Datum 31 maart 2010 -
verslag Transportraad 11 maart 2010
-
Geachte voorzitter,
Hierbij doe ik u toekomen het verslag van de Transportraad van 11 maart 2010.
De volgende Transportraad zal plaatsvinden op 24 juni 2010.
Verslag Transportraad 11 maart 2010
De Raad bereikte een algemene oriëntatie op het voorstel voor een richtlijn inzake
vervoerbare drukapparatuur (bijvoorbeeld gasflessen). Enige openstaand punt
betrof nog het omzetten van de comitologieprocedure in lijn met het Verdrag van
Lissabon. Op dit punt behoudt de Europese Commissie een voorbehoud, in
afwachting van de besprekingen met het Europees Parlement. De verwachting is
dat er spoedig een akkoord in eerste lezing bereikt kan worden op dit technische
dossier.
De Raad nam nota van de voortgangsrapportage over het voorstel voor een
richtlijn inzake de heffingen voor de beveiliging van de luchtvaart. Het Spaanse
Voorzitterschap gaf aan dat er vooralsnog geen overeenstemming bereikt kon
worden over de reikwijdte van de richtlijn. Lidstaten verschillen van mening over
de vraag welke luchthavens onder de richtlijn zouden moeten vallen. In april zal
het Europees Parlement stemmen over het voorstel. Het Spaanse Voorzitterschap
zal deze stemming afwachten.
De Raad bereikte een algemene oriëntatie op het voorstel voor een verordening
inzake onderzoek en preventie van ongevallen en incidenten in de
burgerluchtvaart. Dit voorstel bevordert de samenwerking en coördinatie op het
gebied van ongevallenonderzoek in de burgerluchtvaart en draagt daarmee bij
aan het verbeteren van de luchtvaartveiligheid. Voor Nederland was het met
name van belang dat de wettelijke onafhankelijkheid van de Onderzoeksraad voor
de Veiligheid (OvV) niet aangetast zou worden. Aan dit punt is tegemoetgekomen.
Tijdens de Raad is vooral nog gesproken over het beschikbaar stellen van de lijst
van passagiers na een ongeluk. Besloten is dat deze lijsten zo spoedig mogelijk,
uiterlijk twee uur na een ongeluk, beschikbaar moeten zijn.
Het Spaanse Voorzitterschap en de Europese Commissie gaven de stand van
zaken weer van de onderhandelingen tussen de EU en de VS over een
luchtvaartakkoord (tweede fase). Op een groot aantal punten is voortgang
a
agina 1 van 2
P
geboekt, met name op het gebied van samenwerking ten aanzien van
Datum
klimaatverandering, de sociale dimensie, samenwerking op het gebied van
regelgeving (zoals beveiliging en mededinging) en de rol van het Joint Ons kenmerk
Committee. Openstaande punten betreffen nog een door de EU gewenste VenW/DGLM-2010/1197
uitbreiding van investeringsmogelijkheden in VS luchtvaartmaatschappijen en een
door de VS gewenste verbetering van de transparantie op het gebied van
geluidsmaatregelen rondom luchthavens.
Nederland heeft aangegeven voorstander te zijn van een spoedig akkoord. Van
Nederlandse zijde is tevens gevraagd of dit akkoord geen belemmering vormt
voor de invoering van een emissiehandelssysteem voor de luchtvaart. De
Europese Commissie heeft hierop geantwoord dat de invoering van ETS niet wordt
belemmerd door dit akkoord.
De terugkoppeling van de Single European Sky (SES) conferentie was een
diversenpunt geworden en is niet uitgebreid besproken. België meldde dat SES
een aandachtspunt zal zijn onder het komende Belgische EU-voorzitterschap.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
agina 2 van 2
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat