Ingezonden persbericht


PERSBERICHT ­ Voor directe publicatie

-- begin bericht --
Managementboek `De intelligente organisatie' beleeft 3e druk Een concept dat intussen door duizenden organisaties is omarmd.

Leusden, 25 mei 2010 ­ Het managementboek ,,De intelligente organisatie beleefde donderdag 20 mei jl. in Stadion Galgenwaard zijn presentatie van de 3e, geheel herziene, druk. Daan van Beek, auteur van het boek en directeur bij Passionned Group, sprak diezelfde middag voor een groep managers en bestuurders over: "de vier managementprincipes die elke manager zou moeten kennen en ten uitvoer zou kunnen brengen."
De wereld is in de afgelopen vier jaar behoorlijk veranderd. Een mondiale financiële crisis joeg in 2008 als een tornado over de wereld en zorgde voor een stroom aan winstwaarschuwingen en faillissementen. "Meer dan ooit hebben bedrijven betrouwbare stuurinformatie en -klantinformatie nodig om de risicos in te dammen en ondertussen de kansen te pakken die waardevol zijn. Maar het gaat om meer: het ontwikkelen van een collectief denkvermogen en een uitgekiende sociale infrastructuur zodat de intelligente organisatie kan beklijven" aldus Van Beek bij de presentatie van de 3e druk.
De intelligente organisatie ­ sensitief, slim en adaptief - richt zijn zintuigen op relevante zaken, verwerkt met het brein de signalen tot zinvolle informatie en kennis en voert met de ledematen gerichte acties uit. Dit concept, dat duizenden organisaties intussen hebben omarmd, begint met het goed registreren van gegevens en het bepalen van welke informatie nu echt relevant is om betere resultaten te bereiken.
Een grote uitdaging vormt daarbij de steeds maar groeiende berg aan informatie, de grotere dynamiek in de markt en de veelal beperkte tijd om beslissingen te nemen. Snel en betrouwbaar inzicht verkrijgen in wat er (nu) gebeurt, waarom en wat morgen zou kunnen gebeuren, is geen overbodige luxe.
Slimme filters en betekenisvolle indicatoren
Business Intelligence (BI) en performance management kunnen daarin het verschil maken. Doormiddel van slimme filters, betekenisvolle indicatoren, rolgebaseerde rapportages, integrale dashboards, klant A4tjes en flexibele analyses. Of het nu gaat om dagelijkse informatie over logistieke prestaties of wekelijkse rapportages over productmarges of doorlooptijden. "In tien hoofdstukken wordt een zéér indrukwekkend beeld van de intelligente onderneming neergezet." Paul van der Linden, Database Magazine




Praten over prestaties belangrijker dan de cijfers

Sneller en beter beslissen op elk niveau, het beter dan gisteren doen en het beter doen dan de concurrent, daar draait het om. Het praten over prestaties is hierbij veel belangrijker dan de ,,harde cijfers. Een gedragsverandering en analytische cultuur zijn kritisch voor het succes. Organisaties echt intelligent maken
De belangrijkste basisprincipes, organisatorische processen, voorwaarden, architecturen en instrumenten om organisaties echt intelligent te maken, komen in het managementboek aan bod. Van bewustwording tot succesvolle toepassingen, van sociale infrastructuren tot bewezen informatietechnologie zoals datawarehouses, enterprise portals en integratie. De organisatie kan kantelen en markt- en procesgericht denken én werken. De klant krijgt uiteindelijk het heft in eigen handen. Via Internet verkrijgt hij direct toegang tot relevante informatie en applicaties in de backoffice.
"In zijn boek werkt van Beek op consistente wijze een aantal belangrijke concepten uit voor de ontwikkeling van slimmere organisaties en stelt hij een ontwikkelmodel voor waarbij de verschillende elementen van de intelligente organisatie hand in hand verschillende fasen doorgaan" aldus Egbert Philips, voorzitter van de Business Intelligence kring en CEO van BCIntelligence. Veel beter samenwerken
De slagkracht van de organisatie kan zo enorm vergroot worden: niet alleen de relatief kleine groep managers mag sturen, ook medewerkers, klanten, leveranciers en andere zakenpartners worden betrokken bestuurders. Zo kunnen beheersing van bovenaf en betrokkenheid van onderaf samengaan. Op basis van het intelligente organisatieconcept kunnen medewerkers en managers niet alleen veel effectiever sturen en veel beter samenwerken, maar het bedrijf kan zich ook veel meer organiseren rondom processen en doelgroepen.
"Het concept heeft niets aan actualiteit ingeboet; de komende jaren zullen we nog veel praten over hoe organisaties slimmer gemaakt kunnen worden. Ik geloof zeker dat er een 4e en 5e druk van dit boek zullen verschijnen" aldus Philips nadat hij een eerste exemplaar van het managementboek in ontvangst mocht nemen.
Over Daan van Beek
Daan van Beek studeerde bestuurlijke informatiekunde en behaalde in 1999 zijn Master of Science in kennismanagement en informatietechnologie. Hij is partner bij de Passionned Group en daarvoor was hij manager Intelligence bij een van de logistieke dienstverleners in de farmaceutische industrie. Daan heeft veel complexe projecten succesvol uitgevoerd bij overheden, vliegmaatschappijen, uitgevers, verzekeraars, retailers, banken en pensioenfondsen. In de rol van projectmanager, adviseur of auditor.




Tientallen publicaties - waaronder vier boeken - staan op zijn naam, hij spreekt op congressen en

organiseert elk jaar de Business Intelligence Awards.

Over Passionned Group
Passionned is een onderzoeks- en adviesbureau dat gespecialiseerd is in business intelligence, intelligente organisaties en gedrag. "Mensen beter laten samenwerken" is waar Passionned voor staat. Dit willen zij bereiken met moderne technologie, betere besturing en bijpassende gedragscompetenties voor leidinggevenden en medewerkers. In de afgelopen jaren heeft Passionned een grote, snel groeiende klantenkring in het bedrijfsleven en de publieke sector opgebouwd. Passionned organiseert elk jaar de Business Intelligence Awards. De award is een prestigieuze prijs voor de "Slimste organisatie van Nederland" die in 2009 door het Diakonessenhuis Utrecht is gewonnen.
-- einde bericht --


Noot voor redacties
Meer informatie:
PR & Communicatie Passionned
Floor Doggenaar, floor.doggenaar@passionned.nl (

Ingezonden persbericht