Vlaamse Overheid

Watertruck pakt fileleed aan

Vlaamse overheid

donderdag 29 april 2010

Vlaams minister voor Innovatie Ingrid LIETEN en Vlaams minister voor Binnenvaart Hilde CREVITS lanceerden gisteren in Sint-Pieters-Leeuw het project `Watertruck'. Een vernieuwend vaarconcept waarmee Vlaanderen haar ambities kracht bijzet voor de slimme en innovatieve regio die het vooropstelt in Vlaanderen in Actie Pact 2020.

Het Vlaams Instituut voor de Mobiliteit (VIM) werkt dit vaarconcept uit met Europese subsidies (Interreg IVB Noord-West Europa) en in samenwerking met Europese partners. Een combinatie van duwboot en duwbakken moet ervoor zorgen dat er meer goederen vervoerd kunnen worden via onze kleine waterwegen. "De zwaarste files worden niet veroorzaakt door te veel auto's maar door een gebrek aan innovatief denken. Met dit project durven we verder gaan dan de traditionele oplossingen en dat is wat we in Vlaanderen in alle domeinen moeten doen", aldus Minister Lieten. Het project loopt nu voor 3,5 jaar waarin het VIM het verder zal uitwerken, aan de markt toetsen en uitrollen. Het projectbudget bedraagt 1,78 miljoen euro. "Vlaanderen beschikt over een fijnmazig netwerk van waterwegen met veel potentieel. De vervoerscapaciteit van een aantal waterwegen is om historische redenen vaak beperkt tot schepen met een tonnenmaat van 1.000 ton of minder, maar spelen ook een rol in de logistieke keten. Innovatieve projecten, zoals een duwboot en duwbak, spelen hierop in. Samen met het Flanders Inland Shipping Network wordt er continu gezocht naar nieuwe concepten, technieken (bijvoorbeeld schone motoren) en nieuwe materialen (het gebruik van koolstof) om het transport over het water aantrekkelijker, competitiever en milieuvriendelijker te maken. Meer transport over het water draagt bij tot een vlotte mobiliteit in Vlaanderen.", benadrukt minister Hilde Crevits.

Het innovatieve aan Watertruck is de toepassing van het model van wegtransport op de binnenvaart. De duwboot kan vergeleken worden met een trekker die zoveel mogelijk rijdt om rendabel te zijn. De duwbak fungeert als oplegger, die ook de rol van tijdelijke opslagplaats kan vervullen. Duwbakken hebben een grotere flexibiliteit dan klassieke binnenschepen. Ze kunnen immers blijven liggen tot de gewenste vulgraad bereikt is om dan in konvooi hun traject verder te zetten. Een bijkomend voordeel is dat schippers elke dag naar huis kunnen waardoor de job meer aantrek zal krijgen. De laadcapaciteit van de combinatie duwboot en duwbak neemt gevoelig toe omdat er geen woonruimte meer nodig is.

Ingrid Lieten: "Een duwboot met een duwbak met een laadvermogen van 1000 ton haalt 50 tot 60 vrachtwagens van de weg. Op kleine waterwegen kunnen gemiddeld twee duwbakken voortgeduwd worden, wat neerkomt op 120 vrachtwagens minder op de weg."

Watertruck beoogt de waterwegen van klasse I (tot 300T), II (tot 600 T), III (tot 1000T) en IV (tot 1350 T).

Het Vlaams Instituut voor Mobiliteit realiseert duurzame mobiliteitsoplossingen onder voogdij van de minister van Innovatie. De organisatie slaat een brug tussen de expertise van bedrijven, kenniscentra, koepelorganisaties. Door interactie met een brede waaier aan sectoren ontstaan innovatieve projectideeën op het vlak van personenmobiliteit, goederenvervoer en infrastructuur. Het VIM zorgt voor de nodige financiële middelen (tot 80% van de projectkosten), expertise en contacten.