Ingezonden persbericht



Werk-privé balans is anno 2010 belangrijkste drijfveer bij het kiezen van een baan

De Persgroep Banen heeft in samenwerking met Nyenrode Business Universiteit onderzoek gedaan naar de drijfveren van mensen op de arbeidsmarkt. Hieruit blijkt dat een goede balans tussen werk en privé de belangrijkste drijfveer is om een bepaalde baan of werkgever te kiezen. Prof. Dr. Lidewey van der Sluis, Hoogleraar Strategisch Talent Management aan de Nyenrode Business Universiteit: "Drijfveren zijn de motor van talentontwikkeling. Door inzicht te krijgen in de drijfveren van mensen, ontstaat er een optimale match tussen werkgever en werknemer, waardoor talent langer in een organisatie wordt behouden."

Mensen hechten veel waarde aan balans en ontwikkeling
In het onderzoek is gekeken naar zes verschillende redenen waarom mensen voor een bepaalde baan of werkgever kiezen. De belangrijkste drijfveer anno 2010 is 'balans en evenwicht'. Mensen hechten veel waarde aan een goede balans tussen werk en privé en de mogelijkheid om hun tijd zelf in te kunnen delen. Daarna komen de drijfveren 'uitdaging en ontwikkeling' en 'vrijheid en autonomie'. Aan 'hiërarchische positie, macht en status' hechten werknemers het minst waarde.

Maatschappelijk bijdragen belangrijk voor hoger opgeleiden Om effectief uw doelgroep aan te spreken en talent te vinden, is het van essentieel belang om te weten: "What makes them tick?" Uit het onderzoek blijkt dat drijfveren onder andere verschillen op basis van opleidingsniveau. Hoe hoger iemand is opgeleid, des te relevanter zijn bijvoorbeeld de drijfveren 'nalatenschap' (een maatschappelijke bijdrage leveren) en 'uitdaging en ontwikkeling'. Het grootste verschil tussen hbo en wo is dat hbo'ers bovengemiddeld scoren op de drijfveer 'veiligheid en zekerheid', terwijl wo'ers hier beneden gemiddeld op scoren. Niet alleen opleidingsniveau, maar ook leeftijd, branche en functie hebben invloed op de drijfveren van mensen.

Een goede werksfeer van belang om aantrekkelijke werkgever te zijn
Naast drijfveren is ook gevraagd naar het belang van en tevredenheid over verschillende aspecten van de huidige werksituatie, zoals salaris, werksfeer en verantwoordelijkheid. Het blijkt dat werknemers anno 2010 het meest tevreden zijn over baanzekerheid (vast contract), zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. Mensen hechten in hun werk de meeste waarde aan een goede werksfeer, terwijl uit het onderzoek blijkt dat men hier niet uitermate tevreden over is. Om anno 2010 een aantrekkelijke werkgever te zijn, medewerkers te motiveren en te binden, is het daarom verstandig om te werken aan een goede werksfeer.

Michiel Bergman, Sales Director de Persgroep Banen: "De uitkomsten van het onderzoek bieden organisaties unieke informatie, waar zij op in kunnen spelen in hun positionering als aantrekkelijke werkgever."

Over de Persgroep Banen
De Persgroep Banen is de nationale verkooporganisatie van de Volkskrant, VKbanen.nl, AD, NRC Handelsblad, nrc next, Trouw en Het Parool. Deze sterke merken bereiken stuk voor stuk aantrekkelijke doelgroepen en bieden unieke doelgroepcombinaties. De media van de Persgroep Banen bieden onder meer toegang tot de groep opiniërende en innoverende hoger opgeleiden in diverse branches en functies. De dagbladen en websites van de Persgroep Banen bereiken op zaterdag 2 miljoen talenten binnen de Nederlandse beroepsbevolking. www.persgroepbanen.nl

Onderzoeksverantwoording
Het onderzoek is uitgevoerd onder 6.029 abonnees in de leeftijd van 18 t/m 60 jaar van de Volkskrant, AD, Trouw, Het Parool, NRC Handelsblad en nrc next. De respondenten zijn ondervraagd via een online vragenlijst. De resultaten zijn gewogen zodat ze representatief zijn voor deze populatie van abonnees.


Noot voor redacties


----------