Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Leidschendam, 7 mei 2010
Moeder is traditioneel én hip
De eerste `moderne' Moederdag werd in 1907 in Amerika gevierd. Omdat ze zoveel van haar
toegewijde moeder hield, begon Anna Jarvis een campagne om op de tweede zondag van mei
een speciale dag ter ere van alle moeders te houden. In 1914 werd Moederdag uitgeroepen tot
officiële feestdag. Deze traditie houdt ook dit jaar onverminderd stand, en moeders worden
overladen met cadeaus.
Naast de traditionele cadeaus zoals bloemen, sieraden, bonbons en parfums, die ook dit jaar
gretig aftrek vinden, signaleert Detailhandel Nederland twee opvallende trends. Een veel
gekocht cadeau dit jaar is de badjas. Ideaal om 's ochtends met de kinderen te ontbijten, of
voorafgaand aan een bad jezelf te verwennen met een maskertje en gelakte nagels.
De tweede opvallende trend is dat naast tekeningen en zelfgemaakte ontbijtjes, de moderne
moeder in 2010 heel graag technische gadgets krijgt. Maar dan wel gadgets in een vrouwelijk
jasje, zoals een roze routeplanner, een elegante smartphone of een mini-hdcamera. Cadeaus die
passen bij de moderne, zelfbewuste moeder. Ook oma wordt niet vergeten met bijvoorbeeld een
digitaal fotoboek.