Bevolkings-onderzoeken
2010
Grote kwaliteitsverschillen in
gezondheidszorg 25 mei 2010
De toegankelijkheid van de zorg in Nederland is onverminderd goed.
Voorzieningen zijn dichtbij en toegankelijk. Weinig mensen zien af van
een bezoek aan de arts vanwege de kosten. Wel zijn de onderlinge
verschillen tussen zorgverleners groot, zowel in prijs als in
kwaliteit. Dat staat in de Zorgbalans 2010 van het RIVM.
Met behulp van 125 indicatoren beschrijft de Zorgbalans de
toegankelijkheid, kwaliteit en kosten van de Nederlandse zorg. Het RIVM
toetst sinds 2006 de Nederlandse gezondheidszorg.
Kwaliteitsverschillen
De onderzoekers geven een aantal voorbeelden waaruit grote
kwaliteitsverschillen tussen zorgverleners en zorginstellingen blijken.
Zo verschillen huisartsen aanzienlijk in de mate waarin ze volgens
professionele richtlijnen geneesmiddelen voorschrijven (49% 77%). Het
aantal ongeplande keizersneden in ziekenhuizen loopt uiteen van 7% tot
30%. Het percentage behandelingen in de geestelijke gezondheidszorg dat
door cliënten zelf wordt beëindigd, varieert van 5% tot 28%. Tenminste
7% van de bewoners in instellingen voor verpleging en verzorging krijgt
in een periode van dertig dagen te maken met verkeerd medicijngebruik:
ook dit percentage is sterk afhankelijk van de instelling waar iemand
verblijft.
Prijsverschillen
Ook valt op dat de prijzen grote verschillen laten zien, terwijl de
geleverde prestatie vergelijkbaar is. De kosten voor een consult in een
huisartsenpost varieert van 35 euro tot 185 euro. Een ander voorbeeld:
de prijs van een liesbreukoperatie ligt tussen de 1.000 en 2.500 euro,
afhankelijk van het ziekenhuis van keuze.
Moeilijk kiezen
Het maakt wel wat uit door wie en waar iemand behandeld wordt. Op
internet komt steeds meer informatie beschikbaar die patiënten
ondersteunt bij het maken van keuzes. Maar deze informatie is toch nog
tamelijk algemeen van aard. Patiënten krijgen bijvoorbeeld te weinig
inzicht in waar zij het beste terecht kunnen voor een specifiek
probleem. Zorgverzekeraars letten bij het afsluiten van contracten met
zorgaanbieders nog vooral op de prijs en onvoldoende op kwaliteit.
Uitgavengroei aanzienlijk
De uitgavengroei van de Nederlandse zorg is opvallend; 7% in de jaren
tussen 2007 en 2009, tegenover 4,5 % in de jaren ervoor. De reden
hiervoor is vooral dat er meer zorg wordt geboden. In de geestelijke
gezondheidszorg zijn er meer ambulante contacten; in de ziekenhuizen
meer (dag)opnamen en verrichtingen; in de ouderenzorg worden meer uren
per cliënt besteed. Er komt veel terug voor de kosten die in de
gezondheidszorg gemaakt worden. We zien een substantiële daling in de
vermijdbare sterfte.
Voor de overheidsfinanciën is een blijvend sterke uitgavengroei van
grote invloed. Het aandeel van de zorg in de totale collectieve
uitgaven is gestegen tot bijna 20%.
naar rapport naar website
Zie het origineel
Postbus 1, 3720 BA Bilthoven, T:030-2749111, F:030-2742971
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu