Delhaize lanceert melk van een Belgische coöperatie

07/04/2010 09:47

DELHAIZE LE LION

Samenwerking met Belgische zuivelcoöperatie Milcobel biedt betere financiële perspectieven voor de boer.

Brussel - Delhaize België stelt vandaag halfvolle AA-melk van een Belgische coöperatie voor. De melk is afkomstig van Milcobel, een Belgische coöperatie van meer dan 3.000 melkveehouders. Dankzij de samenwerking met de coöperatie krijgen de aangesloten boeren een betere vergoeding voor deze melk. De coöperatieve melk staat vanaf 7 april 2010 in de rekken van de Delhaizewinkels.

"Duurzame melkveehouderij bij ons ontwikkelen is belangrijk en vergt hoge investeringen en grote inzet. Daarom wil Delhaize België de Belgische melkveehouder ondersteunen", zegt Michel Eeckhout, CEO Delhaize België. "Het is om die reden dat we vandaag melk van een Belgische coöperatie lanceren. Hiervoor zijn we een samenwerking aangegaan met Milcobel, een Belgische coöperatie van meer dan 3000 Belgische melkveehouders. Met deze samenwerking zal Delhaize bijdragen tot een betere vergoeding voor de melkveehouders."

De samenwerking met Milcobel is een pilootproject voor Delhaize. Als dit initiatief succesvol wordt geëvalueerd, dan overweegt Delhaize om in de toekomst dit project uit te breiden naar andere cooperatieven en producten.

Lekkere, gezonde melk waar onze klanten en boeren beter van worden.

De coöperatieve melk van Delhaize draagt het AA-kwaliteitslabel. Dat wil zeggen dat deze melk afkomstig is van melkveebedrijven die zich houden aan strenge vastgelegde eisen op het vlak van de gezondheid van de dieren, de melkinstallatie, milieuzorg, de ophaling en de kwaliteit van de geleverde melk. Er moet dus zeer hygiënisch te werk worden gegaan en het melkvee staat onder voortdurende gezondheidscontrole.

Het AA-label staat dan ook garant voor kwaliteitsmelk. Dankzij een directe UHT behandeling worden de smaak en de voedingswaarde van verse melk maximaal behouden.

De coöperatieve melk is niet alleen een kwaliteitsmelk, ze biedt daarenboven een betere opbrengst voor de melkveehouders. Een dubbel voordeel dus, voor de boer en de consument.

Milcobel, een coöperatie van Belgische melkveehouders

Deze melk is afkomstig van Milcobel, een coöperatie van meer dan 3000 Belgische melkveehouders in beide landsdelen. In totaal vertegenwoordigt Milcobel een derde van alle melkveehouders in België, waardoor ze een belangrijke speler is in het Belgische zuivellandschap. Milcobel verzorgt jaarlijks de ophaling, verwerking en commercialisering van meer dan 1 miljard liter melk.

"De voordelen van een coöperatie voor de melkveehouder zijn duidelijk" zegt Guido Veys melkveehouder en voorzitter van Milcobel. "Vooreerst zijn de melkveehouders de enige aandeelhouders van Milcobel. De raad van bestuur bestaat uit 13 verkozen melkveehouders waardoor de grote beslissingen door boeren genomen worden. Milcobel vormt de toegang tot de markt : van de melkophaling over de verwerking tot de commercialisering van hoogwaardige zuivelproducten. Zo zorgen wij zelf voor onze afzetzekerheid en het resultaat van onze activiteiten komt terecht in de melkprijs en de verdere ontwikkeling van onze onderneming. Coöperatie is samen duurzaam ondernemen. Dit initiatief van Delhaize helpt ons hierbij en krijgt onze volle medewerking."

De halfvolle coöperatieve AA-melk van Delhaize zal vanaf 7 april aangeboden worden in 1 liter-flessen in de winkels van Delhaize.

Delhaize België

Eind 2009 bestond het netwerk van Delhaize België uit 792 winkels. Met de verschillende winkelformules (supermarkten Delhaize, AD Delhaize, City Delhaize, Proxy Delhaize, Shop 'n Go en Tom&Co), realiseerde Delhaize België in 2009 een omzet van 4,6 miljard euro. In 2009 had Delhaize België een marktaandeel in België van 25,7%*. De onderneming heeft meer dan 17.000 medewerkers. Delhaize België maakt deel uit van Delhaize Groep, die actief is in 6 landen op 3 continenten. Eind 2009 telde het netwerk van Delhaize Groep 2.732 winkels. De groep stelt 138.000 mensen te werk.

*Bron: AC Nielsen

Milcobel

De coöperatieve Milcobelgroep haalde in 2009 1,067 miljard liter melk op bij haar meer dan 3000 leden. Milcobel realiseerde een omzet van 755,4 miljoen euro. Dit op basis van een productenportefeuille die bestaat uit het ganse assortiment zuivelproducten : consumptiemelk, kaas, melkpoeder, boter en roomijs.

De groep stelt 1900 personen te werk verspreid over 9 vestigingen.

Persinformatie:

Roel Dekelver - Communication Manager Delhaize België

Tel. : +32 (0)2 412 84 51

E-mail : rdekelver@delhaize.be

Hans Michiels - Senior Manager Communication and External Affairs Delhaize België

Tel : +32 (0)2 412 83 60

E-mail : hmichiels@delhaize.be

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen: Zie het origineel