Ingezonden persbericht

Persbericht Motivaction

Helft MKB beleeft nog geen lente

Amsterdam, 7 april 2010

Ondanks de eerste warme zonnestralen is het voor meer dan 100 duizend MKB-bedrijven in Nederland nog geen zakelijke 'lente'; zij zien nog geen economische verbetering en vooruitgang. Dat blijkt uit het BusinessLocus-onderzoek van bureau Motivaction onder ruim 1.500 Nederlandse MKB-bedrijven. Vooral de geringe steun van kapitaalverstrekkers (banken) en achterblijvende lastenverlichting baart een groot deel van de 'motor van de Nederlandse economie' zorgen. Dit treft vooral de minder dynamische MKB-ondernemers zoals Hoeders, Einzelgängers en Pragmatici die een belangrijk deel van het MKB vertegenwoordigen.

BusinessLocus

Motivaction heeft in de afgelopen jaren samen met reclamebureau N=5 - en met de deelnemende organisaties KPN, ING, De Telefoongids en Nuon - diepgaand onderzoek gedaan naar de drijfveren van MKB-ondernemers. Uit dit meerjarenonderzoek, waarbij meer dan 1.500 ondernemers zijn ondervraagd, blijkt dat naast aanzien en geldelijk gewin (status), de behoefte aan verandering en vernieuwing (innovatie), de vrijheid van het ondernemerschap en het sociale aspect (zoals samen met een team een onderneming runnen), de belangrijkste drijfveren van ondernemers zijn. Op basis van deze vier dimensies kunnen wij zes typen ondernemers onderscheiden met als kenmerkende namen: Jagers, Experts, Einzelgängers, Hoeders, Pragmatici en Ontplooiers. De wijze waarop deze verschillende typen in het ondernemersschap staan is ook duidelijk zichtbaar in de verwachtingen die zij hebben ten aanzien van de economische ontwikkelingen en groei van hun bedrijf.

De ondernemerstypen en TrendMeter-onderzoek

Het jaarlijkse TrendMeter-onderzoek naar de verwachte economische ontwikkelingen laat zien dat vooral Jagers en Ontplooiers in 2010 nieuwe kansen zien en weer een opleving in de orderintake en winstgevendheid van hun bedrijf verwachten (resp. +35% en +18%). Het zijn ook deze groepen ondernemers die een groei van de werkgelegenheid in hun onderneming verwachten waar Hoeders en Einzelgängers nog een daling van de bedrijfsactiviteiten verwachten (resp. -5% en -21%).

Daarbij werken kapitaalverstrekkers en de overheid niet echt mee. Het merendeel van de ondervraagde ondernemers voelt zich nog geremd door zijn/haar bank, waarbij Jagers en Ontplooiers zich het sterkst belemmert voelen (resp. 43% en 36% voelt zich meer gehinderd door hun bank dan een jaar geleden).

Omvang en stand TrendMeter-index 2010* per segment

Typen MKB'ers Omvang per segment Verwachtingen 2010
Jagers 4% +35
Experts 22% +14
Einzelgängers 1% -5
Hoeders 13% -21
Pragmatici 26% +2
Ontplooiers 34% +18

* De TrendMeter-index toont de economische verwachtingen van het midden- en kleinbedrijf, op basis van de indicatoren: verwachte orderpositie, winstgevendheid, omzet, werkgelegenheid en investeringen.

Maar ondanks de goede voornemens van het kabinet voor vermindering van de lasten en regeldruk zeggen ondernemers hier nog niet veel van te merken. Op de vraag of de (lokale) overheid een steun in de rug is voor de ondernemer antwoordt driekwart van de Jagers vooral hinder van de regels te ondervinden. Met name de jaarlijkse wijzigingen in de regels en wetten ergeren de ondernemers.

Op grond van de resultaten conluderen Pieter Paul Verheggen, directeur van onderzoeksbureau Motivaction, en Marc Oosterhout, strategy director van N=5 dat het bedrijfsleven en de overheid zich wat meer zouden moeten verdiepen in de diversiteit van het MKB; "Het lijkt erop dat het MKB nu nog als een grote, eenvormige groep wordt gezien. In werkelijkheid zijn er duidelijke segmenten te onderkennen die ieder om een eigen manier van benaderen vragen. Als we deze belangrijke motor van de Nederlandse economie aan de praat willen krijgen, is het verstandig om een meer gedifferentieerde aanpak te kiezen en na te gaan wat de verschillende groepen daadwerkelijk nodig hebben. Het BusinessLocus-onderzoek toont duidelijk aan dat als alle ondernemers op dezelfde wijze benaderd en behandeld worden een substantiële groep niet bereikt wordt. En dat kunnen we ons in deze economische tijden niet permitteren".