Foppe met OutletKoop.nl naar Friesland


FRIESLAND, 20100515 -- Foppe ten Broek en dus niet Foppe de Haan trekt op 17 mei 2010 met een camper door Friesland om de pareltjes van de binnensteden te winnen voor zijn internetformule. Met OutletKoop.nl heeft Foppe een formule gevonden die niet ten koste gaat van de klassieke winkeltjes die de binnensteden zo gezellig maken.

OutletKoop.nl helpt juist de zelfstandige ondernemer met een eigen winkel aan een extra verkoopkanaal op internet. Van kleding tot borduurmachines, van schoenen tot zeefdrukken, van hoeden tot fruitbomen: je kunt het zo gek niet bedenken, of het staat inmiddels te koop op OutletKoop.nl. In dat opzicht lijkt het op Markplaats.nl. Toch zijn er drie belangrijke verschillen, zegt Foppe. "De producten op OutletKoop.nl zijn zonder uitzondering van grote kwaliteit, nieuw en met korting te koop. Een ander belangrijk verschil is dat alleen geselecteerde winkeliers artikelen aanbieden. Dat betekent dat je als koper altijd met een betrouwbare en vakbekwame partij te maken hebt."

Nederland als afzetmarkt

OutletKoop.nl werkt als volgt: een winkelier biedt zijn artikelen aan op de site, altijd met een korting van gemiddeld zo'n 25 tot 30 procent. Foppe: "Vaak gaat het om artikelen die hij minder goed verkoopt. Modegevoelige of seizoensgebonden artikelen bijvoorbeeld, of een model van vorig jaar. Het zijn veelal kwaliteitsmerken. In zijn eigen winkel bereikt hij met kortingsacties maar een beperkt publiek. Op OutletKoop.nl heeft hij heel Nederland als afzetmarkt." Een consument die op internet vindt wat hij zoekt, gaat naar de winkel om het product te kopen. "Hij kan natuurlijk ook bellen of mailen en vragen om het product op te sturen. Dat regelen winkelier en consument onderling. Daar zitten wij niet tussen."

De site biedt dus voordelen voor zowel de consument als de winkelier: de klant koopt goedkoop nieuwe en kwalitatief goede spullen bij een betrouwbare en vakbekwame partij. Voor ondernemers is het een extra verkoopkanaal. "Ik heb zelf een sportzaak gehad. Daar zat ik regelmatig met spullen te kijken. Dat gebeurt nu nog steeds. Als Heerenveen volgend seizoen in nieuwe shirts voetbalt, zijn die van nu niet meer in trek. Op OutletKoop.nl wordt de kans op verkoop groter, omdat je meer publiek bereikt."

De afgelopen periode heeft Foppe met zijn camper de binnensteden van de provincie Groningen bezocht en gesproken met ondernemers in Appingedam, Delfzijl, Winschoten, Oude en Nieuwe Pekela, Stadskanaal, Veendam, Hoogezand-Sappemeer, Haren en de stad Groningen zelf. In de laatste stad heeft hij Witting (hoeden) en het Bootcentrum voor zijn formule kunnen winnen. In Veendam maakte hij het Braaiwinkeltje en speelgoedzaak Wiersema enthousiast, in Appingedam Van der Molen (gereedschappen) en Westerhuis Naaimachines en in Delfzijl Davids Maritime. "Deze pareltjes moeten we koesteren, want ze zijn noodzakelijk om het winkelbestand en daarmee de binnensteden aantrekkelijk te houden. Juist ook om de bevolking aan zich te binden", aldus Ten Broek.

De komende week is de provincie Friesland aan de beurt. De camper zal te vinden zijn in Leeuwarden, Dokkum, Heerenveen, Drachten, Franeker, Harlingen en Sneek. Met hun camperreis door Nederland willen Foppe en zijn vrouw Siena per provincie letterlijk en figuurlijk het concept Outletkoop.nl aan de man brengen. Een internetwinkel waar je nieuwe artikelen koopt met een fikse korting. De site combineert het goede van twee werelden: de snelheid en het gemak van internet met de betrouwbaarheid en service van de plaatselijke winkelier. OutletKoop.nl moet in korte tijd honderden zelfstandige winkeliers uit heel het land op de site verenigen en wordt daarmee de grootste winkel op internet. Omdat het nieuw is en de site regelmatig wordt verbeterd kunnen de winkeliers voorlopig, in ieder geval tot 1 januari 2011, gratis meedoen.