Alle hobbels uit de weg voor truckchauffeurs
Geplaatst: 24 mei, 2010
Als vrachtwagencabines met een (semi)actieve vering worden uitgerust,
neemt het zitcomfort voor truckers met 16 tot 28 procent toe. Dat toont
ir. Willem-Jan Evers van de faculteit Werktuigbouwkunde aan in zijn
proefschrift waarmee hij deze maand afstudeert. In zijn promotieproject
bestudeerde hij de electromechanical Low-Power Active Suspension
(eLPAS).
Ir. Willem_jan Evers. Foto: Bart van Overbeeke
De meeste beroepschauffeurs die jarenlang op de weg zitten, krijgen
onherroepelijk fysieke klachten. Hobbels in de weg, optrekken en
afremmen, draaibewegingen; het zijn telkens kleine aanslagen op het
gestel van de truckers. Volgens Evers is het comfort laatste jaren
nauwelijks verbeterd omdat de passieve veersystemen (die geen energie
kosten) uitontwikkeld zijn. Voor de onderzoeker reden om te kijken naar
(semi)actieve vering, waarbij het veersysteem reageert op bewegingen
van de auto als gevolg van oneffenheden op de weg of het rijgedrag van
de chauffeur.
Veersysteem
Evers bestudeerde het door TNO gepatenteerd ontwerp: de
electromechanical Low-Power Active Suspension (eLPAS). Dit veersysteem
gebruikt een veer die aangrijpt op een variabele plek langs een hefboom
die op zijn beurt weer in verbinding staat met de cabine. De eLPAS
heeft een laag energieverbruik - mits op de juiste manier aangestuurd.
Het bijzondere aan de eLPAS is dat het energieverbruik afhankelijk is
van de verandering in de kracht op het systeem en niet van de totale
kracht: zolang de krachtsverandering beperkt blijft, is het systeem
energiezuinig. Daarbij is eLPAS een veringsysteem voor de cabine en
niet voor het voertuig zelf. Hierdoor blijft de truck bij een storing
bestuurbaar.
Comfortwinst
Om het nieuwe veersysteem te analyseren maakte Evers een computermodel
dat hij valideerde met metingen van een met extra sensoren uitgeruste
DAF XF-truck met trailer. Vervolgens maakte hij op basis van dit
computermodel een virtuele vrachtwagen met een eLPAS onderin elk
hoekpunt van de cabine. Dat levert een comfortwinst op van 16 procent
tot 28 procent (afhankelijk van het toegestane energieverbruik),
gemeten naar de verticale beweging van de chauffeur.
Evers voerde het promotieproject samen met DAF en TNO uit. De
ontwikkelkosten van een systeem als eLPAS zullen hoog zijn, maar ik
geloof echt dat het een kwestie van tijd is voordat dit soort actieve
vering, met een actuator onder elke hoek van de cabine, gemeengoed is.
Technische Universiteit Eindhoven