Gemeente Grootegast


WMO-Adviesraad gemeente Grootegast evalueert functioneren

Op 5 november 2007
werd in de gemeente Grootegast de Wmo adviesraad geïnstalleerd. Afgelopen november heeft de Wmo-adviesraad de eerste twee jaar van haar bestaan geëvalueerd. Tijdens de evaluatie zijn de volgende zaken aan de orde gekomen.

Terugblik

* Over het algemeen is de Wmo adviesraad, tevreden over de eerste twee jaar van haar bestaan. Er werd over Wmo-relevante beleidsstukken advies uitgebracht aan het college. Het college heeft deze adviezen meegewogen in haar besluitvorming. Ook heeft de Wmo adviesraad ongevraagd advies gegeven in tal van zaken die de uitvoering van de Wmo aangaan. Recent is geadviseerd over de wetswijziging Wmo die op 1 januari 2010 is ingegaan. De Wmo adviesraad is aanwezig geweest op door de gemeente georganiseerde (inspraak) bijeenkomsten op het gebied van wonen, welzijn en zorg, zoals over de Wmo startnotitie en uitvoeringsplan, Lokale Woonvisie Grootegast en de werkconferentie voor Wonen Welzijn Zorg en Ouderenbeleid.

* De Wmo adviesraad heeft jaarlijks 10 overwegend openbare vergaderingen gehouden. Van de gelegenheid voor het publiek om een vergadering bij te wonen is weinig gebruik gemaakt. Op de agenda stonden adviesaanvragen van het college over beleidsstukken en zaken die vanuit de Wmo adviesraad zelf aan de orde werden gesteld. Ook werd de voortgang van het uitvoeringsplan Wmo structureel besproken. Op uitnodiging bezochten de wethouder en beleidsambtenaren regelmatig de vergaderingen.
* Punt van voortdurende aandacht was het tijdig geïnformeerd worden van de Wmo adviesraad door de gemeente om als raad te kunnen adviseren voorafgaand aan besluitvorming door het college. De Wmo adviesraad als schakel in de beleidsplanning heeft tijd en aandacht gevraagd.

* Er zijn contacten onderhouden met andere Wmo adviesraden in de regio, platform cliëntenparticipatie en er zijn verschillende bijeenkomsten van belangenorganisaties bezocht. Contact met de achterban vond plaats op het niveau van persoonlijk contact en was nog niet gestructureerd. Inmiddels is gestart met het bijwonen van het Grootoverleg met de dorpen om op deze wijze de contacten met belangenorganisaties te onderhouden.

* Er zijn in de eerste twee jaar relatief veel wisselingen van bezetting geweest, ook qua ambtelijke ondersteuning. Vanaf 25 november jongstleden is, met de installatie van twee nieuwe leden de adviesraad weer op sterkte, maar voor de secretariaatsfunctie moet nog een oplossing worden gezocht. Een vrijwilliger verzorgt het selecteren en kopiëren van relevante informatie.
* Twee jaar na installatie functioneert de Wmo adviesraad in het landelijk gehanteerde participatiemodel in de 4e fase (van de 5 fasen) Dat betekent dat de opbouwperiode is afgerond en de adviesraad zich nu in toenemende mate kan gaan richten op de inhoud per prestatieveld en het leveren van een bijdrage aan het gemeentelijk Wmo-beleid.

Aandachtspunten voor ontwikkeling
Aandachtspunten die de Wmo adviesraad hierbij heeft geformuleerd zijn onder andere: contacten
met de achterban versterken, betrokkenheid vergroten bij de beleidsvoorbereiding en inhoud,
communicatie met bestuurders en beleidsafdelingen en het uitvoeren van secretariaatstaken zoals het
formuleren van adviezen.
Voor het verder ontwikkelen van haar functioneren stelt de gemeente de Wmo adviesraad in de gelegenheid gebruik te maken van een ondersteuningsaanbod op maat.