Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Utrecht, 9 april 2010

Aanpak moeilijkste doelgroep jeugdzorg in de knel

De kabinetsvisie op de toekomst van de zorg om jeugd, vandaag toegezonden aan de Tweede Kamer, is een stap terug in de tijd. De kabinetsvisie is erop gericht om ouders en kinderen te ondersteunen om gezond en veilig te kunnen opvoeden en opgroeien. Juist de moeilijkste doelgroep in de jeugdzorg - kinderen met ernstige opvoed- en opgroeiproblemen uit multiprobleemgezinnen - komt echter in de knel. MOgroep Jeugdzorg roept de Parlementaire Werkgroep Toekomstverkenning Jeugdzorg op om de zorg voor deze moeilijkste groep op zich te nemen. MOgroep Jeugdzorg is het oneens met de kabinetsvisie op twee cruciale punten. Ten eerste is het kabinet voornemens om gedwongen hulpverlening (jeugdbescherming en jeugdreclassering) in een afzonderlijke organisatie onder te brengen en dus te scheiden van vrijwillige hulpverlening. Binnen de zorg voor jeugd is juist speciale aandacht vereist voor kinderen met ernstige opvoed- en opgroeiproblemen waarbij het gezin niet in staat is zelfstandig zorg te zoeken of zorgmijdend gedrag vertoont. Kenmerken van deze doelgroep zijn o.a. multiprobleem situaties, kindermishandeling en zware, meervoudige problematiek. "In het vrijwillige kader is bij deze doelgroep vaak de dreiging van een juridische maatregel noodzakelijk om hulpverlening succesvol te laten zijn", aldus Jan-Dirk Sprokkereef, woordvoerder MOgroep Jeugdzorg. "Om snel over en weer te kunnen schakelen tussen vrijwillige en gedwongen hulpverlening, is een nauwe verbinding noodzakelijk tussen deze twee vormen van zorg." Dit is ook éé n van de belangrijkste conclusies van de Evaluatie van de Wet op de Jeugdzorg.

Ten tweede is het vanuit de zorg voor kwetsbare kinderen een blunder dat het Kabinet het Advies en Meldpunt Kindermishandeling wil weghalen bij Bureau Jeugdzorg. Veel meldingen bij het AMK leiden namelijk tot direct ingrijpen door Bureau Jeugdzorg. Door de taken van het AMK op te splitsen, worden de lijnen van communicatie tussen melding, onderzoek, eventueel ingrijpen en het bieden van zorg veel langer en complexer. Hierdoor wordt later ingegrepen in situaties waarin kinderen direct in veiligheid moeten worden gebracht. Volgens de kabinetsvisie moet het AMK worden opgesplitst: de meld- en adviesfunctie moet worden ondergebracht bij de Steunpunten Huiselijk Geweld en de onderzoeksfunctie bij de Raad voor de Kinderbescherming. "Door dit voorstel verdubbelt het aantal instanties dat betrokken is bij signalen van kindermishandeling", aldus Sprokkereef. MOgroep Jeugdzorg is echter verheugd te zien, dat in de kabinetsvisie op bestuurlijk niveau een koppeling is gemaakt in de financiering en de taken van de eerste- en tweedelijns zorg. Hierdoor kan problematiek in een vroeg stadium worden aangepakt en wordt escalatie van problemen voorkomen. Ook het wegvallen van indicatie voor lichte vormen van zorg, vindt MOgroep Jeugdzorg een wenselijke ontwikkeling.