Gemeente De Ronde Venen


Klankbordgroep Werkplein Amstel- Venen winnaar Cliënt in Beeld-prijs Cliënt in Beeld prijs

Als een van de deelnemende cliëntenraden, wint de gemeente De Ronde Venen de Cliënt in Beeld-prijs 2010. De prijs die de Landelijke Cliëntenraad (LCR) jaarlijks uitreikt aan initiatieven die een voorbeeldfunctie zijn voor cliëntenparticipatie in de sociale zekerheid. Van een voorbeeldfunctie was volgens de jury zeker sprake, die de Klankbordgroep Werkplein Amstel â Venen tot winnaar uitriep. Met deze titel wint de klankbordgroep een beeldje en een geldbedrag van ⬠3.500,-

De winnaar werd bekend gemaakt op 8 april tijdens het landelijke congres van de LCR. Jaarlijks reikt de LCR de Cliënt in Beeld-prijs uit, waarbij steeds een ander thema wordt vastgesteld. In 2010 is gekozen voor âBeste cliëntenparticipatie op het werkpleinâ. In de winnende Klankbordgroep Werkplein Amstel â Venen zijn de cliënten vertegenwoordigd van het UWV district Groot-Amsterdam en de gemeentelijke afdelingen Werk en Inkomen van Aalsmeer, Abcoude, Amstelveen, De Ronde Venen, Ouder-Amstel en Uithoorn.

Â

De jury prees de wijze waarop de Klankbordgroep tot stand is gekomen. Er is vroeg begonnen met de oprichting van deze cliëntenraad, waarbij de jury zeer te spreken was over de positieve insteek die door het hele traject heen te herkennen is en het feit dat er met andere werkpleinen contact is geweest. In het convenant dat is opgesteld, zijn ook tips verwerkt voor andere cliëntenraden. âDe toegevoegde waarde van de tips en adviezen in het convenant, maken dit convenant zeer bruikbaar als voorbeeld voor andere cliëntenraden (in oprichting)â, aldus het jury rapport.

Â

De zes gemeenten rondom Amsterdam hebben hun krachten gebundeld bij het werkplein Amstel-Venen. Activiteiten rondom de vorming van cliëntenparticipatie bij dit werkplein hebben onder andere geleid tot een werkgroep cliëntenparticipatie, een startnotitie, het tekenen van een convenant en de vorming van een klankbordgroep. In februari ondertekenden de partijen een convenant waarin ze afspraken om onder de paraplu van de Klankbordgroep Werkplein Amstel â Venen samen te werken. De Klankbordgroep is geen vervanging van de lokale cliëntenraden, maar is overlegpartner binnen het Werkplein Amstel â Venen. Ze mag gevraagd en ongevraagd advies uitbrengen over onderwerpen die betrekking hebben op de dienstverlening. Daarnaast heeft de Klankbordgroep een rol in de informatie-uitwisseling tussen de verschillende partijen. Het uiteindelijke doel is het bevorderen van cliëntenparticipatie op regionaal niveau.