Licht heeft direct effect op de concentratie van schoolkinderen

31/03/2010 10:01

Philips Electronics Nederland B.V.

PHILIPS EN UNIVERSITEIT TWENTE PRESENTEREN EERSTE ONDERZOEKSRESULTATEN: LICHT HEEFT DIRECT EN BLIJVEND EFFECT OP DE CONCENTRATIE VAN SCHOOLKINDEREN

Kinderen scoren met het nieuwe lichtsysteem SchoolVision meteen gemiddeld 8,7 % hoger op een concentratietoets dan zonder het nieuwe lichtsysteem .

Kinderen scoren na een maand gemiddeld 13,6 % hoger op een concentratietoets dan voor de installatie van SchoolVision .

Wintelre, Nederland - Philips onderzoekt in samenwerking met de Universiteit Twente hoe verlichting op school kan bijdragen aan het leerproces van kinderen in het basisonderwijs en de leerprestaties kan verbeteren. Het onderzoek vindt plaats bij de Veldvest-basisschool in het Brabantse Wintelre en maakt gebruik van een nieuw lichtsysteem van Philips, genaamd SchoolVision. De eerste onderzoeksresultaten, die zich richten op concentratievermogen, werden vandaag door het onderzoeksteam gepresenteerd: licht heeft direct en blijvend invloed op de concentratie van kinderen. Bovendien neemt de invloed toe in de eerste maand na installatie van Philips' lichtsysteem SchoolVision.

De eerste onderzoeksresultaten onderschrijven de ervaringen van de schoolleiding.

Jane van der Heijden, directrice van Veldvest-basisschool Wintelre: "In de ochtend beginnen we met een helder licht dat energie opwekt en we eindigen de dag meestal met warm licht dat rust geeft en waarbij een goed gesprek of creatieve activiteiten mogelijk zijn. Die wisseling van licht wordt zowel door leerlingen als leerkrachten gewaardeerd. Dat stemt ons positief over het effect van SchoolVision-verlichting in onze klassen."

Eerste onderzoeksresultaten

Het uitgangspunt van het onderzoek was om meer inzicht te krijgen op het weinig onderzochte onderwerp van licht en leren. De onderzoekvraagstelling luidt: 'Kan variatie in sterkte en kleur van licht een positieve bijdrage leveren aan concentratie, het gedrag, het welbevinden en de leerprestaties van kinderen op de basisschool'? SchoolVision werd geïnstalleerd in november 2009 en sinds december 2009 vinden concentratie- en waarderingstesten plaats. Naast basisschool Wintelre neemt basisschool De Rank (Veldhoven) als referentieschool deel aan het SchoolVision-project. In totaal nemen 98 leerlingen verdeelt over twee scholen en vier groepen deel aan het onderzoek. Het onderzoek duurt driekwart jaar. De eerste onderzoeksresultaten leiden tot de volgende conclusies:


1) Licht heeft een direct effect op de concentratie van kinderen.

Kinderen scoren met het nieuwe lichtsysteem meteen gemiddeld 8,7 % hoger op een concentratietoets dan zonder het nieuwe lichtsysteem .

Kinderen die minder goed begrijpend kunnen lezen, scoren met het nieuwe lichtsysteem meteen gemiddeld 10,3 % hoger op een concentratietoets dan zonder het nieuwe lichtsysteem. Begrijpend lezen is vooral vanaf groep 6 een belangrijke vaardigheid in het onderwijs.


2) Het effect van licht op de concentratie van kinderen is blijvend en neemt toe in de eerste maand met het nieuwe lichtsysteem.

Kinderen scoren met het nieuwe lichtsysteem na een maand gemiddeld 13,6 % hoger op een concentratietoets dan voor het nieuwe lichtsysteem .

Innovatief verlichtingssysteem in de schoolklas

SchoolVision-verlichting is een verlichtingssysteem waarmee zowel de lichtsterkte als de kleurtemperatuur kan worden aangepast aan de activiteit in de klas. Leerkrachten kunnen met een controlepanel het licht aanpassen aan de situatie. Zij kunnen kiezen tussen de instelling 'Energie' de instelling 'Rust', 'Standaard' of de knop 'Concentratie'. 'Energie' komt dan overeen met het licht van een heldere, onbewolkte zomerdag en bij 'Rust' zorgt het systeem voor een zachte avondzon.

De onderzoeksmethode van Universiteit Twente bestaat uit verschillende fases en metingen. De onderzoekers testen de hypothese dat bepaald licht de concentratie verbetert, rusteloosheid reduceert en de motivatie vergroot. Het onderzoek leert ons zodoende hoe leerlingen hun omgeving ervaren als licht wordt aangepast aan hun activiteiten. De vervolgstappen in de studie kijken naar de langetermijneffecten van licht op de motivatie, het welbevinden en de leerprestaties van kinderen. In september zullen de finale onderzoeksresultaten worden gepresenteerd.

Voortbouwen op succesvolle internationale praktijkstudies

Eind 2008 presenteerde Philips in samenwerking met het Universiteitsziekenhuis in Hamburg, Duitsland, de onderzoeksresultaten van een project met SchoolVision bij een basisschool in de Duitse metropool. Docenten rapporteerden een verbetering in de kwaliteit van lesgeven en het concentratieniveau van de leerlingen. Het onderzoek toonde significante verbetering van leerprestaties: leerlingen lezen beter en sneller, maken minder fouten, zijn geconcentreerder en rustiger. Door de voordelen van SchoolVision te toetsen, bevestigen en te onderbouwen onderzoeken Philips en Universiteit Twente in Wintelre of de succesvolle praktijkstudie van de Hamburgse basisschool toegepast kan worden in Nederland.

Philips als partner in het verbeteren van kwaliteit van leven

Het SchoolVision-onderzoek past in Philips' ambitie om als kennispartner in innovatieve en energiezuinige verlichting de kwaliteit van het leven van mensen te verbeteren. In de zomer zullen Philips en de Universiteit Twente de resultaten van de het onderzoek in Wintelre naar de langetermijneffecten op motivatie, welbevinden, en leerprestaties presenteren.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.philips.nl/nieuwscentrum




CNV Onderwijs