Nederland zet cultuur op de kaart

25/05/2010 10:38

FNV KIEM

Amsterdam, 25 mei 2010 - Vandaag om 17:00 gaat zetcultuuropdekaart.nl live. Op dit nieuwe online platform laat heel Nederland de betekenis van kunst en cultuur virtueel zien. De campagne is een initiatief van Kunst & Cultuur 2010, een verzamelnaam voor vrijwel alle culturele instellingen en belangenorganisaties. Zetcultuuropdekaart.nl is het platform dat inspireert en laat zien hoe waardevol en breed gedragen kunst en cultuur is.

Kunst & Cultuur 2010

Met de uploads op de website van persoonlijke beelden, interpretaties en belevenissen, wil Kunst & Cultuur 2010 een positief gevoel neerzetten rondom kunst en cultuur, en daarnaast een beeld geven aan de politiek. Ad 's-Gravesande, woordvoerder namens de samenwerkende organisaties: "Met deze campagne willen we laten zien dat het een vergissing is te denken dat alleen de elite wordt getroffen als er bespaard wordt op het kunst- en cultuurbudget. De reikwijdte van de culturele sector wordt door de politiek structureel onderschat. Daarom zetten wij samen met heel Nederland kunst en cultuur letterlijk op de kaart. We maken al die verschillende facetten zichtbaar."

Felix Meritis

Vandaag gaat de site om 17:00 uur live in Felix Meritis te Amsterdam, na het verkiezingsdebat: Wat is de moeite van het verdedigen waard? met oud-staatssecretaris voor Europese Zaken Frans Timmermans (PvdA) en Tweede Kamerlid Mark Harbers (Cultuurwoordvoerder VVD). Aan acteur Vincent Croiset de eer, om als eerste zijn beeld van kunst en cultuur op de kaart te zetten en zo het startschot te geven aan de rest van Nederland.

De campagne zal ook zichtbaar zijn op diverse festivals komende zomer. Pinkpop is het eerste evenement waar een speciaal campagneteam kunst en cultuur op de kaart zet.





http://www.zetcultuuropdekaart.nl