Blauw Research


---

CE-fabrikanten: verschuiving van traditionele media naar online partnerships
Rotterdam , 19 april 2010
In opdracht van Tweakers.net voerde Blauw Research eind 2009 een kwalitatief onderzoek uit naar adverteren in de CE-markt. Zij spraken met marketing- en mediabeslissers van vooraanstaande CE-fabrikanten. Enerzijds om inzicht te verkrijgen in de besluitvorming ten aanzien van de mediakeuze, anderzijds om te onderzoeken welke rol online adverteren speelt in deze overwegingen.

De recessie klinkt door in de uitkomsten van het onderzoek. Budgetten in de CE-markt zijn over het algemeen flink afgenomen waardoor fabrikanten genoodzaakt zijn om selectiever en creatiever om te gaan met het mediabudget. Met name relatief dure mediakanalen als TV en radio lijken het te moeten ontgelden. Het online budget neemt daarentegen sterk toe. Alle ondervraagden verwachten meer te gaan besteden aan online media. Focus op ROI, lagere kosten, en de toenemende online mediaconsumptie door consumenten worden als belangrijkste redenen aangedragen voor deze verschuiving.

Uit het onderzoek blijkt tevens dat CE-fabrikanten behoefte hebben aan zogenoemde partnerships. Samenwerking met organisaties in de keten zoals (online) retailers en mediapartners voor toegang tot informatie en de consument.

Over Tweakers.net
Tweakers.net is met meer dan 3,5 miljoen unieke bezoekers en 65 miljoen pageviews per maand de grootste consumentelektronica- en technologiesite van Nederland. Tweakers.net bestaat ruim tien jaar en is sinds 2006 onderdeel van VNU Media. In 2009 werd Tweakers.net door het Nederlandse publiek verkozen tot Website van het Jaar, Beste Nieuwssite en Beste (en populairste) Vergelijkingssite.