Ingezonden persbericht



---





PERSBERICHT
Utrecht, 23 maart 2010

Leerlingen van Speciaal Onderwijs op atelierbezoek bij Utrechtse beeldhouwer Ruud Kuijer

Dinsdag 30 maart 2010 gaan leerlingen uit het speciaal onderwijs op atelierbezoek bij de Utrechtse beeldhouwer Ruud Kuijer. Het zijn met name autistische kinderen uit de vierde klas van het voortgezet onderwijs van de Berg en Boschschool, een school voor Speciaal Onderwijs uit Bilthoven. Het bezoek vindt plaats als onderdeel van het educatieve project 'Waterwerken' van Kunstuitleen Utrecht en Kunst Centraal. Kuijer maakt abstracte sculpturen van beton en staal. In het atelier ontmoeten de leerlingen de beeldhouwer en krijgen ze de gelegenheid vragen te stellen over zijn werk. Door de voorbereiding op school, de indrukwekkende plek, de overweldigende beelden en het contact met deze bijzondere bevolgen kunstenaar is het een activiteit die de leerlingen niet snel zullen vergeten.

Waterwerken
Ruud Kuijer maakt abstracte sculpturen, waarin hij herkenbare vormen verwerkt die verwijzen naar water, zoals een plastic vijver en een badkuip. In zijn beelden speelt en experimenteert hij met evenwicht, zwaartekracht en stapelingen. Ruwe industriële materialen als staal, hout en beton hebben zijn voorkeur. Kuijer werkt al sinds een aantal jaren aan zijn project 'Sculpture at Land's End'. Langs het Amsterdam-Rijnkanaal staan inmiddels vijf metershoge betonnen beelden uit de serie Waterwerken. In de toekomst verrijzen er nog meer. Ruud Kuijer ontving in 2004 de Fentener van Vlissingen Cultuurprijs. Deze prijs is bedoeld voor een kunstenaar die een bijzondere bijdrage levert aan het Utrechtse kunstklimaat.

Educatief project voor jongeren
Waterwerken is opgenomen in het educatieve aanbod van Kunst Centraal, steunpunt voor kunsteducatie in de provincie Utrecht. Het project werd samen met Kunstuitleen Utrecht ontwikkeld. Het bestaat uit: een docentenhandleiding, een klein werk van Ruud Kuijer uit de collectie van de kunstuitleen dat op school komt, een korte film over zijn werkwijze en de totstandkoming van het beeld Chardonnay (Waterwerk III). Daarnaast is er nog een praktische opdracht waarbij de leerlingen zelf een gipsen tegel gaan gieten. En er is dus de mogelijkheid om bij de kunstenaar op atelierbezoek te gaan.