De Nederlandse Bank

DNB Magazine april 2010: 'Beauty is big business'

Nieuwsbericht

Datum 28 april 2010

De cosmetica-industrie slaat zich redelijk door de recessie heen, zo blijkt uit het artikel 'Beauty is big business' van DNB Magazine april 2010. Wereldwijd wordt jaarlijks 170 miljard dollar omgezet aan cosmetica. Crisis of niet, geen man of vrouw weerstaat de verleiding van een lekker luchtje of een crème die wonderen belooft. DNB magazine 2 - april 2010

Dollars op Hollandse tropische eilanden

Bonaire, Sint Eustatius en Saba raken de Antilliaanse gulden kwijt en krijgen de Amerikaanse dollar per 1 januari 2011. Dat verbaast velen, want straks worden deze eilanden Nederlandse gemeenten. Waarom krijgen ze dan geen euro? Dit heeft te maken met de bijzondere status van deze eilanden, als land of gebied overzee: die maakt dat ze geen onderdeel van de EU zijn. Er is dan ook niets dat hun verplicht om over te stappen op de euro. En als alle vakantiegangers met dollars komen, ligt de keuze voor een dollareconomie voor de hand.

Goud als veilige haven

DNB heeft 612,5 ton goud in de kluizen liggen. Dat geeft een veilig gevoel. Want goud houdt altijd zijn waarde. Door de kredietcrisis staat goud weer volop in de belangstelling. De goudprijs is omhoog geschoten. Veel beleggers zoeken hun toevlucht in goud als veilige haven. Investeren kan een stuk gemakkelijker dan vroeger: je hoeft geen goudbaar te kopen, maar kan ook kiezen voor aandelen van Exchange Trade Funds (ETF), waarvan de waarde gekoppeld is aan de goudprijs.

Verder in het DNB Magazine van april onder meer een essay van cultuurhistoricus Herman Pleij over loos gezag en holle autoriteit, en een verhaal over de nieuwste trends in bankbiljettenland.

Links


* DNB Magazine

Downloads


* DNB Magazine nummer 2-2010 (PDF: 1,8 Mb)
---