Ingezonden persbericht


Wageningen, 25 mei 2010

PERSBERICHT

? Markt voor brood, gebak en banket stijgt licht

Bakker verliest marktaandeel ten opzichte van supermarkt

? Branche moet meer en beter inspelen op behoeften klant

Vandaag gepresenteerd structuurrapport bakkerijbranche 2010 is duidelijk:

het is tijd voor verandering!

De bakker moet zich meer profileren als 'ondernemer'

Hoewel de totale markt voor brood, gebak en banket de laatste vier jaar een lichte stijging (+ 4%) in volume liet zien, heeft de bakker te maken met een krimpende afzet. Niet alleen het aantal huishoudens dat producten kocht bij de bakker daalde; ook het aantal keren per jaar dat de klant de bakker bezocht. Desondanks komt nog steeds 47% (was in 2006 50%) van alle huishoudens in Nederland tenminste één keer per jaar bij de bakker. Gemiddeld komt een klant nu 16,6 keer per jaar bij de bakker op bezoek. In 2006 was dit nog 18,1 keer. Dit blijkt uit het structuurrapport bakkerijbranche 2010, dat vandaag werd gepresenteerd in en door het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC). Het rapport legt de vinger op de zere plek en bevestigt dat de ambachtelijke bakker het de afgelopen tien jaar niet makkelijk heeft gehad.

Het rapport laat verder zien dat klanten steeds meer (kwaliteits)eisen en steeds veranderende behoeften hebben. Iets waar de ambachtelijke bakker nog onvoldoende op inspeelt. Ook verliest de bakker terrein ten opzichte van de supermarkt. Vooral jongeren en gezinnen geven de voorkeur aan de supermarkt. Het aantal bakkerijvestigingen daalde de afgelopen negen jaar gestaag met 5,8% naar 4.075 vestigingen.

Meer aandacht aan kwaliteit en variatie

Volgens Frank Janssen, hoofd marketing & communicatie van het NBC, zal er iets moeten gebeuren, wil het tij keren. "Daar zijn al concrete ideeën voor en daar wordt hard aan gewerkt. Van bakkers wordt onder meer gevraagd zich niet alleen maar toe te leggen op hun 'bak'-vakmanschap, maar zich meer en meer als ondernemer en retailer te profileren. Ofwel: meer aandacht schenken aan de kwaliteit en variatie van het productaanbod, aan de klant en aan goed en onderscheidend ondernemerschap!"


Noot voor de redactie,