Universiteit van Tilburg

Persbericht 9 april 2010

Bevorderen concurrentie goed voor innovatie in Nederland

Meer concurrentie is goed voor innovatie en voor de productiviteit in Nederland. Dat concludeert Henry van der Wiel op grond van de analyse van Nederlandse data. Hij ontwikkelde daartoe een nieuw, nauwkeuriger meetinstrument voor concurrentie: de winstelasticiteit. Van der Wiel promoveert op woensdag 14 april aan de Universiteit van Tilburg.

De relatie tussen concurrentie en innovatie is niet eenduidig. Concurrentie kan innovatie stimuleren, maar ook ontmoedigen. Volgens de recentste wetenschappelijke inzichten kan het verband de vorm van een omgekeerde U aannemen: tot een zeker niveau zet meer concurrentie bedrijven aan tot innoveren maar bij (te) veel concurrentie investeren bedrijven juist weer minder in innovatie.

Henry van der Wiel onderzocht het verband tussen concurrentie, innovatie en productiviteit in Nederland. Meestal wordt aangenomen dat afzonderlijk zowel een toename van concurrentie als een toename van innovatie leiden tot meer productiviteit: een indicator voor welvaart. Naar de wisselwerking tussen beide en de invloed daarvan op productiviteit is nog maar weinig onderzoek gedaan.

Om te beginnen ontwikkelde hij daartoe een nieuw meetinstrument voor concurrentie, omdat de bestaande te wensen over laten. De nieuwe indicator, winstelasticiteit, stoelt op het idee dat een toename van concurrentie doordat bedrijven sterker op elkaar gaan reageren ook het verschil in winstgevendheid tussen efficiënte en inefficiënte bedrijven vergroot. Traditionele indicatoren zoals de prijskostenmarge pikken deze verandering in concurrentie niet altijd goed op, zo toont Van der Wiel aan.

Marktwerking beter dan veel innovatiebeleid
Gebruikmakend van data van het Centraal Bureau voor de Statistiek laat Van der Wiel vervolgens zien dat meer concurrentie in Nederland samen gaat met meer innovatie en meer productiviteit. "Bevordering van de marktwerking kan daarom een beter instrument zijn om bedrijven te prikkelen productiever te worden dan allerlei bestaand innovatiebeleid", aldus Van der Wiel.

Bovendien komt de onderzoeker met een alternatieve verklaring voor de waarneming dat meer concurrentie samen gaat met minder innovatie. Sterkere concurrentie leidt wel tot meer innovatie als over bedrijfstakken heen wordt gekeken. Echter, binnen een bedrijfstak innoveren bedrijven om de onderlinge concurrentie te verminderen, doordat ze met hun nieuwe producten andere deelmarkten opzoeken.

Henry van der Wiel (1962) studeerde macro-economie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Sinds 1988 is hij als onderzoeker en projectleider verbonden aan het Centraal Plan Bureau. Hij zit in diverse nationale adviescommissies op het gebied van productiviteit, innovatie en Nationale Rekeningen. Zijn promotieonderzoek voerde hij uit bij het onderzoeksinstituut CentER van de Tilburgse Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen.