Ingezonden persbericht

PERSBERICHT
Parijs, Frankrijk, 29 april 2010

Franse binnenvaart
+ 10% in 1ste trimester 2010

VNF bevestigt vandaag wat in februari reeds geconstateerd werd, verladers hebben meer en meer vertrouwen in de binnenvaart. Nu de balans is opgemaakt over het eerste trimester wordt de sterke positie van transport over het water nog duidelijker: de binnenvaart maakt een constante groei door en begint het jaar 2010 met een toename van 11,6% in tonkilometer en een toename van 7,4% in ton, in vergelijking met dezelfde periode in 2009.

Deze cijfers bevestigen de noodzaak van het stimuleren en ondersteunen van de binnenvaart, het hoofddoel van VNF en haar partners en helpen de ambitieuze objectieven vastgesteld in de Franse milieuwetgeving te bereiken.

Transport over de waterwegen verbruikt tot 4 keer minder energie en tot 4 keer minder CO2 dan wegtransport. Dit naast geluidsoverlast en risico's op files en ongelukken die aan deze transportwijze verbonden zijn...

VNF wil, in haar constante zoektocht naar kwaliteit en betere prestaties, nog meer aandacht besteden aan haar moderniseringsprogramma's voor de infrastructuur, aftakkingen, scheepsheffingen en service.

Verhoging van vrachtvervoer: cijfers per sector

Dit eerste trimester staat in het teken van de herlancering weer van de verschillende sectoren die geraakt zijn door de crisis (energieproducten, metaal- en chemische sector).

Het aantal getransporteerde ton granen groeit met 27%. Deze sector verstevigt de marktpositie van de binnenvaart.

De kolenmarkt stijgt opmerkelijk (+25,3 % in ton) door een vernieuwing van de voorraad, na een bijzondere koude winter in 2009.

De oliemarkt, lichtjes dalend in de eerste twee maanden, staat weer sterker, met +5,5% in ton, doordat de voorraad zich momenteel aan het vernieuwen is.

Ook de bouwsector straalt weer vertrouwen uit, vooral in de Parijse regio, na een moeilijk jaar.

Wat de chemische sector betreft, met een spectaculaire sprong van meer dan 27% getransporteerde ton extra, toont dit de herlancering aan van deze industrie.

Transport van goederen met toegevoegde waarde (containers, wagens en uitzonderlijk vervoer) blijft, ondanks een moeilijke periode wat betreft internationale uitwisselingen, populair over de waterwegen.

Als laatste kent het transport van metaalgerelateerde producten een forse stijging met +25 % tonkilometer. Een sector die het weer goed doet.