Ingezonden persbericht


Online zoektocht naar hypotheek leidt naar Hypotheker.nl

AMSTERDAM - Wanneer respondenten zich op internet oriënteren naar een hypotheek voor de aankoop van hun eerste huis, maken zij het liefst een vervolgafspraak met een adviseur van De Hypotheker. Dit blijkt uit de Web Performance Scan die WUA! in maart uitvoerde. Tijdens het onderzoek zijn in totaal 203 beoordelingen gegeven over 65 verschillende websites. De website van De Hypotheker is op alle deelthema's beter beoordeeld dan in hetzelfde onderzoek van zes maanden eerder, en neemt zo de eerste positie over van de Rabobank.

De 11 best presterende organisaties volgens de Web Performance Scan

De winnaars
De website van De Hypotheker is bij de respondenten ditmaal beter in de smaak gevallen dan tijdens het onderzoek van september 2009. Op deelthema vindbaarheid heeft de aanbieder de toppositie weten vast te houden. Maar liefst 77,5% van de respondenten heeft de website gevonden en ruim 35% van hen wijst de aanbieder aan als favoriet. In het onderzoek van september 2009 vonden de respondenten de website van De Hypotheker weliswaar wel, maar gaven veelal hun uiteindelijk voorkeur aan een andere partij. Ditmaal scoort De Hypotheker weer hoog op vindbaarheid én kiest de respondent vaker voor hen. De Web Performance Score van de Rabobank is nagenoeg gelijk aan die van zes maanden eerder. De bank toont verbetering op de thema's 'eerste indruk', 'doorgaan' en 'gebruiksvriendelijkheid'. Over de eerste indruk van Rabobank vertelt een respondent 'de site is super overzichtelijk en heeft een snelle berekening van de hypotheek mogelijkheid.' De uiteindelijke score van de Rabobank komt echter niet hoger uit dan in de eerste meting omdat een groot deel van de respondenten nu hun voorkeur aan De Hypotheker gaf.

Web Performance Scan

Voor het onderzoek nodigde WUA! veertig respondenten uit, allen tussen de 23 en 45 jaar. Zij zijn online op zoek gegaan naar een geschikte partij om zicht te oriënteren naar een hypotheek. De respondenten zijn geheel vrijgelaten in het bepalen van hun zoekstrategie en voorkeuren. De Web Performances Scores zoals die hierboven zijn gepubliceerd zijn berekend aan de hand van de opgedane indrukken en meningen, en zijn opgebouwd uit cijfers voor verschillende deelaspecten als vindbaarheid, gebruiksvriendelijkheid en voorkeur.

Over WUA!

WUA! is dé marktleider in Nederland op het gebied van Web Performance en sinds 2009 dochterorganisatie van Effectory. WUA! heeft met de ontwikkeling van de Web Performance Scan een uniek product op de markt gezet. Met de Web Performance Scan helpt WUA! grote en middelgrote organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Deze organisaties zijn hierdoor in staat hun prestaties voortdurend op gerichte wijze te verbeteren. Door de WUA! Web Performance Scan gebenchmarkt periodiek uit te voeren, meet WUA! precies of gedane verbeteringen en investeringen effect hebben op de prestaties van websites. In de visie van WUA! dient informatie uit onderzoek daadwerkelijk te zorgen voor verbetering van websites en de positionering binnen de betreffende branche.

Onderzoeksopzet
Onderzoek: Maart 2010
Case: 'Je gaat je oriënteren naar een hypotheek op het internet. Je wilt een huis kopen van ongeveer E250.000.' Aantal respondenten: 40
Selectiecriteria: 50% man/50% vrouw verdeling Leeftijd: tussen de 23 en 45 jaar oud
Plaats onderzoek: Amsterdam Opleiding: MBO+
Ervaring: oriënteren regelmatig op het internet DVD panel discussie: 2 keer 1 uur
Aantal pagina's rapportage: 200+
Volgende meting: derde meting in september 2010

Noot voor de redactie (