Gemeente De Ronde Venen
Klankbordgroep Werkplein Amstel- Venen winnaar Cliënt in Beeld-prijs
Cliënt in Beeld prijs
Als een van de deelnemende cliëntenraden, wint de gemeente De Ronde
Venen de Cliënt in Beeld-prijs 2010. De prijs die de Landelijke
Cliëntenraad (LCR) jaarlijks uitreikt aan initiatieven die een
voorbeeldfunctie zijn voor cliëntenparticipatie in de sociale
zekerheid. Van een voorbeeldfunctie was volgens de jury zeker sprake,
die de Klankbordgroep Werkplein Amstel â Venen tot winnaar uitriep.
Met deze titel wint de klankbordgroep een beeldje en een geldbedrag
van ⬠3.500,-
De winnaar werd bekend gemaakt op 8 april tijdens het landelijke
congres van de LCR. Jaarlijks reikt de LCR de Cliënt in Beeld-prijs
uit, waarbij steeds een ander thema wordt vastgesteld. In 2010 is
gekozen voor âBeste cliëntenparticipatie op het werkpleinâ. In de
winnende Klankbordgroep Werkplein Amstel â Venen zijn de cliënten
vertegenwoordigd van het UWV district Groot-Amsterdam en de
gemeentelijke afdelingen Werk en Inkomen van Aalsmeer, Abcoude,
Amstelveen, De Ronde Venen, Ouder-Amstel en Uithoorn.
Â
De jury prees de wijze waarop de Klankbordgroep tot stand is gekomen.
Er is vroeg begonnen met de oprichting van deze cliëntenraad, waarbij
de jury zeer te spreken was over de positieve insteek die door het
hele traject heen te herkennen is en het feit dat er met andere
werkpleinen contact is geweest. In het convenant dat is opgesteld,
zijn ook tips verwerkt voor andere cliëntenraden. âDe toegevoegde
waarde van de tips en adviezen in het convenant, maken dit convenant
zeer bruikbaar als voorbeeld voor andere cliëntenraden (in
oprichting)â, aldus het jury rapport.
Â
De zes gemeenten rondom Amsterdam hebben hun krachten gebundeld bij
het werkplein Amstel-Venen. Activiteiten rondom de vorming van
cliëntenparticipatie bij dit werkplein hebben onder andere geleid tot
een werkgroep cliëntenparticipatie, een startnotitie, het tekenen van
een convenant en de vorming van een klankbordgroep. In februari
ondertekenden de partijen een convenant waarin ze afspraken om onder
de paraplu van de Klankbordgroep Werkplein Amstel â Venen samen te
werken. De Klankbordgroep is geen vervanging van de lokale
cliëntenraden, maar is overlegpartner binnen het Werkplein Amstel â
Venen. Ze mag gevraagd en ongevraagd advies uitbrengen over
onderwerpen die betrekking hebben op de dienstverlening. Daarnaast
heeft de Klankbordgroep een rol in de informatie-uitwisseling tussen
de verschillende partijen. Het uiteindelijke doel is het bevorderen
van cliëntenparticipatie op regionaal niveau.