

Amsterdam, 29 maart 2010. Tele2 maakt bekend dat het in hoger beroep op het belangrijkste punt de rechtszaak heeft gewonnen die het bedrijf had aangespannen tegen UPC vanwege het niet duidelijk vermelden van de totale kosten van zijn producten. Tele2 was deze zaak in 2008 gestart omdat UPC de kosten van het kabelpakket, die je als klant van UPC altijd moet betalen, in vrijwel alle reclame uitingen wegstopte in een disclaimer, waardoor producten van UPC goedkoper leken dan ze in de praktijk zijn.

Uiteindelijk heeft het Hof in Amsterdam geoordeeld dat deze manier van reclame maken door UPC misleidend is voor de consument. Voortaan dient UPC in alle aanbiedingen van zijn producten de kosten van het kabelpakket op te nemen in de prijs van de aanbieding, of op header niveau te vermelden zodat meteen duidelijk is hoeveel de consument in totaal moet betalen voor het product van UPC.

"Er is hier vandaag maar één winnaar en dat is de consument," aldus Günther Vogelpoel, directeur consumentenmarkt Tele2. "Telecomtarieven zijn al ingewikkeld genoeg. Daarom strijden wij al jaren voor prijstransparantie zodat consumenten eenvoudig verschillende aanbiedingen kunnen vergelijken."


- EINDE -