Ingezonden persbericht

Persbericht

EUROPEAN FANTASTIC SHORTS: KORT EN KLEURRIJK

Twintig ijzersterke korte fantastische Europese films,
waarvan negen animatie.
Variërend van 3 minuten tot een dik kwartier

Imagine: 26th Amsterdam Fantastic Film Festival
14 t/m 24 april 2010 - Filmtheater Kriterion
www.imaginefilmfestival.nl

Europese filmmakers lijken steeds meer de grenzen van de animatie op te zoeken: zo laat de futuristische actiefilm FARD (David Alapont, Frankrijk 2009) op spectaculaire wijze zien dat zachte trekken in een zwart-witte wereld van louter hoeken niet noodzakelijkerwijs een goed ding hoeft te zijn.

Of MILOVAN CIRCUS (Gerlando Infuso, 2009), waarin de Belgische navolger van Henry Selig en de Quay Brothers de tragedie van een ouder wordende circusartiest in sublieme stop motion tot leven weet te wekken.

Dat CGI naadloos kan overgaan in live action toont regisseur Nick Ryan met THE GERMAN (Ierland 2008), een film over de Battle of Britain in 1940.

Een verpletterende 3D-animatie? Ook dat heeft EFS in huis, zie het Deense E.T.A. (Henrik Bjerregaard Clausen, 2008). Deze fraaie hommage aan een klassieke ruimtebewoner laat zien dat zelfs het interplanetaire reizen een sleur kan worden.

Naast een opvallende hoeveelheid animatiefilms valt ook de uiterst productieve Fransman op. Met DIX uit 2008 zet Fabrice le Nezet een verbluffend vormgegeven case study van een op het eerste gezicht onschuldige afwijking neer. En Bruno Collet brengt een legendarische ode aan de Hongkong-legende Bruce Lee met LE PETIT DRAGON uit 2009.

Nederland is dit jaar met twee films vertegenwoordigd in het shortsprogramma. André Bergs maakt veel indruk met PIVOT, de nachtelijke achtervolging van een moordenaar, die een onverwachte wending neemt. En een superheld op functioneringsgesprek? Dat kan alleen in Nederland! Maarten Groen maakte met supersnelheid STAALMAN, een film in het kader van het 48 Hour Film Project 2009.

De foto's in het persbericht komen uit de volgende films (van links naar rechts): THE GERMAN, STAALMAN en FARD.

Films die met een schuin oog naar de realiteit kijken.
Films die zich aan de wildste fantasieën overgeven.
Plus alles wat zich tussen deze twee uitersten beweegt.