Brief aan telefoonaanbieders over inzichtelijkheid beltarieven


* Publicatiedatum 25-05-2010

* Soort Correspondentie

* Beslisdatum 20-05-2010

* Briefkenmerk ET/TM/10075899

In het najaar van 2009 zijn OPTA en het ministerie van EZ gestart met het Verbetertraject Tarieftransparantie. Uit onderzoek was namelijk gebleken dat consumenten moeite hadden met het vinden van tariefinformatie over hun telefoonabonnement. In deze brief geven OPTA en EZ aan welke verbeteracties zij van telefonieaanbieders verwachten en werken zij de regels nader uit. Zo moet de belangrijkste tariefinformatie bij een telefoonabonnement voor de consument op één webpagina van de telecomaanbieder inzichtelijk worden. Hiermee moeten de kosten voor de consument duidelijker worden en eenvoudig vindbaar. Ook zijn abonnementen zo beter te vergelijken. Een consument die wil weten wat hij gaat betalen voor het bellen naar 0900-nummers, klantenservices, het bellen naar een bepaald land of bellen binnen/buiten de bundel moet die informatie straks voor zijn abonnement op één plek kunnen vinden. OPTA gaat deze verplichting handhaven.

Daarnaast wordt door EZ wettelijk geregeld dat telecomaanbieders basale tariefinformatie tijdens een bestelproces actief onder de aandacht van de consument moeten brengen. Door de informatievoorziening op de sites van de aanbieders te verbeteren kan de consument zich thuis eenvoudig verdiepen in de verschillende abonnementen alvorens tot aanschaf over te gaan.

Download publicatie (PDF Document - 172.63 KB)

Bijlagen


* Bijlage transparantiebrief

Relevante publicaties

...

* Newcom onderzoek naar transparantie telefoontarieven

Zie het origineel