Gemeente Amsterdam



Datum 31 maart 2010

Kenmerk 074

Fietsstad Amsterdam scoort 7,2 in tevredenheidsonderzoek

Amsterdam heeft in 2009, net als in 2007 en 2008, een 7,2 behaald als stad om in te fietsen. Drie keer per jaar wordt onder 400 personen een onderzoek gehouden om inzicht te krijgen in de waardering over het fietsbeleid en de fietsvoorzieningen. In 2006 scoorde de stad een 7. Er is dus sprake van een stabilisatie van het niveau van tevredenheid.

Hans Gerson, demissionair wethouder Verkeer en Vervoer, bracht het cijfer uit het onderzoek naar buiten tijdens de aftrap van `Heel Nederland Fietst' op 31 maart.

Gerson: "De gemeente Amsterdam stimuleert al jaren het fietsen. De fiets is cruciaal in het leefbaar en bereikbaar houden van Amsterdam. Daarom hoor ik graag de mening en de wensen van de Amsterdamse fietser. Onze ambitie voor 2010 is een rapportcijfer van 7,5. Dit jaar gaan we verder met de aanleg van vrijliggende fietspaden, het aanpakken van verkeersonveilige situaties, het uitbreiden van fietsparkeerplekken, het gratis aanbieden van bewaakte stallingen, het inzetten van het fietsgraveerteam en de communicatie en promotie van de fietsvoorzieningen."


Het onderzoek geeft het volgende beeld:

Rapportcijfers 2008 2009 7,2 7,2 Amsterdam als fietsstad

Fietsparkeren
In uw buurt 6,2 6,3 Bij treinstations 5,6 5,2 Bij metrostations 5,5 5,5 Bij bus- en tramhalten 4,6 4,5 In het centrum 5,0 4,8

Aanpak van fietsdiefstal 4,7 4,7

Fietsnetwerk
Aantal fietspaden 6,8 6,9 Breedte fietspaden 6,7 6,8 Onderhoud fietspaden 6,3 6,5 Wachttijd bij stoplichten 6,3 6,6 Gemak waarmee fietsroutes worden gevonden 7,3 7,3 Wachttijdmelder bij verkeerslichten 8,8 8,9

Verkeersveiligheid (gevoel van veiligheid) 6,6 6,7

.




31 maart 2010 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 074 Bestuursdienst
Pagina 2 van 2

Fietsparkeren
Het fietsparkeren scoort op onderdelen een onvoldoende. In Amsterdam staan ongeveer 200.000 fietsenrekken. De gemeente exploiteert daarnaast acht gratis bewaakte stallingen. Op een aantal drukke locaties zijn speciale vakken waar fietsers kunnen parkeren. Bij het Centraal Station staan de fietsflat en de fietsenrekken aan de stadszijde vaak overvol. Zowel de fietsenrekken aan de zijkant van het station als de fietsparkeerpont en het fietsplatform aan de IJzijde bieden nog wel ruimte. In de uiteindelijke situatie komen er 10.000 overdekte stallingplaatsen. Momenteel wordt een nieuwe grote stalling onder het Leidseplein voorbereid met 2700 plekken. In een compacte stad als Amsterdam blijft het altijd een uitdaging om voldoende stallingruimte te realiseren. Via www.amsterdamopent.nl vraagt de gemeente Amsterdammers om mee te denken over oplossingen van het fietsparkeerprobleem.

Aanpak fietsdiefstal
De respondenten gaven een 4,7 voor de aanpak van fietsendiefstal. 16% noemt de preventie van fietsendiefstal het belangrijkste onderwerp om aan te pakken. Jaarlijks worden er ongeveer 50.000 stadsfietsen gestolen. Dat is 8% van het totale aantal fietsen in Amsterdam. In de strijd tegen fietsdiefstal leveren vooral het Fietsdepot en het graveerteam belangrijke bijdragen. Het Fietsdepot controleert jaarlijks tienduizenden fietsen op diefstal. Het graveerteam heeft in 2009 2150 fietsen geregistreerd met een unieke code. Zo is de fiets minder aantrekkelijk voor diefstal en zijn eigenaren bij diefstal eenvoudig terug te vinden. Ook worden de registers van erkende fietshandelaren gecontroleerd op gestolen fietsen en worden illegale handelaren hard aangepakt. Dit heeft ervoor gezorgd dat fietsdiefstal de afgelopen jaren sterk is gedaald. Het risico dat je fiets gestolen wordt is gedaald van 16% in 2001 naar 8% in 2008. In 2010 moet dat 6% zijn.

Fietsnetwerk
Amsterdammers zijn redelijk tevreden over het fietsnetwerk. Fietsroutes zijn goed aangegeven en de wachttijd voor fietsers bij verkeerslichten in de stad scoort een voldoende. De ondervraagden geven hiervoor een 6,6 als rapportcijfer (6,3 in 2008). In Amsterdam worden steeds meer wachttijdmelders bij fietsverkeerslichten geplaatst. De fietsers zijn hier positief over. De wachttijdmelder scoort een 8,9.

Verkeersveiligheid
De verkeersveiligheid krijgt een 6,7. In 2008 was dit een 6,6. Net als de gemeente Amsterdam hecht de Amsterdamse fietser zeer veel belang aan de verkeersveiligheid: 28% noemt dit als belangrijkste onderwerp voor de gemeente om te verbeteren (in 2008: 27%). Het Amsterdamse verkeersveiligheidsbeleid is erop gericht om een infrastructuur te bieden waardoor weggebruikers gestimuleerd worden zich aan de verkeersregels te houden. Bij veel ongevallen speelt echter het gedrag van de weggebruikers een doorslaggevende rol. Daarom richt de gemeente zich ook op het voeren van verkeersveiligheidcampagnes, het aanbieden van verkeerseducatie aan scholen en het handhaven op verkeersovertredingen.

Pb-074