Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Amsterdam, 25 mei 2010

Duurzaamheid eerst verfoeid, nu omarmd door industriële sector

ABN AMRO publiceert haar visie op ontwikkelingen en trends in de industrie

De Nederlandse industrie bevindt zich momenteel in een uiterst kansrijke positie. Nederland is namelijk bezig zich te ontwikkelen tot een van de meest concurrerende spelers binnen de mondiale industrie. Ons onderscheidend vermogen: duurzaamheid. En dat is paradoxaal te noemen. Want de sector die het hardst om moord en brand schreeuwde bij invoering van de strenge regelgeving omtrent duurzaamheid, profiteert er nu het meeste van. Dit blijkt uit de publicatie 'Visie op Industrie' die vandaag door ABN AMRO uitgegeven wordt.

De opgelegde regelgeving aan de industrie heeft ervoor gezorgd dat Nederland binnen internationaal verband op hoog tempo een voorsprong heeft weten op te bouwen op gebied van duurzaamheid. Sterker nog: we vervullen een voortrekkersrol waarvoor wereldwijd veel aandacht bestaat. En dat biedt grote kansen, omdat de markt voor duurzame producten mondiaal sterk groeit. Op dit moment is het zelfs zo dat China Nederlandse vindingen importeert - o.a. filtratietechnieken - omdat ook de Chinese reus op ons achterloopt.

Rooskleurige vooruitzichten
"Het tijdsbestek waarin de industriële sector van een nood een deugd heeft weten te maken, is razendsnel gegaan", aldus David Kemps, sector banker Industrie bij ABN AMRO. "Binnen twee jaar tijd - gedurende de crisis dus - heeft de Nederlandse industrie een antwoord weten te formuleren op de vraag naar producten en processen die zuinig en efficiënt omgaan met energie en schaarse grondstoffen zoals staal, olie en water. Een goed voorbeeld is de kunststofindustrie. Binnen deze branche worden allerlei producten ontwikkeld die op steeds grotere schaal worden toegepast binnen de autobranche en de bouw. De kunststofalternatieven blijken vele voordelen te bieden. Zo zijn ze lichter van gewicht, energiezuiniger, hebben ze een grotere vormvrijheid en zijn ze vaak ook nog eens onderhoudsvrij."

De consument wordt producent
Duurzaamheid is dus wat de klok slaat. Een andere belangrijke trend voor de sector is dat de consument steeds meer producent wordt. De consument krijgt meer en meer mogelijkheden zelf te ontwerpen via internet en te produceren met behulp van de nieuwste technologische ontwikkeling van 'rapid manufacturing / 3d printing'. Deze ontwikkeling is gestart met het personaliseren van typische consumentenproducten zoals T-shirts, M&M's en Nike schoenen. Maar door het goedkoper worden van 3d printers worden nu ook complexe industriële producten ontworpen, geproduceerd en verkocht door consumenten. Kemps: "De klant eist maatwerk. De Nederlandse industrie gaat zich daarom in toenemende mate specialiseren in de productie van kleine series, prototyping en 0-series. Communicatie en samenwerking tussen toeleverancier en producent wordt daardoor veel belangrijker dan nu het geval is. Juist hiermee kan de Nederlandse industrie zich onderscheiden van de Chinese."

Over ABN AMRO's Visie op Industrie
ABN AMRO wil voor haar klanten partner in ondernemen zijn. Daarom deelt de bank graag haar interne kennis en visie over sectoren. Jaarlijks worden verschillende analyses en onderzoeken uitgegeven in diverse branches en sectoren, zoals transport en logistiek, zorg, zakelijke dienstverlening en de bouw. Het rapport 'Visie op Industrie' is onderdeel van 'Visie op Sectoren' waarin in totaal 9 sectoren en 75 branches worden belicht. Het rapport wordt voor het zesde jaar op rij gratis ter beschikking gesteld en is te downloaden via www.abnamro.nl/sectoren. In Visie op Industrie wordt bijzondere aandacht besteed aan de volgende branches: elektrotechnische groothandel, machine-industrie, metaalbewerkingsindustrie, meubelindustrie, offshore, producenten van metaalproducten, rubber- en kunststofproductenindustrie en de verpakkingsmiddelenindustrie.

Noot voor de redactie,