Ingezonden persbericht


PERSREACTIE CBL OP BIOMONITOR 2009

Supermarkt place to be voor biologische consument

Voor het achtste opvolgende jaar is biologisch weer fors gegroeid. Zoals het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de belangenbehartiger en spreekbuis van de supermarkten in Nederland, vorig jaar voorspelde heeft de economische crisis geen vat gekregen op de stijgende omzetten van biologisch.

Vandaag zijn de cijfers van de Biomonitor 2009 gepresenteerd, deze laten zien dat biologisch in de supermarkt met maar liefst 11,5% is gegroeid ten opzichte van 2008. Dit betekent dat de biologische consumptie ruim vier keer harder groeide dan de totale supermarktomzet in 2009. Uit de Biomonitor blijkt dat de meeste kopers van biologisch hun producten bij de supermarkt kopen.

"De supermarkt is de place to be voor de biologische consument," aldus Marc Jansen, directeur Consumentenzaken en Kwaliteit van het CBL. "Supermarkten zetten zich in om biologisch voor alle consumenten aantrekkelijk te maken. Consumenten stellen een groot aanbod op prijs en voegen de daad bij het woord. Biologisch hoort er voor steeds meer mensen helemaal bij."

Supermarkten en food service pakken verduurzaming in de volle breedte op. Naast biologisch zijn er ook volop fair trade producten te verkrijgen en andere producten waarbij in het productieproces extra aandacht is geweest voor mens, dier en milieu. Bijvoorbeeld duurzame vis (MSC gecertificeerd) of vleesproducten met één of twee sterren van de Dierenbescherming voor beter dierwelzijn.

Ter ondersteuning van de activiteiten van individuele supermarktorganisaties, voert het CBL een duurzaamheidagenda uit. Ieder jaar worden hier enkele nieuwe agendapunten aan toegevoegd en worden er samen met ketenpartners, overheden en maatschappelijke organisaties projecten opgezet om de voedselketen duurzamer te maken.